Full version: Vanda "Blue Magic"
Jockeg
Hej!
Jag har en Vanda "Blue Magic" som jag har haft planterad i grov bark. Planterade den så för att rötterna skrumpnade, när den var "barrotad" (troligen för att jag vattnade den för lite förut). Nu har den tagit sig och skjuter nya rötter och blad. Jag har dock märkt att alla nya rötter växer bort från barken, så nu ska den få vara barrotad igen. Såg en artikel här på Odla från en orkidéutställning (http://www.odla.nu/artiklar/orkideer_i_tusenfalt.shtml), där det fanns en bild på en vanda som stod i ett "mikroklimat". Detta tyckte jag såg passande ut till min vanda. Mikroklimatet bestod av en stor glaskruka med någon sorts kompost i botten, är det någon som vet vad det är i botten på krukan? Skulle även uppskatta tips om hur mikroklimatet ska skötas.
Mvh, Jocke!
jahi
Hej!
Vet inget om microklimat men jag vet att Vandor inte vill ha kompost om rötterna.
Dom brukar ju säljas i korgar o så får man duscha rötterna ofta eller ha dom på ett så fuktigt ställe som möjligt.
Över ett akvarium eller i badrummet om man nu har fönster där.
Vandor e såååå vackra, jag e sugen men har inte vågat mej på det än för dom e svåra har jag hört.
Lycka till me din i allafall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon