Sickboy
02-01-2008, 20:53
Har planerat att skaffa ett Persikoträd Riga till sommaren.
Har försökt söka fram information om detta, men mest hittat trådar om folk som ska köpa, men inget om hur det faktiskt har gått och hur det blev.
Jag vill ha mitt som friväxande träd i zon 4, inte spaljerat om det är möjligt.
Finns det kanske någon som har bilder på en Riga rentav, kan inte hitta det heller....
kompostjord
02-01-2008, 21:40
Tror att det var Stångby plantskola som förökade dem.
Kanske var det inget att ha, eftersom man inte hört nåt om det.
Anders Roslagen
02-01-2008, 23:44
Det har inte varit helt lätt att få tag på sorten, den har varit mer eftertraktad än tillgänglig. Den har väl inte funnits ute i handeln så länge heller? Jag köpte ett i våras och det har vuxit bra, friväxande i zon III. Inte någon frukt första sommaren, men jag hoppas att jag kan återkomma om det senare i år!
Jag har också ett sen i somras, här i zon 4. Jag har sett angivelser om att det ska klara just zon 4.
Blev ingen frukt men det växte bra.
Enl Åke Truedsson så mognar frukten i juli-augusti, dvs något tidigare än Frost (Hos mig mognar Frost i början av september).
Det ska liksom Frost också vara relativt lite drabbat av krussjuka.
björnen
03-01-2008, 11:22
Jag har ett Riga planterat våren-06, gav ingen frukt första sommaren men gav i år ca 35-40 små saftiga goda persikor sista vecka i juli. Gallrade dessutom bort ca 50 kart när de var 1-2cm. jag bor i zon 3 och har planterat trädet i sydost läge ca 1m från husvägg. Köpte ett till min bror oxå som bor i zon 2, han fick utan omvårdnad ca 20 persikor i år.
kompostjord
03-01-2008, 11:37
Vad nyfiken jag blir, vart köpte ni Riga?
Ophelia
03-01-2008, 12:17
Skulle bli mäkta förvånad om inte Zetas i Stockholm har Riga. Plantskolor med ett uns aktning brukar kunna ta hem både det ena och det andra även om de får leta.
Jan Lindgren
03-01-2008, 12:26
Hej!
Alla plantskolor som vill kan ta hem Riga. Den finns åtminstone hos ett par grossister här i Skåne.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.