Full version: Soltålig Hosta
Nybörjar-Linda
Jag planerar en ros och perennrabatt på framsidan av vårt hus till våren. Det är sol från morgon till kväll och jag skulle gärna vilja ha bl a Hosta. Det verkar dock som de flesta sorter ska planteras i halvskugga till skugga. Har någon tips på några soltåliga sorter?

Helen i Piteå Zon 5
jag har hosta 'sun and substance' i gassande sol,,, tycker att de gulbladiga går bra i sol bara det inte är för torrt i rabatten utan mer åt det fuktiga hållet

http://www.odla.nu/forums/uploads/11992950..._1226_37386.jpg
Alexander-VG-zon3
jag har olika hostor i ful sol och dom trivs med livet , plus har jag en del som får både öst och västsol på sig . bara dom får fuktigt jord och inte lider av vatten brist så går det även ha dom i soligare lägen . som även Helen sa fuktig jord är nyckeln
Lotta i Gbg
Välidgt många hostor mår inte riktigt bra i full sol. Men det finns en hel del som klarar det bra bara de inte torkar ut. Några sorter som funkar bra är sorter som funnits i svenska trädgårdar länge t ex Hosta sieboldiana och flera av dess namnsorter t ex Elegans. Andra är Hosta 'Fortunei Albo-Picta' och H 'Fortunei Aureomarginata' En annan vanlig sorts om fungerar bra är Gold Standard. Många gulbladiga sorter fungerar bra (dock inte alla) t ex Sum and Substance, Golden Waffles eller Fried Bananas. Några fina sorter som går bra är Jewel of the Nile och Elvis Lives. Du kan alltid kolla på Hosta Library eller My Hostas ett bra sätt att få reda på vad som gäller för varje enskild hosta.
Rickard__
Vi har en dagfunkia som står rätt soligt och den har blivit blivit rejält stor. Håller man bara jorden fuktig på sommaren så.
Man kan ju även plantera någon större växt i jämte, så den får lite mer skugga några timmar om dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon