Zappa
Hejsan igen!

Köpte världens vackraste gullranka med stora fina blad och långa grenar, men nu har bladen börjat gulna bort efter att först ha drabbats av bruna fläckar på bladen. Sen såg jag att det var nåt som jag tror levde mad.gif på bladen, såg mest ut som små pyyte pytte små svarta prickar, det var allt man kunde urskilja pga stl.

Vad har hänt och vad skall jag göra? ohmy.gif
Har behandlat med tallsåpa..... men ang fläckarna? För mycket vatten? för lite vatten? Vad??? unsure.gif
annaviktoria
För mycket vatten, kan det vara. Eller för mycket sol. Min gullranka har blivit utsatt för båda och såg likadan ut efter båda sakerna.

Eller så är det de ytte pytte svarta prickarna som kan vara... ... äsch! sad.gif Jag borde veta det här, för det hände mig förra året. Men provado fungerade. Jag återkommer.
annaviktoria
Det var trips jag hade. De svarta prickarna är deras exkrementer (som det så fint heter). Det var på en hoya, iofs, och inte på gullrankan - den bara ser allmänt saggig ut på grund av missvård sad.gif . Men svarta prickar kan vara så mycket

Kolla mer t.ex. här:
http://www.blomsterframjandet.se/vaxtdokto...vaxtdoktorn.htm

och gör en sökning på skadedjur, ohyra, bladlöss, trips eller något annat passande
Zappa
Tack för alla tipsen, nu ska jag bara behandla den och se vad som händer och sker.. hoppas den skall börja må bättre! wub.gif

Tack o trevlig helg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon