Balkongodlarn
Hej!
Är den prydnadspeppar som säljs i mataffären ätlig?

Mvh
Balkongodlarn
Piccante
CITAT (Balkongodlarn @ 02-01-2008, 23:07) *
Hej!
Är den prydnadspeppar som säljs i mataffären ätlig?

Mvh
Balkongodlarn

Ja de är ätliga (så vida man står ut med styrkan då) om det är ur spansk pepparsläktet Capsicum. Se upp med att korallbär (Solanum pseudocapsicum) kan påminna om peppar men har annan form, den är giftig.
Balkongodlarn
Tack för ditt svar!

Det står Capsicum annum tror jag på krukan...den är alltså ätlig då?

Mvh
Balkongodlarn
Piccante
CITAT (Balkongodlarn @ 02-01-2008, 23:25) *
Tack för ditt svar!

Det står Capsicum annum tror jag på krukan...den är alltså ätlig då?

Mvh
Balkongodlarn

Japp, då är det en vanlig spansk peppar. Fast på Plantagen var det lite konstigt när jag kollade på små pepparplantor, fast det var samma art så var ena halvan uppmärkt med "ät ej" den andra var ätliga???? kanske besprutas de som odlas i första hand för prydnadsvärdet med något medel mot ohyra som vi inte bör äta. men då borde det ju stå på...
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan nog hända att man har fått använda bekämpningsmedel som inte är godkända att använda på ätliga växter ifall man odlar prydnadsvarianter av chilifrukter. Men jag tror inte det är någon fara att äta någon frukt, dels så bryts bekämpningsmedlena ner numera + man äter ju inga jättemängder.
theseraphim
Sen är det så...
Odlarna på de mesta plantorna som odlar dekorativa plantor som tex Capsicum Annum som är 100% ätlig eller tex de som odlar Aloe Vera som vanlig grönväxt odlar inte dessa för eventuella andra användningsområden och eftersom de säljer sina plantor till hela världen och vissa länder kan ha knepiga lagar så skriver de helt enkelt så för att slippa tex eventuella stämmningar när någon har gjort en egen Aloe Kräm men uppenbarligen var personen i fråga allergisk och såg skabbsmittad ut efter att ha prövat den osv. Så det är lite av en juridisk fråga i slutändan, låter knäppt men så är det. Käka du Capsicumen men för ta ut kärnorna för bövelen och tänk på att överdriven konsumtion kan vara farlig då den höjer blodtrycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon