Solstorm
03-01-2008, 10:48
Har läst att svarta tomater ska vara mer smakrika än andra, men känner ingen som har haft det. Vilka svarta tomater har ni prövat och vad tyckte ni om dem?
skogstroll
03-01-2008, 10:59
Jag hade en sort i växthuset i somras som heter Purple, den var nog inte riktigt svart men otroligt smakrik och god. Jag ska testa lite svarta i sommar!
Gloriana
03-01-2008, 12:04
Jag odlade sorten Black Cherry förra sommaren. Sanslöst goda! Och så sparade jag frö men slarvade bort dem.....
Jag odlade en sort som hette cherokee purple, den skulle vara jättesmaskig med en rätt röksmak. Det lät ju spännande... Men vad vidrig. Smaklös, vattnig och trist konsistens.
Marina i Hällekis
05-01-2008, 12:05
Jag odlade "Brown berry" i somras och de blev goda tillochmed ute, trots det dåliga vädret, inte svarta, men väldigt mörka om de satt länge på plantan.
Jag har köpt "Black Krim", "Purple Calabach", och "Prudens Purple" från Rara växter, någon som vet om de är goda?, de ska vara mörka sorter.
Åsa, mälardalen zon 2
05-01-2008, 12:23
Odlade black plum förra året och de var inte mer smakrika än körsbärstomaterna, black plum är dock en pastatomat och passar bra om man ska göra pastasåser och dylikt de är ganska köttiga.
Vädret och odlingsbetingelserna påverkar nog smaken mera än vad färgen på tomaterna gör. Sedan kanske man råkar komma i håg goda tomater med avvikande färg bättre (precis som man minns dåligt väder på midsommar)!
Köpte en planta "Svart körsbär" på Plantagen för två år sedan, tog frön av den och odlade den igen. En av de godaste tomater jag någonsin ätit.
Har även odlat Black plum (pastatomat) och Black Russia. Båda var bra men inte i närheten av favoriten Svart körsbär.
Odlade tomaterna utomhus i stockholms skärgård.
Nedan kan du se en bild på Svart Körsbär och lite chilipeppar

/Patrik
Lilla Selma
11-01-2008, 22:39
Är det någon här som provat tomaten "Chocolate Cherry"? Och i så fall - var den god?
Undrar Selma nyfiket
Solstorm
17-01-2008, 21:08
Black cherry och Black prince har jag här hemma nu. Återstår att se hur goda de blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.