noranettan
Den här foetidan/harisoniirosen läste jag om i det finska pimpinellhäftet (köpt genom Svenska Rosensällskapet) och blev intresserad av. Den finns inte att köpa i Sverige, vad jag vet. Jag har själv köpt den av Matti Kulju i Uleåborg som saluför den och flera andra av de finska pimpinellerna. Den ska dock vara svårförökad. Aurora är en ros som man blir verkligt glad åt. Blommorna är medelstora ~5-7 cm och strålande solgula. Hos mig är busken ännu bara 2-3 år och väldigt liten. Trots det har den blommat rikt. Riktigt hur hög den blir som vuxen har jag inte lyckats klura mig till men jag hoppas på åtminstone 1,5 - 2 meter. Den som har skrivit pimpinellhäftet funderar över om den här rosen är synonym med Allardii hör till xanthina-rosorna
Kajsa
Vackert smörgul, med foetida i generna får den svartfläck, rost ? Tänkte på min Bicolor.
kerstin z5-6
Min står skyddat och växte i fjol -år 2 till meterlånga nya grenar -om sorken ger tusan i den -verkar den vilja bli stor smile.gif
noranettan
Nej, den har varit helt frisk under sitt liv här.
Ewa smålänska höglandet
En ros i min smak whistling.gif
kerstin z5-6
Ingen antydan till sjukdom -Bladen ger känslan av en mkt frisk ros smile.gif
svennis
Den var ju fin. confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon