|
Jag har haft en strandpalm i snart tre år som har växt väldigt fint, men nu har den blivit väldigt hög!!! Efter att ha flätat ihop stammarna lite till (de kommer ju oftast så), så undrar jag vad jag mer kan göra för att få den grövre i stammen? Mvh/ e
Sussie F-Flower
04-06-2008, 15:27
Grattis! Bra gjort!
Jag tror att man klipper dom bara, så att dom blir i önskad höjd, och sedan när de vuxit för mycket igen, tar man fram saxen igen.
Tjockleken kommer nog med åldern, samt att det hjälper väl till lite om du håller den nere på höjden.
Hur hög är den nu? Hur hög var den då du köpte den? Duschar du den ibland?
Mvh/Sussie
(Oj då!!! Det var visst en gammal fråga... ;o) )
Jag är ingen palm expert, men i ett annat forum har dom speciell avdelning för palmer pga att palmer egentligen inte är träd och ska behandlas annorlunda. Du vet inte vad din palm heter, för jag kan inte få fram någonting alls på strandpalm , varken på forumet eller i min sökare... Har hört att man högst ska klippa döda blad, och egentligen ska även dom klippas på ett speciellt sätt för att bli vackra och hjälpa palmen. Dom har tydligen bara ...vet inte hur man uttrycker det, men som om den bara har ett öga i mitten av stammen precis under "bladvippan", och man måste vara rädd om det så att det inte förstörs.. om man klipper fel kan tydligen stammen dela sig, och vill minnas att jag läste att stammen blir inte tjockare av att toppa den, tvärt om, om man tar bort för många blad så blir stammen smalare där. Ska forska lite till, och förmodligen finns det palmexperter även här som kan ge dig råd. Blev lite rädd att du gör något överilat, så vänta lite med att klippa tills du har hittat en palmsida , eller om någon som har ger dig råd att göra det....men å andra sidan jag kan bara ge dig min åsikt....Nu såg jag också att det är en gammal tråd, så förmodligen har du redan gjort något åt palmen. Det vore roligt att höra vad du har gjort och vad som har hänt...
Sussie F-Flower
06-06-2008, 00:05
CITAT (lissa @ 06-06-2008, 00:13)  Jag är ingen palm expert, men i ett annat forum har dom speciell avdelning för palmer pga att palmer egentligen inte är träd och ska behandlas annorlunda. Du vet inte vad din palm heter, för jag kan inte få fram någonting alls på strandpalm , varken på forumet eller i min sökare... Har hört att man högst ska klippa döda blad, och egentligen ska även dom klippas på ett speciellt sätt för att bli vackra och hjälpa palmen. Dom har tydligen bara ...vet inte hur man uttrycker det, men som om den bara har ett öga i mitten av stammen precis under "bladvippan", och man måste vara rädd om det så att det inte förstörs.. om man klipper fel kan tydligen stammen dela sig, och vill minnas att jag läste att stammen blir inte tjockare av att toppa den, tvärt om, om man tar bort för många blad så blir stammen smalare där. Ska forska lite till, och förmodligen finns det palmexperter även här som kan ge dig råd. Blev lite rädd att du gör något överilat, så vänta lite med att klippa tills du har hittat en palmsida , eller om någon som har ger dig råd att göra det....men å andra sidan jag kan bara ge dig min åsikt....Nu såg jag också att det är en gammal tråd, så förmodligen har du redan gjort något åt palmen. Det vore roligt att höra vad du har gjort och vad som har hänt... Det var jag som hade köpt en "strandpalm" (sa personalen på Bauhaus )och jag ville veta mer om denna. När jag goglade på "strandpalm" så hamnade jag här. Det visade sig att strandpalmen var en Pachira aquatica, (strandpalm,lyckokastanj, vattenkastanj m.m.). Sedan läste jag alla skötselråd om den, innan jag kommenterade här... Ursäkta om jag verkade förvirrad och skrev "fel" saker... (var inte min mening...)
Ahhh, tack för att du svarade, för jag blev faktiskt lite orolig för din stackars palm... När jag googlade fick jag fram mest hotell och annat som inte har med din palm att göra, men hittade en del om palmer öht och därför kunde jag skriva lite om skötseln.. Har du Pachiran kvar ?? Jag hade en för ett par år sedan, men den strök med, tror att jag övervattnade den
Om växten blir för stor är det bara att beskära den. Det blir hennes hälsa bra. lycka till, H:Bassam
Strandkastanj... Vattenkastanj undrar jag om man kan ha i kruka? Ciczi
Christer i Falköping
14-06-2008, 15:21
Något som kan vara bra att veta, är att när man flätar ihop stammar på det sättet som de ofta säljs, förkortar man också deras livslängd. Christer.
jonatan
13-10-2008, 21:44
lånar denna tråden lite...
har läst lite i trådar här ang strandkastanjen nu efter jag fick veta att det var en strandkastanj och det verkar som vissa klarar av den och andra inte...
våran är stor och fin (ca 190cm) och breder ut sig precis så som vi vill med jätte stora blad...
jag planterade om den direkt när vi hade köpt den och jag duschar den två gånger om dan på bladen... har läst att den ska vattnas mycket sparsamt med att den gillar att bli duschad så jag kör på det tänkte jag...
den står långt in i ett rum och jag har monterat upp en 23w lågenergilampa precis ovanför den... tror ni att det räcker ?
//jonatan
Alexander-VG-zon3
13-10-2008, 22:01
Pachira aquatica - Strandkastanj är ingen palm och ingen kastanj . jag tycker dom dör lättare om man klipper hej vilt i dom . Pachira får lätt vävnads död och/eller ruttnar lätt i stammarna . klipper man lite här och där och toppar ner så får man alltså in dessa sjukdomar i stammarna lättare . att fläta den är inte bra !! . ska man klippa i den så klipper man ovanför ett bladpar eller en nod och då endast klipper man i gröna skott. CITAT (Ciczi @ 14-06-2008, 12:47)  Strandkastanj... Vattenkastanj undrar jag om man kan ha i kruka? Ciczi Vattenkastanj trivs bra i kruka . vill gärna stå ute under frostfria delen av året i en damm eller vattenbad . jag vet inte vad den tål i kyla ! men den ska visst gå övervintra som vattenväxter har jag läst någon stans . i odlingar odlas denna som ris .
Alexander-VG-zon3
13-10-2008, 22:21
CITAT (lissa @ 05-06-2008, 23:13)  Jag är ingen palm expert, men i ett annat forum har dom speciell avdelning för palmer pga att palmer egentligen inte är träd och ska behandlas annorlunda. Du vet inte vad din palm heter, för jag kan inte få fram någonting alls på strandpalm , varken på forumet eller i min sökare... Har hört att man högst ska klippa döda blad, och egentligen ska även dom klippas på ett speciellt sätt för att bli vackra och hjälpa palmen. Dom har tydligen bara ...vet inte hur man uttrycker det, men som om den bara har ett öga i mitten av stammen precis under "bladvippan", och man måste vara rädd om det så att det inte förstörs.. om man klipper fel kan tydligen stammen dela sig, och vill minnas att jag läste att stammen blir inte tjockare av att toppa den, tvärt om, om man tar bort för många blad så blir stammen smalare där. Ska forska lite till, och förmodligen finns det palmexperter även här som kan ge dig råd. Blev lite rädd att du gör något överilat, så vänta lite med att klippa tills du har hittat en palmsida , eller om någon som har ger dig råd att göra det....men å andra sidan jag kan bara ge dig min åsikt....Nu såg jag också att det är en gammal tråd, så förmodligen har du redan gjort något åt palmen. Det vore roligt att höra vad du har gjort och vad som har hänt... då ingriper jag som en palmexpert för stunden palmer är en form av träd , som vilka träd som helst med en genomgående stam . palmer får ju ved . det finns palmer som skapar grenar som vanliga träd . även vanliga palmer kan få fel för sig och istället bilda flera kronor . palmer har en tillväxt punkt längst uppe vid stammen . sedan många bildar rotskott också . dom som bildar grenar har ju flera tillväxts punkter . det går toppa palmer ner i stammen , men det är riskabelt . ibland så bildar palmen då ny krona eller två toppar eller dör . annars så klipper man veck gamla eller fula blad invid stammen . hur man klipper av bladen kvittar för palmens del . en del plantskolor brukar sandpappra stammarna för att få dom släta så man får vecka alla bladstumpar och fiber . en del palmer tappar bladen snyggt av sig själva . jag rekommenderar inte att ''beskära'' stammen . men klippa av fula blad kan man göra om amn tycker , för palmens del kvittar det den har inga ögon . tjockleken på stammen har att göra med klimat,skötsel och annan påverkan( som att klippa av alla blad eller nedfrysning varje år ) . ibland kan palmernas stammar vara tunna i mitten och tjocka på slutet , då kan man se hur bra palmen har mått . där stammen är ''smal'' har det antagligen hänt nåt som brand,torka,klimatförändring m.m. , och där den är tjock har den helt plötsligt mått bättre och fått en kraftigare stam . Palmer har solfjärdersblad eller fjäderblad eller en blandning av dessa blad . alltså Yucca,agave,dracena m.m är inga palmer . lånade bilder från nätet  phoenix palmerna får ofta dubbla ''huvud'' .
jonatan
14-10-2008, 20:48
bra info...
men hur var det med min lilla fråga ang strandkastanjen här ovan... verkar som ni har missat det så här kommer den igen...:-)
den står långt in i ett rum och jag har monterat upp en 23w lågenergilampa precis ovanför den... tror ni att det räcker ?
//jonatan
Alexander-VG-zon3
14-10-2008, 21:07
Jag har googlat lite på Pachira, för det är nog det enda sättet att googla på om du ska få upp många sidor om den. Det enda jag har fått fram som alla verkar vara helt överrens om är att den ska ha väldigt lite vatten, och på vintern ännu mindre. Dom säger 1 gång/månad och även då väldigt lite. Jag har läst att man kan ha den långt in i ett rum, och när den är ute ska den helst vara i halvskugga..eller i solen om det är nån timme..Men det pratas inte om extra-ljus, jag har iaf inte hittat något om det...Du får kanske bättre tur om du googlar själv, för jag får ju nästan bara fram sidor på spanska, och då räknar man inte med att du ska behöva extraljus.. Min ruttnade, trots lite vatten ( tyckte jag) och den stod vid ett fönster men untan att solen nådde fram till den.. Hoppas verkligen att du får svar om ljuset, för plantan är ju jättefin
jonatan
15-10-2008, 16:44
japp, jag har oxå läst det så det BORDE ju blir bra med en någorlunda stark lågenergi lampa ovanför när jag har den en bit in i rummet... och jag håller med dig, dom är verkligen skitsnygga... och utan att jag hade tänkt på det så hade jag två lite mindre till, hade visst köpt såna för nått år sen och haft i ett av mina terrarium... jag plockade ut dom därifrån igår för dom hade ju verkligen vuxit ur det terrariet och när jag plockade ut dom så var en liten gren rutten så det skar jag bort så långt ner jag kunde men annars var dom i fin form och båda hade fått MASSA nya små skott som kommer långt nere på stammen så om ett tag så är dom förhoppningsvis kanonsnygga... det har ju varit lite väl fuktigt för dom i terrariet men dom har ju oxå haft hög luftfuktighet så dom har nog mått både bra och dåligt om man säger så...  det är nog tack vare den höga luftfuktigheten dom har fått så mycket nya skott kan jag tänka mig... och när jag plockade ut dom så knäcktes två små skott av, inte för att det gjorde så mycket när det fanns så många så jag har planterat dom i varsin egen liten kruka nu så snart har jag nog ÄNNU fler strandkastanjer... //jonatan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|