Full version: Namninsamling
Margith
Den här länken fick jag i min mail.
Det är alltså en namninsamling för en begränsning av användandet av fyrverkerier, som startats av Stockholms Kennelklubb.

Stockholms kennelklubb

Har du nån länk till nån liknande namninsamling får du gärna fylla på med den här.
160kvm stort hus
Men åh!! Vart tog det egna ansvaret vägen? Är vi så drillade av sosseland att vi själva inte kan ta ansvar för det vi gör?

Är det inte bättre att fostra sin hund till att inte vara rädd för smällare?

INGEN valp är rädd för smällare när den föds.... Varför blir den det sen?

Och ang att barn skadar sig så har jag följande teorier....

1: man avskyr sina barn och ger dem explosiva varor i förhoppning om att de ska spränga av sig fingrar, ögon eller helst hela huvudet

2: man är en riktig idiot utan fantasi eller förmåga till förutseende och självständigt tänkande.

Naturligtvis ska man skjuta raketer på nyår, det är ju jätteroligt!! Men det ska vara med nyktra vuxna som vet hur man hanterar sprängämnen - dvs ordentlig avskjutningsramp, ordentligt avstånd och vett att låta bli blindgångarna!!

*Stintan*
Ta inte i så du spricker, det står faktiskt "en begränsning av användandet av fyrverkerier"

fast jag själv helst skulle vilja se ett totalförbud. Det är inte bara många hundar som mår dåligt av eländet utan massor av andra djur också vilda som tama. Du har uppenbarligen aldrig haft en hund som är livrädd och helstressad i flera veckor runt jul och nyår och som kanske utvecklat det till att gälla även åska.

Att hundratals ton med miljöfarligt skit som ramlar ner över vår jord varje nyår ser du tydligen inte heller som ett problem.

Nej uppenbarligen kan inte folk ta ansvar för vad dom gör.
Boxer
Påskrivet!

Och vem ska lära alla vilda djur att inte vara rädda för smällare?

Gunilla T
[quote name='16kvm stor balkong' date='03-01-2008, 13:44' post='728963']
Men åh!! Vart tog det egna ansvaret vägen? Är vi så drillade av sosseland att vi själva inte kan ta ansvar för det vi gör?

Jaha, det var ett tvärsäkert påstående. För vår del startade rädslan med ett åsknedslag i huset. Det finns inget som har så snabb och bestående inlärningseffekt på djur som just rädsla.

Dina övriga kommentarer om barn och föräldrar obehagliga.

OOPS...blev otydligt dethär. Mitt svar börjar med ..Jaha!
Margith
Vänta!! STOPP!!
Jag avhöll mig från att kommentera det första inlägget på min tråd, av den enkla anledningen att det redan finns en tråd för diskussioner för/emot smällare/raketer/fyrverkerier!

Jag avsåg att skapa en tråd med olika länkar för namninsamling, för den som så vill.
Observera gärna att jag inte uppmanat någon att skriva på.

Skriv på om ni vill, men snälla, skapa ingen ny debatt här -cry-.gif
MariaS
CITAT (16kvm stor balkong @ 03-01-2008, 13:44) *

Och ang att barn skadar sig så har jag följande teorier....

1: man avskyr sina barn och ger dem explosiva varor i förhoppning om att de ska spränga av sig fingrar, ögon eller helst hela huvudet

2: man är en riktig idiot utan fantasi eller förmåga till förutseende och självständigt tänkande.

Naturligtvis ska man skjuta raketer på nyår, det är ju jätteroligt!! Men det ska vara med nyktra vuxna som vet hur man hanterar sprängämnen - dvs ordentlig avskjutningsramp, ordentligt avstånd och vett att låta bli blindgångarna!!

Det är ovansående nyktra människors barn som igårkväll sköt sönder vår brevlåda! FÖRBJUD SKITEN FÖR PRIVATPERSONER!!!!!

Ber om ursäkt Margith. Reagerade och skrev kommentar innan jag läste din uppmaning.
Bra gjort att starta namninsamling om detta i alla fall!
Inga från Närke
Här finns den andra tråden om att skriva på:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=65765
Bettis
Påskrivet tummenupp.gif
160kvm stort hus
Nej men det går ju tyvärrr inte att lagstifta bort dumhet.

Tror ni verkligen att smällare försvinner bara för att det införs ett förbud?

Antingen så tillverkar folk smällare hemma via internet eller så tar dom med sig utifrån när man är på semester.

Nej jag har aldrig haft en hund som varit rädd och inte mina hundvänner heller. ( massa olika raser )
Mina hundar har blivit skrämda av allt möjligt men aldrig någonsin blivit "skotträdda för livet".
Jag gissar på att det har med hur husse och matte uppför sig när det händer saker....

Och jag vet att varken jag eller mina vänner har någon slags "superhundar" som tål allt och inte är rädda för något.

De gånger jag varit ute i skogen och sett på när någon jagat kan jag inte påstå att vilda djur blir panikslagna när det smäller skott. Dom springer att par meter och stannar sen... Inte mer med det.

Maria, trist att din brevlåda blev söndersprängd.. Men man kan som sagt inte lagstifta bort dumhet och lata föräldrar...
Det är 18-års gräns, men så länge det finns korkade / lata / dumma föräldrar kommer det aldrig fungera. Därav mina kommentarer om föräldrar och barn.. ( föräldrakörkort kanske?? )

Och om bara ex kommuner får använda fyverkerier, hur många bilolyckor kommer det då inte att ske? Folk som ska köra till och från festplatsen, fulla som.. kalkoner.

Och polisen som idag inte ens har resurser till att utreda rikiga brott. Ska dom åka omkring och arrestera småbarn som smäller med smällare?

Det jag tror skulle fungera är en ordentlig prishöjning, så att folk inte får råd att gå och småsmälla samt att man inte säljer några raketer förrns dagen före nyårsafton.

Och otrevliga mail i min inbox undanbedes tack, har ni något att säga. Gör det här.
Jag hoppas att det inte är förbjudet att inte tycka lika. För det var väl ett diskussions forum??
*Stintan*
TS har bett om att det inte ska diskuteras i denna tråd då tycker jag man ska respektera det. Det finns redan trådar där man diskuterar detta ämne så om du håller dig till någon av dom så är det lättare att bemöta dina inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon