Full version: Låg luktärt
Dilara
Har fallit pladask för de fina låga luktärterna och vill så dom i år. smile.gif
Nu när jag inte har erfarenheter av luktärter undrar jag om det är någon som har sått låga luktärter och hur resultatet har blivit..
Anki V
Ja. här kommer min erfarenhet whistling.gif laugh.gif
Luktärt

Visst ser ni väl likheter? g.gif

Skämt å sido...de jag sått på friland direkt har blivit mycket bättre.

/Anki
malin72
CITAT (Anki V @ 03-01-2008, 14:32) *
Skämt å sido...de jag sått på friland direkt har blivit mycket bättre.

/Anki

håller med..luktärter har alltid blivit bättre sådda på friland eller iallfall ute i krukan direkt,jag brukar bara låta dom ligga i vatten något dygn innan sen petar jag ner dom direkt på den rätta platsen,dom växer snabbt tummenupp.gif annars finns risken att dom blir vingliga och taniga...
EKLO
Aj då, det där var ju en missräkning. Jag som hade tänkt att det fr a var för att få tidigasre blom på luktärter som jag i vår för första gången skulle börja förodla - med lysrör och allt! Inge bra idé alltså?

Och en fråga till - hur låga är eg. låga luktärter? Luktar de lika gott och i övrigt uppför sig som sina högre syskon?

mvh Eklo
malin72
CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 15:20) *
Aj då, det där var ju en missräkning. Jag som hade tänkt att det fr a var för att få tidigasre blom på luktärter som jag i vår för första gången skulle börja förodla - med lysrör och allt! Inge bra idé alltså?

Och en fråga till - hur låga är eg. låga luktärter? Luktar de lika gott och i övrigt uppför sig som sina högre syskon?

mvh Eklo

jag har lysrör och allt till men nä jag sätter dom hellre direkt, det går så pass snabbt för dom ute till våren iallafall.

dom låga brukar vara ca 30-40 cm på längden och det är som med dom klättrande, det finns dom med stark doft och dom med svagare...där måste man läsa sig till ang sorten så man vet tummenupp.gif när det gäller uppförande så kan dom precis som dom större ibland vara kinkiga och ibland ha massor av blommor....
lycka till
ingrid fuxwall
CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 15:20) *

mvh Eklo

För mig fungerar det bättre när jag planterar dem i krukor i mitt lilla växthus, ganska sent, och planterar ut dem när de är någon dm.

ingrid
Dilara
Anki, din Pink Cupid var ju jättefin.. så vill jag att mina luktärter ska se ut smile.gif
EKLO
CITAT (malin72 @ 03-01-2008, 15:25) *
jag har lysrör och allt till men nä jag sätter dom hellre direkt, det går så pass snabbt för dom ute till våren iallafall.
dom låga brukar vara ca 30-40 cm på längden och det är som med dom klättrande, det finns dom med stark doft och dom med svagare...där måste man läsa sig till ang sorten så man vet tummenupp.gif när det gäller uppförande så kan dom precis som dom större ibland vara kinkiga och ibland ha massor av blommor....
lycka till

Tack för info - ska nog pröva några låga (också)!
Men: när jag sår mina på friland kommer det inga blommor förrän i slutet av juli/början av aug. Jag går där och väntar och väntar... Men det kan man inte pusha fram lite genom förodlingen som jag tänkt?

mvh Eklo
ingrid fuxwall
CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 17:57) *
Tack för info - ska nog pröva några låga (också)!
Men: när jag sår mina på friland kommer det inga blommor förrän i slutet av juli/början av aug. Jag går där och väntar och väntar... Men det kan man inte pusha fram lite genom förodlingen som jag tänkt?

mvh Eklo

Nog blommar de jag förgror i krukor tidigare än dem jag trycker ner direkt.

ingrid
EKLO
Jag gör så här: Testar både ock i vår, så får vi se vilka som "vinner"!

En annan sak i samma ämne: Är det så att man inte kan så luktärter i samma jord mer än 2 år i rad - och om det är så: är det bara att skotta runt jorden i landet lite, så att det blir lite annan jord för dem och så funkar det igen?

mvh Eklo
Siv i Bollnäs
Jag brukar förodla alla sorters luktärter för att de ska komma igång tidigare. Så även i fjol. Dom som sedan planterades i kruka eller gryta blev bra och blommade snällt (även om man sällan kan få det att se ut som på fröpåsarna!) men på friland lyckades det inte alls - om det nu berodde på den dåliga sommaren vet jag inte. Cupid Pink eller Pink Cupid som den heter ibland, doftar lite, är mycket söt och har ett lågt men kraftigt växtsätt. Jag satte björkkvistar runtom och knöt ihop upptill (syns dåligt på bilden). Windsor (mörkblå, nästan svarta blommor) satte jag i en jättestor kruka med höga pinnar som jag tog i skogen och knöt ihop upptill. Windsor blev jättehög och var väldigt kraftig. Luktade just ingenting. Dom som jag satte på friland var Franciscus Cupani som brukar dofta oerhört gott. Det är olika olika år hur dom brukar bli, men i år hann dom knappt blomma ens, och var små och magra, trots vanlig skötsel. Men jag fortsätter nog med förodling!

[attachment=11199:Låg_lukt..._2_kopia.jpg]
Siv i Bollnäs
Jag såg inte frågan om jorden men kan ju säga vad jag brukar göra: De här rundlarna med egenhändigt hopknåpade "torn" av långa pinnar hopknutna upptill står ju där dom står. Men jag brukar försöka byta ut en del av jorden i alla fall. Jag skrapar bort ytjorden, gräver ner lerjord som jag hämtar från andra ställen (finns mycket sånt på tomten!) plus kompost och gödsel till exempel kogödsel men kan vara annat också. Det brukar gå bra, men som sagt i år blev det dålig utdelning!
Dilara
Jättefint Siv!

Finns bara Pink Cupid som en låg luktärt?
Siv i Bollnäs
Jag tittade som hastigast i Impectas fjolårskatalog, och dom hade en dvärgluktärt som heter ´Bijou´(höjd 40 cm) och ´Fireflame´som blir 60 cm hög. Men det finns säkert fler hos andra firmor. Kolla fröfirmornas kataloger.
Jo, jag kom att tänka på en annan sak: Anki visade en bild på en planta Cupid Pink som hon tyckte var misslyckad.
(Misslyckad är väl att ta i - den försökte nog så gott den kunde.) Ska man ha luktärter i kruka så måste krukan vara rejält stor så man får plats med mycket jord och näring! Det vill dom ha. Dessutom så får man då plats med flera plantor i samma kruka eller bytta och det ser genast fylligare ut! Jag brukar ha 5-6 plantor i en stor järngryta (med borrade hål i botten) och tycker det fungerar bra.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 20:07) *
Jag gör så här: Testar både ock i vår, så får vi se vilka som "vinner"!

En annan sak i samma ämne: Är det så att man inte kan så luktärter i samma jord mer än 2 år i rad - och om det är så: är det bara att skotta runt jorden i landet lite, så att det blir lite annan jord för dem och så funkar det igen?

mvh Eklo

Det är precis som med det mesta annat i trädgården man bör inte odla dem på samma ställe år efter år pga sjukdomar, odlar man exempelvis ärtväxter på samma ställe år efter år ökar mängden skadegörare som går på ärtväxter varje år på platsen för de har ju alltid någon att livnära sig på då man planterar just denna typ av växt där. Flyttar man däremot runt växterna eller byter ut en massa jord (som skadegörarna ofta övervintrar i) så hinner de inte föröka sig i samma takt och man har större chans att inte få så mycket sjukdomar och skadedjur på växterna.

Dilara: Det finns flera sorters låga luktärter och de brukar bli runt 30-50cm. Runåbergs hade Knee-hi (mixade färger 50cm hög) förra året. Rara växter har dvärgluktärtssorterna: Lavender Bridesmaid, Cupid White, Cupid Rose, Unique, Cupid, Cupid Mixture, Cupid Cherry, Cupid Mahogany, Cupid Purple. Så det finns ganska många sorter och färger att välja mellan.
EKLO
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-01-2008, 12:34) *
Det är precis som med det mesta annat i trädgården man bör inte odla dem på samma ställe år efter år pga sjukdomar, odlar man exempelvis ärtväxter på samma ställe år efter år ökar mängden skadegörare som går på ärtväxter varje år på platsen för de har ju alltid någon att livnära sig på då man planterar just denna typ av växt där. Flyttar man däremot runt växterna eller byter ut en massa jord (som skadegörarna ofta övervintrar i) så hinner de inte föröka sig i samma takt och man har större chans att inte få så mycket sjukdomar och skadedjur på växterna.

Tack Åsa. Varför jag frågade var för att jag har odlat luktärt i framkanten av mitt närmaste grönsaksland de senaste 3 åren - för det är helt enkelt bara där de syns bra, och man vill ju så gärna se dem! I somras var det dock lögn att få till det, jag tror jag sådde 3 omgångar innan några få äntligen tog sig, och då sa nån här i krokarna att det var ngt med luktärt som gjorde att man måste byta jord/växtplats efter 2 år. Men några synliga skadegörare har jag inte haft, bara vanlöiga bladlöss mot slutet av säsongen. Det lät ju lite skumt det hela, tyckte jag - men jag prövar qatt byta plats på jorden i landet i år, så borde det väl funka bättre?

hoppas Eklo
Dilara
Det står ju annars att de flesta sorter har ett utbrett växtsätt, så jag hoppas att de räcker med en planta per normalstor kruka (har nämligen köpt några korgkrukor till dessa)
Är toppning nödvändigt nu när de låga sorterna redan blir grenade av sej själva?
Siv i Bollnäs
Såg ditt inlägg först i dag (den 9 januari). Jag vet inte vad du menar med normalstor kruka, men tror ändå att det blir ett snyggare resultat om man planterar åtminstone 3 plantor i en kruka som är minst 30 cm i diameter än en planta i en mindre kruka! (Eller tänker du stoppa ner flera mindre krukor i en större korg??) När jag planterar i stora korgar så brukar jag klä korgarna med plast inuti och plantera direkt i dessa. När säsongen är över och jag ska tömma korgarna i komposten så brukar plantorna ha fyllt ut med rötter i hela korgen så dom behöver stort utrymme att bre ut sig på i jorden! (Gäller alla sommarblommor jag planterat i stora kärl!)
Jag har aldrig toppat mina Cupid Pink - dom grenar ut sig och blir buskiga ändå; har ett sådant växtsätt.
Dilara
Korgkrukorna är ungefär runt 30 cm säkert, det är själva en kruka "täckt" med bambupinnar som ser ut som en korg o går at hänga.
Vanligtvis när jag har planterat fler än en sommarblomma i denna kruka har resultatet inte blivit så bra, blommorna har trängts och kämpat och till sut ruttnat även fast krukan är stor.
Jag ska försöka göra säga som du säger - plantera 3 plantor i krukan och hoppas det går bra den här gången för jag vill gärna ha det fylligt med luktärter.
Siv i Bollnäs
Ja, det beror förstås på vad det är för slags sommarblommor också! Tre pelargoner i samma kruka blir ju för mycket till exempel; och det finns ju fler som brer ut sig och växer nåt otroligt på en sommar! Men just dessa små luktärter kan man säkert ha i samma kruka, om den är rättså djup så man får plats med mycket jord. Det är alltid svårare med platta och låga krukor, som blivit rättså populära under senare år. Problemet är ju då, att de inte rymmer så mycket jord och näring och att rötterna inte kan gå så djupt.
Ampelliknande krukor brukar ju vara lite hopsnörpta nedtill, och då blir det ju också mindre utrymme.
Min gryta är nog åtminstone 40 cm i diameter och ganska djup - som en gammaldags järngryta brukar vara. Då går det att ha 6 plantor i den. Du får titta på din kruka och fundera på om den är lämplig för luktärterna. Har du flera sådana krukor så kan du ju pröva med olika antal plantor - man får experimentera mycket när man är "trädgårdsmänniska"! Lycka till! smile.gif
Dilara
Du har rätt, tyvärr är inte korgkrukorna djupa nog för att rötterna ska få tillräckligt med plats o näring.
Så jag ska försöka leta passande och djupa grytor istället för korgkrukorna, hoppas bara jag hittar något fint som passar luktärterna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon