Full version: Magnolia
Rickard__

Jag har precis idag varit och köpt en stjärnmagnolia.
Kunde inte vänta tills våren.
Jag köpte den i kruka och den är rejält frusen. Dem i affären sa dock att de haft magnolia ute i kruka över hela vintern och de har klarat sig (I Jönköping).
Det är min första magnolia jag tänkte ha den i växthuuset fram till våren.
Vilken tid på våren är bäst att plantera? Ska man gödsla i samband med planteringen?
Jag tänkte skriva med ibland och berätta om utvecklingen.

Jan af Lisö
Gör gärna en sökning här på Forumet, magnoliaplantering har diskuterats flera gånger.

Den skall planteras när tjäle är borta från marken; har den fått blad i växthuset så skall du vänta tills risken för nattfrost är minimal alt. linda den i fiberduk vid risk för nattfrost.

Jag brukar gödsla mina magnolior lätt vid planteringen och sedan någon dos gödsel till i god tid innan midsommar.

Hoppas du fick etableringsgaranti på magnolian samt att den har hela rötter, inte en rotklump med avhuggna rötter.
Lotta i Gbg
Jag håller med Jan på alla punkter. Det verkar lite vanskligt att köpa en magnolia nu. Magnolior vill att det ska vara någorlunda varmt i marken när man planterar dem, de är också rädda om sina rötter. Just Magnolia stellata hör till de mer tåliga så vi får hoppas på att den klarar sig bra.
Rickard__
Garanti fick jag ingen. Men får hoppas det går bra. Jag har sett ut ett soligt och skyddat ställe.
Bor ju tämligen nära vättern så zon 3 växter fungerar bra hos mig.
Anders zon 1
Håller också med Jan på alla punkter. Kan dock tillägga att just stjärnmagnolia inte har så väldigt frostkänsliga blad. Kortvarigt nattfrost ner mot en -3 grader på våren efter det att bladen kommit fram är ingen katastrof. Men en helt nyplanterad stjärnmagnolia är naturligtvis extra känslig så det är nog en god idé att för säkerhets skull vänta tills risken för frost är över (antagligen i början av juni i dina trakter) innan du planterar ut den. Det är sedan viktigt att du vattnar magnolian flitigt under den första sommarnen. Det är särskilt viktigt vid så sen plantering eftersom busken inte hinner bilda nya sugrötter innan sommarvärmen kommer.
Christer i Falköping
Om jag inte förträngt allt för mycket har man ett års garanti på växterna man köper (enligt lag). Men problemet blir om man ställer den i växthus under vintern. Kan man då hävda garantin? jag skulle varit tveksam om någon köpt en växt av mig och låtit den stå så vintern ut. Å andra sidan hade jag inte sålt den på vintern överhuvudtaget. Tycker det är dåligt av säljaren att göra det.
Christer.

Rickard__
Det stämmer nog att det är garanti 1 år. Men inte om man köper på vintern, gäller ingen garanti.
Jag har tagit in den i källaren nu så den tinar upp lite, snäll mot växterna som man är.
Sen ska jag gräva ner det i växthuset och täcka med några rejäla granruskor.
Christer i Falköping
Vem påstår att den inte gäller över vintern? Kan inte tänka mig att det finns undantag i lagen. Snarare så att säljaren vill bli av med något, men slippa ansvar om de påstår något sådant.
Christer.
Rickard__
Dem i affären sa att garantin inte gällde på vintern. Men om man skulle planera nu på vintern kan väl inte garantin gälla?
Eller om man skulle plantera växten på ett ställe där den inte trivs, eller i en för hög Zon.
Christer i Falköping
Garantin gäller om det är något fel med växten när du köper den (som att rötterna tagit skada av kyla när den stått ute i minusgrader). Har du gjort uppenbara fel så blir ansvaret ditt. Så det kan bli knivigt att visa att det var fel på växten när du köpte den. Det är därför jag anser att det är mycket dåligt av företaget att sälja den nu, hur mycket du än ville ha den. En sådan firma anser jag inte är helt seriös.
Christer.
HannaLisa
men om butiken hade rea (som de brukar i den tiden) så är det ju ingen rea. Annars e det konstigt.

garanti menade jag. Ursäkta
Rickard__
Nej det var bara rea på perenner.

Visst borde garantin gälla även på vintern.
Tycker dem (Granngården) Kunde stängt utomhusavdelningen under vintern.
Och sen rensat upp innan man öppnade på våren.
Jan af Lisö
Jag undrar vad konsumentskyddslagen säger om växter ??

För "vanliga" produkter så gäller konsumenstskyddslagen oftast i tre år, oavsett hur lång den vanliga garantin är. Det normala är att försäljarna påstår att de ger bara ett års garanti, men om man åreropar konsumenskyddslagen och står på sig så inser de att personen i fråga är insatt i sina rättigheter och tar emot produkten för reparation. Bilar har jag för mig är undantagna.

Men vad gäller för växter ??
Christer i Falköping
Nog borde konsumentskyddslagen vara det som gäller. Var det hela tre år? Det svåra för kunden är ju att bevisa att det var fel på trädet såpass lång tid efteråt. I vilket fall som helst finns det inga undantag bara för att växten såldes på vintern. Men om kunden trots upplysningar om hur den skall planteras och skötas (zon, jord m.m.), gjort annat då är det kundens egna fel och då gäller inte garantin.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon