Lottie
Hej!
Har läst att man kanske måste köpa en kvävefixerande bakteriekultur för att få igång en odling av baljväxter (tex ärtor eller lupiner) ifall dessa inte finns naturligt i jorden. Är det någon som vet var?
MariaS
Kvävet finns naturligt i luften. Jag lovar. Baljväxterna binder kvävet och bildar just kvävefixerande bakterier i sina rötter, men endast om det finns ett överskott av luftkväve. Att man måste köpa kvävefixerande bakterier... ja det låter som ett bra försäljningsargument i mina öron och är nog inget som är aktuellt i våra övergödningstider i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Om man enbart odlar i köpejord (=mest torv) kan det vara ont om kvävefixerande bakterier i den odlar man i marken i trädgården är det sällan något problem, men man kan ju hämta lite i naturen ifall man odlar i enbart köpejord det finns i marken speciellt där det finns växter som lever i symbios med kvävefixerande bakterier ex. på såna växter är baljväxter, klöver, al. Alltså har man klöver i trädgården eller alar i närheten har man troligtvis redan kvävefixerande bakterier annars kan man ju söka upp något snår med alar och ta med sig några liter jord hem.
Piccante
CITAT (Lottie @ 03-01-2008, 15:12) *
Hej!
Har läst att man kanske måste köpa en kvävefixerande bakteriekultur för att få igång en odling av baljväxter (tex ärtor eller lupiner) ifall dessa inte finns naturligt i jorden. Är det någon som vet var?

Har aldrig hört att det går att köpa och tror inte det är nödvändigt. De bakterier som lever i symbios med ärtväxter finns ju naturligt i marken. Ta annars och gräv upp lite jord där det växer ärtväxter som klöver eller lupiner och ta med till trädgården så har man väl planterat in bakterierna.
cia73
Vi har ett ekologiskt jordbruk så vi odlar i lite större skala men vi brukar ympa in kvävefixerande bakterier på fröna då vi odlar markar som vi inte tidigar har ympat på, eller förstärker ca vart tionde år.
Vi köper bakterier portioner som är menade för minst 10 kg klöverfrö eller 50 kg ärter och det är kanske inte aktuellt med så stora portioner... biggrin.gif
Det finns mycket mer kvävefixerande knölar på rötterna efter att ha ympat in nya bakterier men visst finns det alltid mer eller mindre av bakterierna marken. Vi handlar av en firma här i Finland: naturcom
Du kan fråga efter bakterieymp i lanthandeln eller dylikt.
Det är samma bakterie för ärter och vicker, annars så är det olika sorters bakterier för olika växter.
Körsbärsträd
Du kan inte köpa det.
Grejen är att du odlar något som skapar den bakteriemiljön.
Antingen ärtor eller baljväxter av något slag - eller sätta en kasse potatis.
Behöver inte alls vara fin sättpotatis, det går utmärkt med det som butikerna inte ens kan sälja eftersom det hunnit bli gröna fläckar.
Somliga affärer ger bort denna potatis om man ber snällt.
Pula ner pluggen när frosten släppt, låt växa, njut av din färskpotatis och ta upp alltihop till hösten.
Då har du 1) en massa kvävebindande bakterier i jorden 2) en massa blivande jord i komposten pga all blast och 3) kanonfin färskpotatis, förutsatt att du kupat och inte låtit allt bli grönt dvs giftigt pga det solanin som bildats.
Struntar du i att äta skörden, se till att du får upp den ändå. Annars växer potatisarna upp till nya oväntade plantor året efter, antingen man vill eller inte.
Lycka till!
/Astrid

Åsa, mälardalen zon 2
Fast potatis är väl inte någon kvävefixerande växt??? + Är inte risken lite väl stor att använda sättpotatis från matbutiken med tanke på att den ofta är smittad med sjukdomar som ex. cystnematoder (nematoderna kan göra marken olämplig för potatisodling i ca 25år)
Körsbärsträd
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-02-2008, 11:43) *
Fast potatis är väl inte någon kvävefixerande växt??? + Är inte risken lite väl stor att använda sättpotatis från matbutiken med tanke på att den ofta är smittad med sjukdomar som ex. cystnematoder (nematoderna kan göra marken olämplig för potatisodling i ca 25år)

Nu var det väl inte potatis som skulle odlas där, om jag fattade rätt.
Annars är det kanske på sin plats med varning.
Jag fick tips om potatismetoden för att bättra jorden av en granne som är väldigt duktig och testade i ett blivande blomsterland.
Det var usel jord från början, lera, sten och grus och uppgrävd urgammal syrén. Efter en potatissommar och en stor kasse grön plugg från Konsums ratade mådde jorden mycket bättre och blev dessutom luckrare. Kvävebindande påstod grannen, jag har inte kollat om jag ska vara ärlig.
Men stockrosor, vial och luktärt gick från löjligt små till helt normala efter potatiskuren. I sommar, tre år senare, tänkte jag bättra på med lite kompost, men jag rekommenderar varmt den där potatiskuren.
Förutsatt att vi inte pratar om blivande potatisland alltså.
/

EKLO
Jag har sett er svara tidigare på det här - och det låter ju helt logiskt att bakteriekulturen redan finns om man inte har helt ny torv, typ. Men det som faktiskt förundrar mig är att även erkända samtida odlare som skriver handböcker om grönsaksodling nämner detta med att köpa bakteriekulturer om man tidigare inte odlat baljväxter alls. Man undrar ju, eller hur?

mvh Eklo
Piccante
CITAT (EKLO @ 05-02-2008, 19:31) *
Jag har sett er svara tidigare på det här - och det låter ju helt logiskt att bakteriekulturen redan finns om man inte har helt ny torv, typ. Men det som faktiskt förundrar mig är att även erkända samtida odlare som skriver handböcker om grönsaksodling nämner detta med att köpa bakteriekulturer om man tidigare inte odlat baljväxter alls. Man undrar ju, eller hur?

mvh Eklo

Fast kvävefixerande växter finns ju naturligt på stort set all slags mark. Kanske det behöver tillsättas på intensivt brukad åkermark som inte är permanent beväxt men i trädgårdsland tror jag inte det ska var nödvändigt.
EKLO
CITAT (Markus_H @ 05-02-2008, 21:14) *
Fast kvävefixerande växter finns ju naturligt på stort set all slags mark. Kanske det behöver tillsättas på intensivt brukad åkermark som inte är permanent beväxt men i trädgårdsland tror jag inte det ska var nödvändigt.

Jag håller med, men det är faktiskt bara kring just "vanliga" fritidsodlingar av grönsaker jag läst detta - hos t ex Truedsson m fl. Jag menar inte att jag vet nåt om detta - bara att det är skumt, eller hur?

mvh Eklo
cia73
När vi odlar tiotals hektar med klövervallar så kan vi inte chansa på att det kanske finns tillräckligt med kvävefixerade bakterier i marken. Vi är beroende i flera års tid av att klövern gödslar marken och då är det bra att ympa in kvävefixerande bakterier på klöverfröna i samband med sådd.
I en hemträdgård är det kanske inte lika vikitgt hur mycket kvävefixerande bakterier det finns i marken. Det finns alltid en liten mängd bakterier där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon