Ulla-Kajsa
Har fått ympkvistar till äppel och päron - alldeles för tidigt på året!!!
Finns det något sätt att få dem att överleva och fungera att ympa när det är dags? wacko.gif

Har hört att man kan lägga dem i kylskåpet i en plastpåse med sand eller mossa
Är det bra tips???

Snålblåst från nordost på Öland idag - svinkallt!
cato
Anser att det är rätt tid att ta ympkvistar nu.
Lägg dem i mossa i en plastpåse i kylen tills det blir tid att ympa.
Det går även bra att lägga dem frostfritt i fuktig sand.
Ulla-Kajsa
Toppen - då finns det hopp.

Nu ska jag bara få till ympningen. Har ingen läromästare som lotsar mig, utan bara böckernas skrivna ord och deras bilder.
Men friskt vågat är hälften vunnet. rolleyes.gif
Jan af Lisö
Det finns en del bra engelskspråkiga websidor med ympinstruktioner.
Sök gärna för "grafting".

(Har tyvärr inga länkar sparade)

Jag är själv bara "självlärd" men tycker ändå att minst 9 av 10 äppelympar brukar gå bra. Själv tycker att klyvympen (där ympen sätts lite snett utåt) är enklast, även om det blir lite fult efteråt jämfört med t.ex skarvympen. Det sägs att god kvalité på ympriset är viktigast, samt även ympskötsel efteråt.

Cilla
Här är en hemsida om ympning http://web.comhem.se/haquinus.rex/
Pomlogiska Sällskapet har också en sida om saken http://www.svepom.com/pomologi_ympning.php
Antons Nilssons lilla bok om ympning anser jag är den bästa. Brukar vara billig på bokhandlarnas postorderfirmor.

Det viktiga med ympkvistarna du har nu är att de inte torkar ut. Har du haft dem i rumsvärme under en eller ett par dagar bör du lägga dem ganska blött någon timme innan du kylförvarar dem.

Man kan gräva ned dem också, t ex på nordsidan av ett hus där det inte blir solvarmt och torrt och inte tjälen kryper ned så att de blir svåra att få upp i vår. Då slipper man vattna dem. Eller kylskåpet inlindade i något som håller fukt utan att de simmar. Tidningspapper är också en variant, men man måste vattna och byta ett par gånger under vintern. Har man ett modernt kylskåp som sprutar luft brukar nedgrävning vara bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon