noranettan
En riktigt söt pimpinell. Blommorna är tätt fyllda och inte så stora som på exvis Finlands Vita Ros (´Plena´) Växtsättet är tätt och grenarna är riktigt tätt taggiga. Busken har ett (för pimpineller) vackert växtsätt och är rikblommande. Lars-åke Gustavsson anger höjden till 2 meter, men där är, efter 2 år, inte min på långa vägar. Doften är ljuvlig. Den finns till salu på de plantskolor med större rossortiment. Man kan ana en rosa ton på den här bilden, men oftast är de helvita. Zon 6 ska den gå bra till.

Anette
svennis
Köpte den ifjor på Flora Linnea.
Den hade nog inte någon större efterfrågan. no.gif
Var väldigt fin vid Balsgårds visningen. En ögondragare. smile.gif

Doubble White.jpg

Christina i Taxinge~
En riktig önskeros, tycker jag!!
Den skulle jag mer än gärna ha!

sqrulan
Jag med! tummenupp.gif Super fin.
Anna NV Uppsala
Men den var ju jättefin! Jag har alltid trott att den skulle vara något i stil med Finlands vita, och den har man ju så det räcker till och blir över! Men den här föll jag för!

Och Svennis, får jag maila din bild till AoTs roslista? Några AoT-are vill ju inte längre ha sina bilder där, så jag måste fråga...
svennis
Kul Anna! Då är ju nyponen viktiga.. Du får använda mina bilder.
Bilderna från Balsgård. SLU, som har fått fram Anna, Balder, Freja och Irma.

Double Whitte z.jpg
Nybörjar-Linda
Den var jättesöt! Om den inte blir för stor här i zon 2-3 kanske jag kan ha den i min planerade ros/perennrabatt i vår. Hur bred blir den? Tycker mycket om rent vita rosor wub.gif
Anna NV Uppsala
Tack Svennis! Toppen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon