Inga från Närke
04-01-2008, 10:13
när den ser ut så här och älskar att bli snöig?
[attachment=11216:2008_01_...o_i_snön.JPG]
På denna pälsen fastnar snön och svårt att pilla bort, sitter som små kokor.
Tvättar ni av det (det blir ju ofta, efter varje gång man varit ute) eller låter ni det bara smälta och torkar av efteråt?
Hur känsliga är tassarna för snön?
Träffade en granne med dvärgpudel som skulle köpa någon salva att smörja tassarna så inte snön fastnade för det bränner på tassarna påstod hon. Är det så?
Känner igen fenomenet. Kom nyss in med en brun dvärgpudel som nästan blivit vit. Ibland när orken finns ställer jag honom i duschen o på så sätt får bort kockorna, o ibland får det smälta av sig självt.
Han har aldrig haft problem med trampdynor i något väder. Känslighet mot olika saker varierar nog säkert på hundar liksom det gör på oss människor tror jag.
Visst är det härligt att se glädjen över snön hos hundarna. Min blir alldeles yster.
Vilken mysig hund du har förresten
Mvh zissi
malin72
04-01-2008, 11:16
gick faktiskt och funderade på det nu när jag var ute på morgonen för jag mötte en som precis såg ut som din fast den var av större modell
men det jag reagerade på var att den hade tossor på tassarna, alltså som små söta tofflor eller vad man nu ska kalla det.
jag tänkte att det måste väl vara för att skydda mot snön som fastnar i trampdynorna eller så
och då i pälsen som finns mellan...
att det bränner det har jag med hört...många hundägare köper ju den där häst salvan(vad den nu heter). Är det kylan som bränner som den kan bränna våra kinder eller är det tex saltet som ofta finns i snön
160kvm stort hus
04-01-2008, 11:44
Hej!
Vi får alltid skölja av våran ena hund. ( tax ) eftersom det hänger stora kockor i pälsen när vi varit ute. Något vägsalt finns det tack och lov inte här...
Ibland har hon fått "självsmälta" men bara när det är små kockor.
Länk till skillingarydsalvan.. :
http://www.skillingarydsalvan.se/hundart.a...=1&lang=SveInga, har du testat med ett täcke? Det brukar hjälpa oss litegrann.
herkules
04-01-2008, 12:49
jag tar barnolja eller någon fet kräm och stryker ut på handflatorna som jag sen stryker över benen, tassarna och magen på hundarna, innan vi går ut. snöbollsfria hundar när vi kommer in igen!

vill man inte stryka ut det så kan man fylla en liten sprayflaska med barnolja utblandat m lite vatten och spreja på hunden. tror det ska/har kommit ngn färdig spray man kan köpa på zooaffärerna nu också.
edit:stavfel
Hästsalvan är för att skydda hundens tassar på samma sätt som vi smörjer ansiktet mot kylan. Snön kan ge frostbrännskador om den får anfräta länge nog. Små skinntossor är lika bra.
Det är också viktigt att skydda tassarna om hunden ofta går på saltade vägar. Saltet är värre än snö och kyla, när det gäller skador.
Många hundägare som har långhåriga hundar, brukar ha ngn typ av hage i farstun, där hunden kan sitta en stund efter hemkomsten och "tina". Sen brukar det vara lätt att torka hunden. Herkules tips verkar också bra.
Inga från Närke
04-01-2008, 14:10
CITAT (16kvm stor balkong @ 04-01-2008, 11:44)

Hej!
Inga, har du testat med ett täcke? Det brukar hjälpa oss litegrann.
Visst har vi täcke men användes när det är kallt.
[attachment=11221:2007_12_...in_matte.JPG]
Det hjälper ju bara ovanifrån det är ju benen och magen som det fastnar snökokor på.
Tack för tipsen länken till salvan och med barnolja herkules. Ska även kolla i djuraffären idag när jag åker handlar.
Tack zissi, jo han är mysig och gosig, tyvärr är det svårt att fota en svart hund så det blir bra. Ska vid tid lägga upp ett album med bilder från början när vi fick honom och framåt.
Anki på Öland
04-01-2008, 16:05
På mina hundar märker jag att bollarna kommer mest när det är mellan 0 till -2 grader. Kallare än så eller varmare fastnar det inte lika mycket.
Tror inte att bollar nu skulle bränna, det är mera när minusgraderna kommer ner mot 10-15-20 som det blir otäckt för trampdynorna, men nu är det ju obekvämt att gå med en boll mellan tårna som blir större och hårdare ju mer du går.
Saltet är rena pesten för trampdynorna, tvättta och smörja är vad som gäller om man går på saltade vägar!!
Anki
Du får hålla koll på tassarna om det verkar ömt eller blir sårigt.
Försvarets hudsalva eller helosansalva brukar funka bra.
Sen kan ju hundar som är lurviga och därför ofta fuktiga mellan trampdynorna lätt får stafylokocker i huden, så det kan ju va en tanke att hålla koll på. Det kliar otäckt och blir tillslut riktigt otäcka sår om de får hålla på.
Snöflinga
04-01-2008, 22:47
Klipper man bort håret mellan trampdynorna så fastnar inte snön lika lätt
Citrona
05-01-2008, 00:10
Min yorkievalp var ganska full av snö igår när han hade varit ute och åkt pulka med dottern. Han bet i frambenen för att få bort snökokor när han kom in. Men jag lät det vara, efter några minuter i rumstemperatur hade ju snön smält.
Men jag har en helt annan fråga till er hundmänniskor: Min lilla valp (5 mån) har fått små prickar och sår på magen. Det hände efter att jag bytt foder, så jag bytte tillbaka till det han hade tidigare. Har även fått ett klorhexidinschampoo av veterinären som vi tvättar med ett par ggr/vecka. Tycker dock att det inte blir bättre. Det är sår som får gula skorpor och det ser allmänt torrt och irriterat ut på lilla valpmagen. Som tur är så verkar det inte klia nämnvärt, han kan klia lite en kort stund ibland bara. I övrigt har han inte sår eller utslag på kroppen utan det är på den mjuka magen. Kan det vara stafylokockinfektion ?
Vi brukade karda bort snön om det inte var alldeles för stora bollar.
Att duscha flera ggr/dag är inte så bra för det kan leda till irritation i huden...
fick vi höra av uppfödaren och vet.
Klipp bort hår mellan trampdynorna så fastnar inte snön
försvarets hudsalva som någon skrev ... är jättebra att smörja med.
Sedan så finns det fleecetossar till hundar ... bra om hunden är extra känslig
eller lätt fryser om tassarna.
ängsvädd
05-01-2008, 10:06
Min kompis som har hund har sytt flera täcken som går under magen. Då är man av med det problemet - magen - iaf. Overall skyddar ju även benen. Man kan ju sy täcken för olika temperatur så man inte sätter på det allra tjockaste när det inte är kallt. Funkar jättebra.
Inga från Närke
06-01-2008, 10:57
Några bilder från dagens snölek. Tyvärr lite mörka klockan var ca 09,30 och det är mulet. Kolla frambenen.
[attachment=11303:2008_01_...ildbevis.JPG]
[attachment=11304:2008_01_..._m_husse.JPG]
Blev durch efteråt för det var för mycket att låta smälta, men det gick bra.
Klipp pälsen mellan tassarna! Det är nästan ett måste på långhåriga hundar.
Mina hundar brukar jag binda i hallen en halvtimma-timma efter dom har varit ute om dom är blöta. Som tur är är dom korthåriga, så det är mest när det är regn och lera. ( dvs större delen av året).
Inga från Närke
06-01-2008, 13:02
CITAT (Harvey @ 06-01-2008, 12:31)

Klipp pälsen mellan tassarna! Det är nästan ett måste på långhåriga hundar.
Mina hundar brukar jag binda i hallen en halvtimma-timma efter dom har varit ute om dom är blöta. Som tur är är dom korthåriga, så det är mest när det är regn och lera. ( dvs större delen av året).
Vi har klippt mellan tassarna så där ligger inte problemet utan det är uppe på benen, ska ta ett tag idag och klippa det lite kortare. Funderar på att virka strumpor eller något liknade för när det är + grader är det hopplöst.
Att binda Nemo i hallen och vi är i t.ex. köket skulle han aldrig tillåta, och inte jag heller då torkar jag hellre golvet efter det har tinat. Han skulle bara sitta och gnälla.
När det regnar m.m. så är det ju inga problem, han är van att man torkar tassarna innan man går in, men det går ju inte när det sitter stora snöbollar i pälsen, det måste smälta eller durchas av.
Snöflinga
06-01-2008, 16:37
I hobbyaffären, Panduro finns rundstickade "ormar" på metervara och i olika storlekar ... kan det vara nå't månntro
Det är ju bara när det är kramsnö som detta fenomen uppstår, dvs runt 0°C. Och det är det ju inte så ofta.
Idag när vi kom hem från skogen var det bara till att ställa Lucas i duschen. Därefter har han en speciell kudde som han ligger på framför brasan. Det tar inte lång stund innan han är hyfsat torr igen.
Gick kvällspromenad för ~30 minuter sedan, och då fastnade ingenting. Antagligen blivit kallare.
Håll ut, innan vi vet ordet av är det sommar igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.