Pius
Först och främst så vet jag inte om jag placerat inlägget i rätt forum så om det är fel så får någon ändra på det.

Min fråga är alltså om man kan ge havregryn till småfåglarna i trädgården? Eller sväller de i magen på dem? Jag hittade en oöppnad påse som gick ut i höstas när jag städade skafferiet. Tänkte att det är synd att kasta.

Pius
Lena i Torslanda
Det går alldeles utmärkt att ge dem havregryn. Jättebra fågelmat.
KURT
Fast det blir ännu bättre om man blandar i lite extra fett, matolja eller margarin. Framförallt skall man undvika havrekärvarna, det är mycket få fåglar som klarar att skala hela havrekorn. Krossad havre kan vara ett billigare alternativ till havregryn.
Pius
Men så bra, då kan jag slänga ut dem till de små sötnosarna.

Sen har jag även utgången jordnötsolja, kan de äta det eller är det även för gammal för pippina? Vet inte vad jag skall göra med den så den står i sin flaska på diskbänken unsure.gif

Pius
KURT
CITAT (Pius @ 04-01-2008, 14:33) *
Men så bra, då kan jag slänga ut dem till de små sötnosarna.

Sen har jag även utgången jordnötsolja, kan de äta det eller är det även för gammal för pippina? Vet inte vad jag skall göra med den så den står i sin flaska på diskbänken unsure.gif

Pius

Den är inte farlig, vare sig för dig eller för fåglarna! Varor som har en hållbarhet på 1 år, håller någon månad extra utan problem. Kylvaror och frysvaror skall dock naturligtvis förvaras vid rätt temperatur.
aldo
" Mina " rödhakar o koltrastar överlever vintern tack vare havregryn + rapsolja .

Visst kommer oxå blåmesar o talgoxar fram och äter men de har ju annat i fröväg .
lilla mamma
Men du, nu vet ju inte jag riktigt hur kallt det ska vara för att j-n-oljan skall stelna, men om du häller oljan över grynen och lägger dem i nånform och in i frysen så blir det ju som en jättestor talgboll när du har pillat ur formen.
ängsvädd
CITAT (KURT @ 04-01-2008, 13:09) *
Fast det blir ännu bättre om man blandar i lite extra fett, matolja eller margarin.

Margarin som är "härdat" till fast fett från flytande olja bör både vi och djuren undvika. Det bildas skadliga ämnen vid "härdningen" Däremot margarin som är blandat av smör och flytande växtolja är bra, iaf till oss (ex. Bregott). Bara en liten parentes.
aldo
Jag häller upp havregryn i en plastburk /godisburk och blandar med rapsolja helt enkelt .

Efter varje tömning gör jag en ny blanding som står till sig .Det går åt många paket havregryn varje vinter .

Fick Tipset gnm Lokalradion ,för många år sedan , av en expert på fåglar bl a .Vildfågelfrön är förkastligt enl honom .

Nötskrikan älskar smörgås flirting.gif

Fåglarna tackar oss med vacker sång t ex under den varma årstiden thanks.gif och vi har alltid ngt att beskåda utanför fönstret .
Igår em tittade vi länge på en Sparvhök som satt på räcket och hoppades på en liten sparv antagligen .Till slut hoppade han/hon ner i buskarna och flög sedan vidare in i ekdungen .Vågade inte resa mig från stolen så inget foto blev taget .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon