Yoldia
Hej trädgårdsvänner!
Min tomt har drabbats av två gissel:
* knölklockor (invasion från grannen som haft dem i flera år) och
* rödmyror. Hur blir jag av med dem? Säg inte att jag ska rensa för hand, då måste jag gräva som en dåre.
Jag anser att knölklockorna är ett värre ogräs än kirskålen, eftersom den så lömskt invaderar rötterna på både buskar och blommor.
Mina rödmyror är ständigt på krigsstigen och biter friskt när man rensar ogräs. Att ligga på gräsmattan är inte till att tänka på, myrorna förpestar friden rätt omgående.
sad.gif
Hannele
Låt knölklockan aldrig gå i frö, klipp gräsmattan som vanligt, så förökar sej knölklockan inte så mycket.

Vattna på gräsmattan, runt där du vill ligga. så låter myrorna dej vara. Dom gillar inte vatten.
Hasse_h
Jag har precis lagt igen en rabatt pga knölklockorna...jag gav upp, men ska behandla rabatten med ogräsmedel under ett par år efter att jag rensat den manuellt. Så får vi se om den klarar det.... sad.gif
Monica M zon 4
Förra året när jag rensade ogräs en vacker eftermiddag råkade jag sätta mig i en rödmyrestack. Och jag hann sitta där länge innan de ledsnade på mig och började bitas. Jag fullständigt flög in och slet av mig alla kläder och rusade in i duschen. Hade cm-stora röda blemmor över hela benen i flera dagar efteråt. smile.gif
Tittiluringen
tongue.gif isch för rödmyror.... myrr?

jag slåss för knölklockans existens i min mammas trädgård... hon påstår att den är OMÖJLIG att bli av med. jag tycker den är vacker.
den invaderar hennes pioner.
i maj satte jag mig och rensade ordentligt i en av pionerna. det tog en stund men sen dess har dom bara visat ett par blad och inget mer.....

håller med om att dom är smått jobbiga på fel ställen, men jag blev förvånad över att rensningen funkade så länge ohmy.gif

lycka till!
Tittiluringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon