Satte några avokadokärnor i förhoppningen om att de gror så småningom och blir fina prydnadsträd. Så började jag fundera, går det att fläta avokadostammar?
Jag tänker så som man ofta gör med paraplyaralia, 3 st stammar som flätas ihop när de är unga. Någon som tror på iden?
Sedan står kärnorna i drivhus med värme och massiv belysning. Borde de egentligen kylas först?
Åsa, mälardalen zon 2
04-01-2008, 12:04
Det borde gå att fläta stammarna + nej avokado behöver ingen kyla för att gro, de vill ha värme. Och spar belysningen tills de grönskar, avokado brukar gro även i klent sverigevinterljus i fönstret och växterna har ingen fotosyntes förren bladen kommer.
Själv brukade jag sätta dem i äggkoppar med vatten i, i fönstret när jag var liten under vintern och när jag såg att en rot stack ut i botten planterade jag dem i vanlig krukväxtjord så de brukar inte vara så kinkiga på att gro.
Mja, nu blir ju andra växter ledsna om jag tar bort ljuset där. Menar du att de vill ha det mörkt, ska jag täcka över dom?
Åsa, mälardalen zon 2
04-01-2008, 12:11
Om du har andra växter där kan du ha ljuset på, jag trodde du bara hade avokadokärnorna där och de behöver ju inget extra ljus det räcker med vanligt dagsljus för dem tills bladen kommer.
Nej, dom står i bananernas barnkammare, tropisk regnskog. =)
Förresten, det kanske är för fuktigt för avokado? 80%. Var bor avokadon naturligt?
Läste denna tråd nyss och kom på att jag skulle titta till min avocado. Jag satte två kärnor i höstas ngn gång, kanske runt okt-nov och döm om min förvåning när jag nu ser efter och det har tittat upp två stjälkar ur jorden. De enda knep jag haft är att hålla jorden fuktig. Jag bara utgick från lite "vanligt tänkande", att om kärnorna var nertryckta i jorden behöver de ju inget ljus, så krukan stod i en bokhylla inne i rummet fram tills nu. Jag tror man kan behandla dessa kärnor litegrann som man vill de är ju skapta för att överleva och föra arten vidare...
Jo, så kan man förståss med de flesta frön och kärnor.
Men jag tänker att ju närmre ultimata förhållanden man kommer, desto bättre borde resultatet bli. Under rätt omständigheter lär det vara högre grobarhet, och bli tätare, snyggare och mer välmående träd. Det är ju dessutom roligt att göra rätt!
Jo så är det nog, antingen kan man göra rätt, eller så kan man göra på sitt sätt. Jag brukar oftast göra det sistnämnda med varierande resultat som följd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.