Full version: Att flytta
Pius
Hur fungerar egentligen det här med att fylla i flyttanmälan hos skatteverket? Måste man ändå kontakta alla företag och sånt eller går det automatiskt?

Och funkar detta med en gång? Har för mig att förr gällde regeln att man måste ha flyttat före 1 november för att man skulle vara mantalskriven och betala skatt dit man flyttat. Eller är den regeln borttagen?

Många frågor blir det. duh.gif

Pius
cic
Att göra en enkel vanlig flyttanmälan gör du enklast på nätet adressändring. Du kan även ringa 020-97 98 99

Har just flyttat själv.. Har det färskt i minnet..
skogstroll
Tror det ändå är bra att kontakta alla företag man får räkningar från (även om man i flyttanmälan om man gör det på nätet kan välja att få hjälp att meddela företag som är anslutna till den tjänsten), och helst ha eftersändning ett tag. Jag skippade det förra gången och ångrar det eftersom det alltid är nånstans man glömmer meddela ny adress. Man fyller själv i datum i flyttanmälan och det är sannolikt från det datumet man är skriven på den nya adressen. Det går rätt fort. Det löser sig nog säkert med skatten i efterhand i deklarationen.
Anma
Jag har flyttat massor med gånger och aldrig kontaktat företag. Har man eftersändning (kostar lite extra) i ett år så kommer posten till dig fast gamla adressen står. Efter ett år har de ändrat till nya adressen allihopa.
Anki på Öland
CITAT (Pius @ 04-01-2008, 12:09) *
Hur fungerar egentligen det här med att fylla i flyttanmälan hos skatteverket? Måste man ändå kontakta alla företag och sånt eller går det automatiskt?

Och funkar detta med en gång? Har för mig att förr gällde regeln att man måste ha flyttat före 1 november för att man skulle vara mantalskriven och betala skatt dit man flyttat. Eller är den regeln borttagen?

Pius

Bär det av till Gotland nu då??!!
Grattis!! yahoo.gif
Anki
Pius
CITAT (Anki på Öland @ 04-01-2008, 19:57) *
Bär det av till Gotland nu då??!!
Grattis!! yahoo.gif
Anki

Ja jag tror knappt det är sant. Jag känner mig inte riktigt säker förrän gubben min har skrivit på anställningspapperen.

Nära 30 år i Stockholm är alldeles för mycket. Stress, stress, och åter stress. Det enda jag gjort är att längta till långhelgerna då jag åkt hem till Gotland. I 30 års tid.

Själv har jag inte fått något jobb, men det ordnar sig säkert när jag väl är på plats. Än så länge finns det väl a-kassa att ta till hoppas jag, har aldrig behövt det förr men nån gång ska väl vara den första.

Så jag hoppas verkligen det ordnar sig med alla femtielva pelargoner och hoyor som jag ska flytta på, i februari dessutom, stackars växter, burrr.

Pius
Wilmer
Så kul för dig! Förstår om du vill flytta från storsta'n. Hoppas det blir lite tö i februari så växterna klarar sig fint.

Wilma
LadyG
Grattis Pius, nu slipper du springa efter tunnelbanor och pendeltåg smile.gif

Det kommer säkert att gå bra med dina växter, vi får beställa bra flyttväder när lasset går helt enkelt.
Elisabeth G
CITAT (Pius @ 04-01-2008, 12:09) *

Pius

Förstår av nedanstående inlägg att du flyttar hem. Härligt! Vi flyttade hem till Österlen för tre månader sedan och det känns bara så underbart! Efter tretton år i Småland längtade vi verkligen (och kan egentligen inte förstå vad vi skulle där uppe att göra överhuvudtaget men det är ju det där med jobb...).

Många företag uppdaterar adressen själva men långt ifrån alla gör det. Vi har betalat för ett års eftersändning för att vara säkra på att inte missa någon post. Nu - efter tre månader - mailar vi alla som fortfarande skickar posten till den gamla adressen.

Mantalsskrivningen finns kvar och innebär att man har hemvist (som det heter) där man var folkbokförd den 1 november året innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon