Ja, jag kan inte beskriva det på annat sätt. Varje gång jag hälsat på hemma hos en vän så luktar mina kläder källare. Det är det första ord jag tänker på när jag ska beskriva doften. Jag känner inget när jag är där, men väl hemma. Får tvätta dom, det går inte att vädra ut heller. Kan min vän ha mögel i sitt hus? Eller vad kan det bero på?
Låter definitivt som mögel. I alla fall fukt. Din vän borde nog låta kolla upp sitt hem.
Kakaduan
04-01-2008, 13:30
Håller med! Känns väldigt mycket som om det skulle kunna vara ett mögelproblem.
Om det inte sitter i någon möbel, tex en soffa eller fåtölj, som du brukar sitta i när du är där? Kanske inte känns direkt när du kommer in i bostaden, men när du suttit i den en stund och värmt upp den kanske det kommer fram? Begagnade möbler brukar kunna lukta sådär om de stått fuktigt tidigare. Kan det vara något sådant?
Kakaduan
Den första tanke som slår mig också, är mögel. I möbler eller hus. Ofta känns inte lukten där möglet befinner sig utan en bit ifrån. Mitt tips är att be din vän att mögelkontrollera huset. Oftast är Anticimex anslutna till hemförsäkringen och då ingår den tjänsten hos dem utan extra kostnad.
Annars kan jag bara komma med nästa tips för dina kläder. Vår älskade vän i rabatten, lavendeln, tar effektivt bort all obehaglig lukt i kläder, sabbt och effektivt.
Ursäkta dröjsmålet att svara, jag har varit sjuk. Jag tror inte det kommer från nån möbel, vi brukar sitta i köket för det mesta. Men jag ska prata med henne nästa gång vi möts.
Lilla Birka
10-01-2008, 14:36
CITAT (Rose @ 10-01-2008, 07:23)

Ursäkta dröjsmålet att svara, jag har varit sjuk. Jag tror inte det kommer från nån möbel, vi brukar sitta i köket för det mesta. Men jag ska prata med henne nästa gång vi möts.
Är hon rökare möjligen?
CITAT (Lilla Birka @ 10-01-2008, 14:36)

Är hon rökare möjligen?
Men rökare som röker inne luktar inte källare. De luktar rök.
Precis samma sak var det hos barnens kusiner och det visade sig att det var fuktskador i grunden, en skada som är typisk för Älvsbyhus. Bor din väninna i ett sånt månne?
Lilla Birka
10-01-2008, 14:45
CITAT (Tezzla @ 10-01-2008, 14:38)

Men rökare som röker inne luktar inte källare. De luktar rök.
Gammal rök kan lukta odefinierbart, och det står ett ? efter källare i rubriken.
Att gammal rök i kläder kan lukta mögel märkte jag när jag slutade röka för 20 år sedan.
AnnammA
10-01-2008, 17:18
Oftast känner man inte lukten själv i ett hus med mögellukt/avloppslukt - näsan vänjer sig -, och ibland kan det bli pinsamt om man säger till om lukten. Jag har släktingar, där det alltid luktar sötaktigt om kläderna, och hemma hos dem(=kan vara mögel)och de blev förolämpade av att man påpekade det. De hade en sk "mögelhund" ute att kolla upp huset, men den markerade inget...Så där vågar man inte säga ngt mera, men skulle de hänga av sina kläder här hemma, så känner man av lukten direkt från kläderna.
(Har man problem med gamla rörledningar och avlopp kan det också sätta sig som en lukt i kläderna.)
Jag var en gång på husvisning på ett renoveringobjekt.
Totalt nergånget och med äggkartonger som isolering på
väggarna, och vad det luktade mögel!
Huset såldes till en byggherre som totalrenoverade med
glasfibertapeter på alla ytor.
Var på visning igen oc kände ingen lukt.
Men var så misstänksam.
Vänner till mig köpte huset och hade en mögelkontroll,
efter några år som visade ingenting.
Så ibland kanske man blandar ihop mögel och källarlukt.
Det har gått 10 år så det borde visat sig. torvan
Det här får mig att tänka på en grej för många många år sen. Min bror och svägerska hade klagat länge hos hyresvärden över dålig lukt i framför allt köket. Det luktade från avloppet sa dom. Lägenheten var på andra våningen i en gammal villa. Värden kollade men hittade inget fel. Lukten kvarstod. När dom sen flyttade och packade ner sina saker kom dom på felet. Dom hade haft en vacker fläta med vitlökar hängande i köket! När dom tog i den kände dom igen lukten.
Det är inte så att väninnan har gammal vitlök liggandes/hängandes?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.