Österläge
Jag tog en sväng till Plantagen Tagene idag efter att ha ringt o kollat om de hade rea, jodå, 70 %! Det var ju ganska utplockat, som väntat, men jag hittade flera lite mer ovanliga amaryllis! Några var lite förväxta, har kanske fått för mycket vatten, knopparna var en meter långa! ohmy.gif De här köpte jag:

Mini sonatini, stod inget namn, limegrön, 15 kr
Fjärilsamaryllis, Hippeastrum cybister: Lima, lila eller kanske det är burgundy, och Chico, kopparröd/grön, 38 kr/st

Dessutom fyndade jag amaryllisglas för 15 kr/st och köpte lite jord o så.

Är väldigt nöjd med mina inköp!! tongue.gif Älskar rea... wub.gif

För info ifall nån tänkt sig dit så hade de alltså 70% på alla julsaker, det fanns rätt många halvöverblommade julgrupper som man kan använda delar av om man vill, även julpapper, prydnadssaker o så. Och så hade de 50% på alla gröna växter.
jahi
Fjärilsamaryllis din lyllo o på Plantagen.
Jag va på vårt i dag o dom hade bara Gröna växter (helt ointressant enligt mej) o en o annan vissen asalea.
Solstorm
Bland de gröna växter som såldes för halva priset fanns en flugtrumpet med blomma! Nu funderar jag på hur den befruktas?
Österläge
Nu hittade jag namnet på den lilla amaryllis, Green Dragon heter den.

Ja jag är jätteglad, går o tittar på dem o myser... Väntar bara på att knopparna ska slå ut! rolleyes.gif Någon som vet om det går att ha fjärilsamaryllis ute på sommaren, som "vanlig" amaryllis, eller är den känsligare? Jag såg på en engelsk sida att sonatini räknas som härdig i England, hur blir det översatt till svenska förhållanden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon