*Humlan*
Jag sådde bergvallmo igår, efter att ha sökt här på forumet och lusläst allt som jag kunde hitta när det gäller just sådd av bergvallmo. Nu vill jag bara dubbelkolla med er så jag fattat det hela rätt;

Jag sådde ytligt och täckte bara med vermaculite, Satte in sådden i kylen med en påse om. Har vänt på påsen morgon och kväll idag och kollat så det är fuktigt i byttan. Har jag uppfattat det rätt?
Och sen när det har grott, ska den stå svalt nattetid så att den utvecklar rötter. Vilket lite löser sig själv då jag har det svalt, där jag har ljusrören så nattetid ligger tempen mellan 5-10 grader, det är väl svalt nog?
Vidare får man skola om efterhand, 4-5 blad, eftersom den gror ojämnt. Vikigt att inte vattna på bladen då den lätt får rothalsblöta. Är jag rätt på det?
Helen i Piteå Zon 5
tummenupp.gif Japp! Precis så gör jag yes.gif Fast jag skolar nog om redan då första karaktärsbladen har vuxit ut....
*Humlan*
Ja, men det var ju tryggt och höra!! Då skolar jag om lite tidigare bara. Om det nu gror överhuvudtaget vill säga.. Men nu ska jag vara posiyiv, det är klart att det gror!!
Helen i Piteå Zon 5
Jodå! Helt säkert gör dom det biggrin.gif
kerstin z5-6
Du är som sagt helt på rätt smile.gif och även jag rek tidig utskolning av dessa smile.gif
*Humlan*
Ja, men när två gamla rävar säger att jag gör rätt så känns det tryggt!! blomma.gif Nu måste jag fråga, hur lång tid, på ett ungefär, tar det innan jag kan förvänta mig att se något spira där inne?
Maken var på väg att ta ut byttan igår i tron om att det var något ätbart i den, typ pålägg, men som tur var hejdade han sig... Han bara skakade på huvudet och satte in byttan igen när jag berättat för honom vad det var... Det är väl inget märkligt med byttor i kylen eller hur? giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon