CITAT (Pius @ 05-01-2008, 00:12)

Är induktionshäll en bra grej?
Har förstått att man måste ha speciella kastruller, gjutjärn osv. Drar det mer ström än en vanlig spis, lättskött osv?
Pius
Det som är så underbart med dem är att kastrullen blir varm i ett litet kick och eftervärmen som blir efter är begränsad, även om spisen blir var då för att det har stått en varm kastrull på den. Vissa som gör reklam för den verkar vävda att den förblir kall.
Eftersom det är elektronik som sköter uppvärmninngen så sitter det några fläktar i spisen som kyler av det värmekänsliga, dock så har vi fläkt på gjutgärnsspisen i vårat korridorskök
Tror att det bara finns 60cm och itne 70, vilket vi märkte när jag köpte ny spis till mamma

Men det löste sig då vi köpte en 10cm extrabit där vi köpte spisen
Om man ska byta platta går det jättebra, man byter bara och knäpper på den nya plattan och man har lika varmt där på ett kick.
Dock är det lite annorlunda att laga mat när man inte har eftervärme utan man märker hur det går hyffsat snabbt att ändra hur varmt det blir.
Om ni köper en spis så kan ni säker "grina" till er ett par kastruller som klarar induktion, annars så har jag sett att IKEA har väldigt bra utbud av matlagningskärl som klarar induktion, dock har vi inte hittat någon kaffepanna som är magnetisk.

Gör inget för mig, men föräldrarna dricker kaffe.
Tips: ta med en magnet till affären om du är osäker på om man kan anvnda kastrullen till spisen. Ännu bättre om det står induktion på kastrullen
Gjutjärn fungerar utmärkt på ind. vi har i alla fall en klassisk gjujärnspanna och en stekpanna, och det är jättebra magnetism i dem.
Dock har jag märkt att vissa kastruller/pannor är lite benägna att "glida" om man rör i dem, då magnetismen verkar lyfta kärlet lite...?
Kolla gärna när ni köper spisen att hällen är lite högre än ytterkanten, då om man har någon stor kastrull/panna (dyl) kanske den riskerar att hänga på den kanten.
Men annars så är det en bra spis

EDIT: får haka på din sign där lite Ralf

Skämt å sido, om man kollar på antal watt så drar den väll i storleksordningen i samma klass, men det är väll att man slipper värma upp så väldigt mycket mer än kastrullen och dess innehåll.
EDIT2: dock ska ni se till att ni har rätt alla fem polerna? 3-fas, jord och nolla framdragen till spisen, jag antar att det är likadant för andra ind. spisar också som det är med den som står hemma.
EDIT3: dock så finns det ju bredare hällar, men vi har en spis, kom på det efteråt

EDIT4: Men när man ser i filmer och på tv så har typ de flesta gas som lagar mat i restauranger?