Full version: Så kronärtsskocka
Harvey
Sist gång jag försökte gick det åt skogen. Jag sådde tidigt, i februari, sedan fick dom löss, när jag planterade ut dom små (20-30 cm) plantorna i maj-juni stannade dom i växten, trots avhärdning, och sedan växte dom inte mer den sommaren. Vissa sattes i växthuset, vissa på friland. Sorten jag har frö till är green globe. Ge mig så och odlingsråd.
Åsa, mälardalen zon 2
Maj-juni var för tidig utplantering i zon 4, inte ens här i mälardalen i zon 2 brukar man kunna sätta ut dem förren en bit in i juni, vi brukar sätta ut dem på fälten skolavslutningsveckan på jobbet de år vi har odlat kronärtskocka. Kronärtskocka sår man ca 8-10v innan utplantering för tidigt sådda plantor brukar vara ganska försvagade och växer inte bra, och den planteras ut efter avhärdning, kronärtskocka kan vara lite känslig för omplantering så man ska störa rötterna så lite som möjligt vid omplanteringarna. Kronärtskocka planteras gärna ut i skyddat och soligt läge i välgödslad jord så gräv ner rejält med kogödsel. Plantorna ska ha ett avstånd på åtminstone 60cm + skydda dem gärna med fiberduk. Bladlöss är ganska vanligt på kronärtskocka, är plantorna små kan man behöva hjälpa till att bekämpa dem ex. genom att klämma för hand eller spruta med såpvatten (ej i solsken).
Hans i Värmland
Jag sår varje år kardon som är utmärkt att sätta som inramning till olika blommor och grönsaker,den blir praktfull och stor med kraftiga silvriga blad och man kan också äta den i september om så önskas men kag torkar hellre några plantor som blommar.
De är lilafärgade och gör sig bra i torra uppsättningar.
Sådden ssker hemma och sedan går krukan upp till sommarstugan i ett kallt fönster när plantan blir någon decimeter
sqrulan
Ibland så blir man något förvånad!
Jag sådde kardon -06 och planterade ut två stycken vid mitt potatisland,dom växte och blev
riktigt fina.
-07 så körde traktorn några vändor,gödslade och drog upp potatis fåror och jag satte min potatis.

Senare på sommaren så upptäckte jag en av mina kardoner som stod så ståtligt vid potatislandet
och jag blev verkligen förvånad att den klarat en vinter i zon 7/8. g.gif

Är det verkligen så att dom klarar sig i min zon eller var det en lyckträff?

Ska bli kul att se om den klarar sig till sommaren-08
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon