susa
Jag har planer på att anlägga en lavendelhäck och skulle vilja ha en vit, men jag har förstått att vit lavendel är lite svårare. Har någon tips på bra sort? Bor i zon 2.

Susa
MariaS
Här i zon2 är det inga problem med någon lavendelfärg. Har själv en rosa, som börjar växa ifrån mig. Ta vad du hittar på din plantskola/handelsträdgård.
Alexander-VG-zon3
kolla noga när du köper dina lavendelplantor , en del odlas enbart i torvbaserad jord hos odlare/grossister/plantskolor . vilket gör att dom inte klara vintern om dom har kvar den jorden . även om man bor milt så har dom svårare att övervintra i den jorden . så när du köper försök få veck så mycket av den jorden du kan och sedan plantera dom i väldränerad jord . annars finns risken att dom ruttnar upp .
frugb
Hej!
Jag har sått lavendel i flera år och förra året en vit - den har inte blommat än men ser fint ut. Det går väldigt bra att så om man ställer ut nu. De gror så snällt så och blir ganska stora på en säsong - kanske 10-20 cm höga och lika vida (beroende på sort). Det viktigaste för lavendel är MYCKET sandig jord, då klarar den sig. Jag har säkert 200 lavendelplantor totalt som övervintrar bra. I sandjord.

Impecta har vit lavendel. Lycka till!
susa
tack för bra svar!

Susa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon