|
Adri-Anne
31-07-2003, 18:57
Var glad över att ni inte bor i Östra Götaland, denna sommar. Våren började med regn och åter regn och halvstorm dag ut och dag in. I all bedrövelse så fick vi en veckas andrum, med ganska hyfsat väder. Sedan satte regnelände igång igen, allting flöt och i dom största och tyngsta krukorna som inte vi orkar flytta, var det genomblött. Nu för fjorton dagar sedan fick vi sol och värme och jag gladdes över det, för nu skulle krukorna torka upp. Så vått var det att på fjorton dagars stekande sol och det var stekande varmt, även nätterna var nästan tropikvarma, behövde jag inte vattna krukorna en enda gång. Å vad skönt, jag trodde att växterna hade gått åt pipsvängen. Så kom natten till i går. Lagom har tydligen stuckit all världens väg. Skyfall är bara förnamnet. Åååååå , jag trodde inte att jag skulle hitta Stillahavet i min trädgård. Avbrutna, söndertrasade, mosade växter överallt. Men det märkliga är att kaprifol, schersmin, änglatrumpet, bergsbambun med långa lejongapsrankor runt foten hade inte skadats alls. Mycket konstigt!! Och som det inte räcker så har vi femtioelvamiljoner mygg som alltid har klikanonerna fulladdade. Är det någon här som känner för att byta med mig? Nu vill jag bara inte mer.
*Felix matte*
31-07-2003, 19:53
Oj, oj, oj så mycket vatten ni fått Här har åskat och regnat men det är bara korta skurar. Nu vet jag att det är ni i Östra Götland som har tagit hand om myggen Här finns bara några enstaka eftersläntare och ifjol hade vi inga alls Önskar att resten av sommaren bjuder dig sol och värme
jaa stackare de e inte kul då blommorna slås av av regnet här hos mej har det faktiskt varit perfekt , flåt men de e så lmassor av värme o så riktiga regn då det behövts har inte behövt vattna alls nästan så jag känner mej verkligen privilligierad hoppas att vädret blir snällare mot er
kryddan
31-07-2003, 20:21
....och vi har haft så varmt att t.o.m de tåliga ormbunkarna slokar trött.... fast myggen verkar trivas bra ändå...
Adri-Anne
01-08-2003, 05:48
Vatten till ormbunkarna blir svårt att forsla till dig Kryddan , det blir så dyr frakt och mygg har du ju själv. Oldwolfie och Felix matte, förstår att saknaden är svår, efter några riktiga härligt kliande myggbett, blir liksom inte någon riktig sommar utan dom, men misströsta inte, jag kan skicka hur mycket mygg som helst till er.
 Natten mot torsdag fick vi 120 ml regn och det är mycket som är förstört inte bara trädgårdar utan vägar, hus, källare, bilar med mera. Hela Kalmar vart nog på väg att flyta bort. Folk fick vada i vatten upp till låren för att ta sig till arbetsplatserna och sjukhusets källare var vatten fyllda så även hissschakten. Har själv klarat mig ganska bra men det är många människor som blivit drabbade. Allt juli regn kom på en enda natt, så här mycket har det inte kommit sen 1885 stod det att läsa i lokal tidningen. Ja jisses så det kan bli! Hälsar Anne.
Adri-Anne
01-08-2003, 07:19
Ja Anne du har så rätt, visst är det mycket som har förstörts. Anledningen till att jag inte skrev om det var att det hade varit både på TV , radio och i tidningarna, räknade med att dom flesta visste om detta.
Hasse_h
01-08-2003, 07:52
Det har varit väldiga variationer på nederbörden i landet. Vi har fått precis lagom doser med regn och sol och det har nog aldrig varit så grönt i gräsmattan vid den här årstiden som det är nu. Det var bara vid något tillfälle jag blev lite orolig när dagvattenbrunnen på gatan inte hann svälja vattnet i samma fart som det fylldes på uppifrån. Det var bara några cm till som behövdes för att regnvatten från halva gatan skulle svämma över trottoarkanten och fortsätta ner mot vårt hus som ligger lägre än gatan....och detta bara efter en 5-minuters skur, intensivt som ett tropiskt skyfall..  ... det var den dagen som mina pioner gick hädan...
Almdalen
01-08-2003, 11:22
Vädrets makter rår vi ju på, för då kanske jag sluppit vattna varje dag. Vissa dagar till och med två gånger, änglatrumpeterna dricker massor minst tio liter om dagen. Fördelen är att jag får starka muskler, och det blir mindre ogräs som orkar komma upp. Just nu skiner solen det är helt vindstilla och termometern visar 29 grader. Katten och hunden vill helst vara inne så här sitter vi alla tre.
Eva i Skåne
01-08-2003, 22:31
Ja, i Skåne har vi varmt så vi kan dela med oss. Puhh. 29grader här också (1 mil från Almdalen bara). Här verkar sommaren bli lika varm som de senaste åren. Läste i kvällsposten att det skulle bli lika varmt hela augusti. Aldrig kan det vara med måtta. 22-23 grader är min önsketemperatur och så regn på nätterna förstås Mygg har vi inte heller många. Stackars Ann. Du har haft en eländig odlingssäsong från starten. Och jag som frågade dig hur du vattnar  Du verkar mest behöva torkfläktar.
Susanna
02-08-2003, 08:01
Här på österlen är förhållandet också det omvända, vi har inte fått mer än 10 mm regn under hela juli månad.....Brunnen ser ut att börja sina snart. Regnmolnen visar sig ibland men drar snabbt vidare till andra trakter. Önskar de ville stanna hos mig en stund!
Eva i Skåne
02-08-2003, 21:08
Inatt hade vi också regn och det kändes riktigt välkommet  . Idag har vi inte sett mycket sol, men varmt och emellanåt otroligt klibbigt har det varit. Jag önskar ett åskväder nu
Adri-Anne
03-08-2003, 06:29
Men vi är inte utan värme. Mellan 26-28 grader på dagarna och nätterna har legat på 18-19g. Det är som att gå omkring med en åtsittande våtvarm filt på sig. Men vadå! Det kommer en vinter och då skulle vi nog önska att vi hade lite värme, om än inte så fuktig. Men med det är det inte sagt att jag inte förstår alla som inte tål värmen. Är gift sedan hedenhös tid med en figur som helst skall hålla sig inomhus när termometern kryper över 25 . Men detta väder måste ge massor av svamp och bär, nu skulle jag önska att jag hade en terrängrullstol. Då skulle jag befalla den"Kör så det ryker, för här skall det bli bärplockande av" Kan ni se för er synen? Dubbelvikt gumma, med en bärplockare i varje hand, ångande genom blåbärsriset. Tänk vad mycket ljuvliga blåbärslikörsmuttar man skulle kunna njuta av i vinterrusket.
Eva i Skåne
04-08-2003, 21:59
CITAT (Adri-Anne @ 03-08-2003, 07:29) Men detta väder måste ge massor av svamp och bär, nu skulle jag önska att jag hade en terrängrullstol. Då skulle jag befalla den"Kör så det ryker, för här skall det bli bärplockande av" Kan ni se för er synen? Dubbelvikt gumma, med en bärplockare i varje hand, ångande genom blåbärsriset. Tänk vad mycket ljuvliga blåbärslikörsmuttar man skulle kunna njuta av i vinterrusket. Din humor är underbar. Jag kan riktigt tänka mig dig fräsa fram i skogen Får du sen gubben till att rensa bären du plockat så är det ännu bättre
Blomstersmurfen
09-08-2003, 09:04
Själv har jag fått regn endast en natt sedan i juni. Gör inget annat än vattnar om dagarna, men hinner ändå inte runt hela varvet. Tack och lov har jag fri tillgång till vatten från Mälaren, men ändå... Ormbunkarna har jag inte hunnit vattna alls, de är inte prioriterade, och hänger och slokar över hela tomten. Vattentrycket är så olika beroende på hur många som vattnar samtidigt, så vattenspridare går knappt att använda. Ena sekunden vattnas en kvadratmeter nästa sekund både hus och husdjur...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|