Full version: job´s tårar
Åsa, mälardalen zon 2
Någon som har har testat något bra recept med job´s tårar??

Man hittar inte så mycket på nätet, Renee Voltaire skriver bara att man kan koka dem i lantbuljong i 35-40min och använda istället för ris. Såg också vilka hutlösa priser hon tar för produkterna, ifall hon vill att folk ska äta nyttigare kan hon ju börja sänka priserna, undrar hur stort påslag hon har egentligen? mina job´s tårar, visserligen bara 150g kostade runt 12kr men hon tar ju 60kr för 250g.
EKLO
Jag har aldrig hört talas om Jobs tårar - men lite nyfiken blir man ju. Vad är det för nåt?

mvh Eklo
zissi
Jobs tårar, kallas också för Hatamugi eller Pearlbarley, smakar som en blandning mellan bönor och ris och läggs i soppan, i sallader, i stället för ris eller som extra tillbehör.
Netha
Korngrynets pärla
Pärlgryn, eller Jobs tårar, hatomugi, pearlbarley som de också kallas, är den innersta delen av korngrynet. Pärlgrynen är inte riktigt lika nyttiga som de grövre sorterna där större delar av grynet använts.

Saxat från msn. hälsa
EKLO
Aha - trodde jag prövat det mesta i den vägen, men det här var en ny grej. Får väl testa nån gång, men om man blir av med de flesta fibrer och näringsämnen, så måste det förstås vara för att smaken blir så mycket bättre efter att man skalat grynen till tårar?

Eklo
Eva-Helene
Min undran är: är dom mindre gasbildande än kornkross?
Netha
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-01-2008, 15:05) *
Någon som har har testat något bra recept med job´s tårar??

Man hittar inte så mycket på nätet, Renee Voltaire skriver bara att man kan koka dem i lantbuljong i 35-40min och använda istället för ris. Såg också vilka hutlösa priser hon tar för produkterna, ifall hon vill att folk ska äta nyttigare kan hon ju börja sänka priserna, undrar hur stort påslag hon har egentligen? mina job´s tårar, visserligen bara 150g kostade runt 12kr men hon tar ju 60kr för 250g.

Har inte hittat några recept men jag tror att du äter du ännu mer nyttigt om du använder Korngryn i sin helhet .
Här ser det ut som man har skalat av en produkts nyttigaste delar och sedan påstår den vara extra nyttig.
Typiskt nutidens "hälsoreklam"

Recept med Korngryn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon