Full version: Panteramaryllis
buzz
Fick två små lökar i höstas. Bladen har växt en hel del men såg idag att den ena lökens blad ljusnat lite oroväckande..... confused.gif
Hur sköter jag dessa godingar på bästa sätt?
Jag har vattnar dem bara lite och har dem inne i rumstemperatur året om.
Ska de ha någon gödning?
Dilara
Det verkar som om du sköter dom rätt, iallafall me vattningen.
De vattnas sparsamt.
Näring ges rikligt från vår till sommar, då kan den stå utomhus på en skyddad plats (halvskuggigt eller helskuggigt)
Ifall bladen gulnar eller ljusnar rejält, kan det bero på nematoder (små maskar) i krukan/jorden.

buzz
OK. Tack , då verkar jag göra rätt.
Har faktiskt medel mot nematoder hemma (Nemablom). Ska kanske pröva det då. Men det kräver en viss fuktighet i krukan så det går kanske inte ihop.
Dilara
Hmm.. när jag fick nematoder på en av mina gamla amaryllisar var de helt ingrävda i lökens mitt, så jag kastade hela amryllisen.
Men va säker på att dina panteramaryllisar verkligen har nematoder i krukan innan du använder nemablom.
Det där me att en av bladen ljusnat kan vara något inte så märkvärdigt ifall det inte blir mer o mer.
Bassam
Hej
Jag tycker att din växter bladen blir gulna på grund att dem saknar ljus på den här säsongen det är naturligt, Nematoder sjukdom ser ut så:
1 bladen och sina halsar ser ut gul kräppa vreda och böja..
2 växter böjer sig mot marken.
3 kanske ska bli hela växter gul och sen dö.
4 växter som är inte dog, de växa långsam.
5 rötter blir rött färgen och kräppa.
6 över rot halsen kommer digra knutar har vit diapositiv färgen de är full på nematoder.

Lycka till
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon