Flera av de böcker jag läst, och folk jag pratat med, rekommendera att man ska börja med potatis när man grävt upp ett nytt trädgårdsland. Men ingen förklarar riktigt varför. Jag tycker det verkar mer logiskt att odla nåt som växer "uppåt" så att gamla rötter och annat som grävts runt i nya jorden får multna innan rotsaker ska ner och trängas. Dessutom står det ju alltid att det är risk för knäpparlarver i potatisen om landet är nytt och där tidigare vuxit gräs.
Någon som har en idé om varför potatis rekommenderas?
Eklo
*Ulrica*
05-01-2008, 18:12
Potatis växer snabbt och skuggar därför bra. Skugga = mindre ogräs. Potatisen går på djupet, luckrar upp jorden, även när du sedan gräver upp den. Sedan är den inte så ömtålig och noga med. Annars kan du ju så någon klassisk gröngödslingsväxt - ettårig baljväxt som fångar kväve, växer snabbt och kväver ogräs. De finns även de som luckrar på djupet som Gul sötväppling, Rödklöver eller åkerböna. Blandar man så får man lite av olika effekter.
I den utmärkta boken "Handbok för Köksträdgården" av Lena Israelsson finns det bland annat en tabell med vilka effekter de olika gröngödslingsväxterna har.
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 18:12)

Potatis växer snabbt och skuggar därför bra. Skugga = mindre ogräs. Potatisen går på djupet, luckrar upp jorden, även när du sedan gräver upp den. Sedan är den inte så ömtålig och noga med.
Aha ja, det där låter ju rimligt och begripligt (fast knäpparlarverna återstår ju). Nå. Jag kommer nog ändå att vara olydig och pröva annat än både potäter och gröngödsling - det där med gröngödsling är ju så bra (jag har sått facelia som andragröda efter tidig potatis etc) men som första gröda är jag ju gniden - vill att det ska vara gott att äta, eller åtminstone oemotståndligt vackert ettårigt, som luktärtan. Men dina förklaringar till rekommendationen köper jag.
Tur det finns gott om tid att grunna och planera, man hinner ändra sig många gånger än...
Bondbönor är också mycket lättodlade och skuggar bra, brukar jämföras med potatis i odling hänseende.
Eva 33c
05-01-2008, 19:44
Jag tror också att det faktum att man kupar potatisen två gånger i allafall under en sommar bidrar till en effektiv ogräsrensing "på köpet". I ett "nytt" land finns ofta en stor "fröbank" som blir glad över öppen jord och sol. Hinner man rensa bort dem innan de går i frö är mycket vunnet. Men problemet med knäppalarver i potatisen återstår förstås ändå om det är tidigare gräsmark man odlar i.
CITAT (Eva 33c @ 05-01-2008, 19:44)

... Men problemet med knäppalarver i potatisen återstår förstås ändå om det är tidigare gräsmark man odlar i.
Men då har man ju blivit av med dem också på en säsong...
Eva 33c
05-01-2008, 19:58
CITAT (MariaS @ 05-01-2008, 19:49)

Men då har man ju blivit av med dem också på en säsong...
Vad jag läst så lever knäpparlarven ca 4 år som larv innan den blir skalbagge. När den blivit skalbagge söker den upp gräsbevuxen mark igen för sin förökning så då gör den ingen skada i odlingen. Så det tar max 4 år i såfall att bli av med larverna ur landet, men det minskar ju för varje säsong förstås. Men eftersom frågan gällde just potatis som första gröda i ett nytt land så får man nog räkna med en del "larv-gnag" (om det handlar om tidigare gräsbevuxen mark) . Det var i allafall så jag tänkte
ingrid fuxwall
05-01-2008, 20:02
Ursäkta min okunskap men vad är en knäpplarv? Har aldrig hört talas om det.
ingrid
Min erfarenhet är att knäpparlarverna är värst (och flest) andra året efter att man brutit upp en gräsvall. Så första året med potatis går bra, sedan byter man till andra grödor några år.
Eva 33c
05-01-2008, 20:46
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-01-2008, 20:02)

Ursäkta min okunskap men vad är en knäpplarv? Har aldrig hört talas om det.
ingrid
"Knäppare" bruker en grupp skalbaggar kallas som har en förmåga att vända sig från ryggläge med ett litet "knäppljud". En del av deras larver lever av gräsrötter och du har säker någon gång sett de gulaktiga lite "hårda" larverna i jorden någongång när du grävt.
Här är en länk med bild (dansk sida tror jag)
knäpparlarv
ingrid fuxwall
05-01-2008, 21:12
CITAT (Eva 33c @ 05-01-2008, 20:46)

"Knäppare" bruker en grupp skalbaggar kallas som har en förmåga att vända sig från ryggläge med ett litet "knäppljud". En del av deras larver lever av gräsrötter och du har säker någon gång sett de gulaktiga lite "hårda" larverna i jorden någongång när du grävt.
Här är en länk med bild (dansk sida tror jag)
knäpparlarvTack!
Sådana har jag sett men vad gör de för skada??
Eva 33c
05-01-2008, 21:37
Rent allmänt gör de ingen skada tror jag, de lever av gräsrötter ( inte alla arter ) men normalt tänker ingen på det. Men om du röjer bort en bit gräsmatta för att odla på, så blir de ju utan mat. Planterar du sen dit diverse grönsaker kommer de att äta av deras rötter. Alla grönsaker är ä väl inte populära, med potatis gillar de. Även salladsplantor kan bli av med rötterna. Om man hittar en salladsplanta som blivit av med roten under en natt kan man ofta hitta en larv i närheten om man gräver lite : )
Men problemet minskar i takt med att larverna utvecklas till skalbaggar, vilket tar 4-5 år. Skalbaggen gör ingen skada på grönsakerna och den lägger sina nya ägg där det finns gräsrötter.
Jag täckodlar och därför tänker jag mig att just ogräset inte ska vara ett jätteproblem. Men det var ju onekligen en trist nyhet att knäpparlarverna ger sig på annat än potatis, logiskt förstås - men jag visste det inte. Bondbönor som KURT skriver om verkar lite lockande på mig, jag gillar ju andra bönor och har inte provat dem. Goda lite nykokta och fortfarande gröna - eller hur? Tror aldrig jag smakat faktiskt...
Eklo
Hans i Värmland
06-01-2008, 09:20
Knäpparlarverna hinner inte äta på den färska potatisen,det är bara när potatisen står kvar hela sommaren som den borrar sig in och äter,man kan lura knäpparlarverna också genom att lägga ut halvor av potatis upp och ner i jordytan för att dra till sig larver.Detta gäller förstås om man har ett litet land, de äter också morötter och jordärtskockor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.