|
freddie
05-01-2008, 19:36
Tjena, alla! Undrar om det är sant. Titta på den - något otydliga - bilden nedan. Ser det inte ut som en begynnande blomknopp? Det är en citronplanta som jag sådde i somras. Är det möjligt att den börjar blomma? Och redan när den är bara 6 månader gammal!? Blomning på frösådd citrus? Blomning på frösådd citrus? Eller synvilla? Döm själv!
Alexander-VG-zon3
05-01-2008, 19:59
har svårt att tro det , men är det en blomma blir jag mäktigt impad  ,, mina frösådder har jag haft nu isådär 2år tror jag utan en knopp och det ska väl ta upp till 10-50 år innan en frösådd blommar .
freddie
05-01-2008, 20:50
CITAT (MariaS @ 05-01-2008, 19:48)  Ja du, säg det... 2 veckor i 20 grader under växtlampa med plastpåse över huvudet. Annars inget särskilt! Vi får väl se såsmåningom om det verkligen är vad jag tror att det är...
Det ser ju onekligen misstänkt ut  Ska bli kul att se resultatet. Jag läste nånstans att frösådda citroner skulle ta mellan 3-30 år på sig att blomma...
Var finns kräksmilysen?? Jag har ett citronträd som är 10 år, inte fasen blommar det "inte alls avis". Vore kul om det är en blomma PG, låt oss veta!! Wilma
Christer i Falköping
06-01-2008, 06:50
Ser onekligen ut som en blomknopp! Det tidigaste någon frösådd blommat hos mig är runt omkring ettårsåldern. Men det är extremt ovanligt. Fortsätt att informera oss! Christer.
Tydligen är detta ingen citronplanta men en grapefruitplanta. (Bladet säger det.)Den brukar sätta en knopp i ett årsåldern till vår glädje men sedan bildas ingen frukt eftersom att plantan är för ung att livnära den. Det går inte att övertala naturlagarna, vi måste vänta tills plantan är mogen nog att bära frukt.
MVH/clivia
CITAT (clivia @ 07-01-2008, 10:07)  Tydligen är detta ingen citronplanta men en grapefruitplanta. (Bladet säger det.)Den brukar sätta en knopp i ett årsåldern till vår glädje men sedan bildas ingen frukt eftersom att plantan är för ung att livnära den. Det går inte att övertala naturlagarna, vi måste vänta tills plantan är mogen nog att bära frukt.
MVH/clivia Att det inte är citron ser jag också, men hur vet du att det är grapefrukt och inte apelsin?
Alexander-VG-zon3
08-01-2008, 08:06
CITAT (jegi @ 07-01-2008, 23:06)  Att det inte är citron ser jag också, men hur vet du att det är grapefrukt och inte apelsin? en frösådd kan väl bli vad som helst ?? , det serman väl bara på fruktern vad dtye är . eller är jag ute å cyklar
Jo frösådda är inte fröäkta så att säga. De kan bli lite vad som helst. Här är en fil där man kan se vad som är vad.
[attachment=11410:CitrusID.doc]
Det är typiskt för grapefrukt planta att blomma i ett års åldern, därmed inte sagt att jag utesluter korsningar mellan grapefrukt och andra citrusplantor där grapefrukts genetiska material spelar en viktig roll.
CITAT (clivia @ 08-01-2008, 13:28)  Det är typiskt för grapefrukt planta att blomma i ett års åldern, därmed inte sagt att jag utesluter korsningar mellan grapefrukt och andra citrusplantor där grapefrukts genetiska material spelar en viktig roll. Aha, det var något nytt, annars så tycker jag att det är svårt att skilja apelsin från grapefrukt eftersom bägge har vingar på bladen vilket ju citronen saknar. Eller är det så att apelsin möjligen har något mindre vingar än grapefrukt?
Christer i Falköping
08-01-2008, 18:07
CITAT (flaxss @ 08-01-2008, 08:06)  en frösådd kan väl bli vad som helst ?? , det serman väl bara på fruktern vad dtye är . eller är jag ute å cyklar  Vad som helst är till att ta i. Om det inte är odlingar med mängder olika citrusarter intill varandra bör det bli så att apelsinkärnor ger något som liknar apelsiner, citroner något som liknar citroner. Grape är ju en naturlig hybrid så där kan det kanske variera. Christer.
freddie
08-01-2008, 18:40
Stämmer, när jag tänker efter att det kan vara en grapfrukt. Jag satte ett fåtal i somras (brodgrape). Kan ha rört ihop det.
freddie
20-01-2008, 12:46
Kan meddela att knoppen trillade av innan den han visa "sitt rätta jag". Jag råkade dra av den när jag skulle ta bort plastpåsen för att vattna. Snyft  En sak är klar, jag kommer att vårda denna planta extra mycket framöver...
freddie
03-07-2008, 19:11
Här kommer ett slutgiltigt bevis på att citrus från frö kan blomma tidigt: Frösådd Citrus Blommar 2 juli 2008 Planta från grapefruktkärna. Jag sådde den för ett knappt år sedan.
CITAT (freddie @ 03-07-2008, 20:11)  Här kommer ett slutgiltigt bevis på att citrus från frö kan blomma tidigt: Frösådd Citrus Blommar 2 juli 2008 Planta från grapefruktkärna. Jag sådde den för ett knappt år sedan.  Grattis. Jag tvekar inte ett dugg! Tyvärr ska du nog inte räkna med någon frukt än. Plantan är nog för liten för det. Men njut av doften från blomningen så länge. Blomman är ju ändå bevis på att du har gjort rätt.
freddie
03-07-2008, 19:34
Doftar underbart! Här kommer en bild till som är 2 veckor gammal! Frösådd Citrus Blommar 1.jpg Den kämpar på...
CITAT (freddie @ 03-07-2008, 20:34)  Doftar underbart! Visst gör de. Själv har jag blommor på kalamondin, citron och kumquat just nu och frågan är om det inte är på gång på mandarinen också... Fast de anlagen är pyttesmå fortfarande.
Grattis Freddie, du har bra hand med dina citrusar Är det verkligen sant att en frösådd citrus kan ta upp till 30 år för att blomma???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|