Elvira83
Har nyss registrerat mig på forumet och tänkte börja läsa på lite om grönsaksodling innan våren kommer.

Har flyttat till ett hus på landet strax utanför Örebro, med spannmålsodling runt omkring. På tomten finns ett relativt stort trädgårdland där jag på visningen i somras såg att det växte morötter, rödbetor, potatis, jordgubbar, squash, pumpa och lök mm mm.

Sedan vi flyttat in har jag inte rört landet och jag vet inte vad jag ska göra med det. Jag vill i sommar kunna gå ut och hämta salladslök, morötter, rödbetor och lite sallad. Hur skulle ni råda mig att gå vidare?

Landet är inte täckt på något sätt i dagsläget (förutom den snö som fallit). Jag tycker att det är mycket sten i jorden (de största 4-5 cm långa) men det kanske är normalt, eller till och med positivt.
Jag vet inte vad det är för sorts jord men eftersom det växer spannmål runt tomten så borde ju jorden vara näringsrik i alla fall... och med tanke på hur tidigare ägarens pumpor såg ut så är nog jorden bra smile.gif
När man ska odla grönsaker, hur ska man gå tillväga med gödsling?

Funkar det att vända jorden med spade (förstår att det blir tungt), eller är jordfräs att rekommmendera?

Tidigare ägaren har jordgubbsplantor på en del av landet, kommer det jordgubbar på dem även nästa år? Tänker på hur jag ska vända landet...

confused.gif

Som ni märker.... tusen frågor!
Alla tips som ni önskar att ni hade fått när ni började odla vill jag att ni ger mig!

Tack på förhand!

Tosan
Jag skulle nog prova att bara vända om det med spade/grep/hacka, beroende lite på hur hårt det är, men det lär du märka.
Kanske lite kodynga vore bra i jorden.
Jordgubbarna kommer att ge bär nästa år, så låt dem vara. Gallra ut om de växer för tätt, de ynglar av sig värre än kaniner.
EKLO
Hej!
När det gäller stenarna verkar de kanske lite stora, men det beror ju på hur mycket det är (fördelen med lite sten är ju att de värmer upp jorden och lagrar vä'rme). När växterna väl kommit upp kan du täckodla - om du har gräsmatta tar du gräsklippet och täcker all bar jord med det i c:a 3 cm, lägger nytt någon gång senare under växtsäsongen. På det sättet får du den gödning du behöver under säsongen, dessutom slipper man ogräset nästan helt, och man behåller fukten i jorden och gör den automatiskt lucker så att du slipper det arbetet. Du kan gärna blanda gräsklipp med annat "grönt", men bara gräsklipp funkar fint för mig Så har jag gjort två år, funkat jättebra - (men tilläggas ska att jag inte har några snigelproblem, om man har det kan just täckodling vara mums och tilltalade för dem).

Jag brukar också näringskomplettera med "guldvatten" några gånger per odlingssäsong (1 del kiss + 9 delar vatten) - det ger bra, snabb näring. Och i sommar ska jag försöka hitta åkerfräken (eller nån annan fräkenväxt), lägga den i blöt en vecka i vatten och sedan späda det och vattna med - mycket bra mineraler och näring som ska verka stärkande och sjukdomsförebyggande för grönsaker (nässlor gå också bra, men lär ska lukta lite värre efter att de stått en vecka i vattenhink).

Vill man slippa mycket grävarbete kan man sedan täcka landen ordentligt hela tiden, dvs även höst och vinter: tillföra massor av organiskt material som ett minst 20 cm täcke på vintern och på så sätt slippa tjäle, och då fortsätter maskar och mikroorganismer att bearbeta jorden även vintertid (jag testar detta för första gången i år - får se hur det går!). På våren ska man ta bort täcket ett par veckor innan man ska så, så att jorden värms upp, och vänta med att lägga på täcke igen tills grödorna kommit upp så mycket att de inte skuggas av täckningen.

Sedan: De goda egna grönsakerna, man blir ju rent lycklig!

Mvh, Eklo
Elvira83
Tack så mycket för svaren! Det var mycket matnyttigt i dem flirting.gif

Det bara bubblar i mig av frågor så här kommer några till om ni har lust att dela med er:)

Jag har inte riktig koll på vilken plats i trädgårdslandet den tidigare ägaren odlade sina olika grönsaker på. Jag har sett några lökar sticka upp på ett ställe men det är ungefär allt. Det jag undrar är, kan jag plantera rödbetor på det ställe där det förra året växte exempelvis potatis? Och mörötter där det växte lök? Hur ofta ska man byta plast på sina grödor?

Har ni något tips på en bra bok för nybörjare i trädgården? Bra tips på var man köper sina fröer? Någon speciell grönsak som ni kan rekommendera?

Hälsningar,

Elvira
Gloriana
Eftersom du inget kan göra just nu pga av väderleken så kan du ju bilda dig genom att läsa böcker om grönsaksodling. Lena Israelsson har skrivit en utmärkt bok om grönsaksodling. Den heter Handbok för köksträdgården och den rekommenderas varmt.
*Ulrica*
En bok som handlar om grönsaksodling är Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården". Har du den behöver du inte fler när det gäller den biten. I den står allt! Från planering och design, byggen till jord och jordförbättring, kompostering, marktäckning, gröngödsling, växelbruk, gödsling, sådd, odlingstips, växthus och drivbänk, producera frön samt en utförlig beskrivning av 100 grönsaker, en massa kryddor och även bär. En odlingsbibel enligt mej!

När det gäller grönsaksfröer rekommenderar jag absolut Runåbergs!
Elvira83
CITAT (Gloriana @ 06-01-2008, 10:16) *
Eftersom du inget kan göra just nu pga av väderleken så kan du ju bilda dig genom att läsa böcker om grönsaksodling. Lena Israelsson har skrivit en utmärkt bok om grönsaksodling. Den heter Handbok för köksträdgården och den rekommenderas varmt.

Tack för tipset! Jag ska kolla upp den... smile.gif
*Ulrica*
Artikel om boken på Odla.

Tja, Gloriana hann först! tummenupp.gif
Elvira83
Sådär ja, nu har jag beställt boken frn bokus.se, 279:- inklusive frakt... det var ett mycket bra pris tycker jag, det är ju ändå en bibel för många vad jag förstår smile.gif

Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon