Har flyttat till ett hus på landet strax utanför Örebro, med spannmålsodling runt omkring. På tomten finns ett relativt stort trädgårdland där jag på visningen i somras såg att det växte morötter, rödbetor, potatis, jordgubbar, squash, pumpa och lök mm mm.
Sedan vi flyttat in har jag inte rört landet och jag vet inte vad jag ska göra med det. Jag vill i sommar kunna gå ut och hämta salladslök, morötter, rödbetor och lite sallad. Hur skulle ni råda mig att gå vidare?
Landet är inte täckt på något sätt i dagsläget (förutom den snö som fallit). Jag tycker att det är mycket sten i jorden (de största 4-5 cm långa) men det kanske är normalt, eller till och med positivt.
Jag vet inte vad det är för sorts jord men eftersom det växer spannmål runt tomten så borde ju jorden vara näringsrik i alla fall... och med tanke på hur tidigare ägarens pumpor såg ut så är nog jorden bra

När man ska odla grönsaker, hur ska man gå tillväga med gödsling?
Funkar det att vända jorden med spade (förstår att det blir tungt), eller är jordfräs att rekommmendera?
Tidigare ägaren har jordgubbsplantor på en del av landet, kommer det jordgubbar på dem även nästa år? Tänker på hur jag ska vända landet...

Som ni märker.... tusen frågor!
Alla tips som ni önskar att ni hade fått när ni började odla vill jag att ni ger mig!
Tack på förhand!