|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Aqvakul
09-03-2009, 08:09
Jag tror också att det är ett typiskt "storstadsfenomen". I ett mindre samhälle så är man inte så anonym, dvs. man riskerar ju att springa ner sin granne eller bästa vän och dessutom tittar man sig nog lite omkring för att se om man känner igen någon bekant.
Vår dotter har en syn på detta att vistas i affärer. Hon säger att inte kan jag handla på freddagförmiddagar för då är pensionärerna där, de står och pratar i klungor och har svårt att flytta på sig. Jag är själv 75 år.
CITAT (Uggi @ 09-03-2009, 09:19)  Vår dotter har en syn på detta att vistas i affärer. Hon säger att inte kan jag handla på freddagförmiddagar för då är pensionärerna där, de står och pratar i klungor och har svårt att flytta på sig. Jag är själv 75 år.  Ja jag undrar varför en del pensionärer alltid måste tränga sig förbi i köer och ska fram först av alla, när man går i en affär och handlar så kommer det oftast en pensionär i full rulle och ska förbi, dom som har all tid i världen ,eller är det så att dagens pensionärer är otroligt aktiva och upptagna?
CITAT (Vippan @ 09-03-2009, 09:34)  Ja jag undrar varför en del pensionärer alltid måste tränga sig förbi i köer och ska fram först av alla, när man går i en affär och handlar så kommer det oftast en pensionär i full rulle och ska förbi, dom som har all tid i världen ,eller är det så att dagens pensionärer är otroligt aktiva och upptagna? Nja, all tid i världen... det har de ju inte, snarare ganska lite tid kvar i världen... Det kanske är därför de har så bråttom.
CITAT (Betty @ 09-03-2009, 10:02)  Nja, all tid i världen... det har de ju inte, snarare ganska lite tid kvar i världen... Det kanske är därför de har så bråttom.  Ja där har vi svaret, dom har tiden bakom sig.
CITAT (Aqvakul @ 09-03-2009, 08:09)  Jag tror också att det är ett typiskt "storstadsfenomen". I ett mindre samhälle så är man inte så anonym, dvs. man riskerar ju att springa ner sin granne eller bästa vän och dessutom tittar man sig nog lite omkring för att se om man känner igen någon bekant. Javisst är det ett "storstadsfenomen", men det kan väl inte vara så att de ilar omkring som skållade råttor och knuffas bara för att de bara riskerar att springa omkull folk de inte känner...
Aqvakul
09-03-2009, 11:26
CITAT (Betty @ 09-03-2009, 10:22)  Javisst är det ett "storstadsfenomen", men det kan väl inte vara så att de ilar omkring som skållade råttor och knuffas bara för att de bara riskerar att springa omkull folk de inte känner... Jo, jag tror att många inte ser de andra som individer utan som "hinder".... TYVÄRR...
Myosotis
09-03-2009, 18:35
Men vad beror det på att folk inte kan flytta sig just på fredagar?  Är det för att de är så trötta efter en hel veckas jobb? Som bekant måste ju alla handla på fredagen för att överleva helgen, så det brukar vara en förfärlig trängsel i affären när man själv någon gång har glömt att det är fredag och åkt för att handla. Men varför måste de stå i vägen?  Gärna med kundvagnen på tvären. Så gör de inte på andra veckodagar.
Chamomille
09-03-2009, 18:38
MYCKET bra fråga.  Därför handlar jag gärna nån dag innan utbetalningar.
Chamomille
11-03-2009, 08:47
Hur jag än vänder och vrider på armen så ser jag inte urvisaren på klockan  Varför ska den hamna just där man inte ser den
Snöflinga
11-03-2009, 09:39
Hört talas om Murphus lag  (obs säkert felstavat)
Red Top
11-03-2009, 10:02
Murphys lag Lagen om alltings jävlighet eller Lagen om alltings inneboende ondska Murphys andra lag: Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall. Visst är det så! Åtminstone ibland
Eva-Helene
11-03-2009, 10:06
CITAT (Chamomille @ 11-03-2009, 08:47)  Hur jag än vänder och vrider på armen så ser jag inte urvisaren på klockan  Varför ska den hamna just där man inte ser den  För att du har den för löst på armen kanske? Jag har två armbandsur. Det ena är ett vanligt med rem, där sitter uret jämt på samma ställe på armen. Det andra är ett smyckesur - uret sitter på en kedja med en massa snäckskalsrundlar på - där hamnar uret alltid neråt (på grund av gravitationen).
Chamomille
11-03-2009, 10:22
Ja, murfis lag har jag hört talas om  . Men, jag kan inte knäppa hårdare. Då gör det ont
Jag har en ny undring. Varför rengör papper bättre än plastborste?
Så här är det: När jag diskar min plastbytta som jag har haft min lunch i på jobbet så blir det inte riktigt rent med bara diskmedel + diskborsten. Det blir liksom en hinna kvar, både på locket och i burken. Jag använder olja vid matlagning, inte margarin.
För att spara diskborsten när jag hade haft köttfärssås vid ett tillfälle så tog jag papper - av typen "Torky" - och torkade runt med i burken. Diskmedel och vatten hade jag naturligtvis i burken. Så fin den blev! Ingen fet hinna alls. Jag har nu testat detta vid flera tillfällen och det blir samma resultat varje gång. Diskborste = fet hinna kvar. "Torky" = rent och fint.
Hur kommer detta sig? Jag har inte provat hemma, jag har "vanligt" hushållspapper där. Torkyn är ju starkare och går inte sönder så lätt.
"riktigt" papper som tex torky eller M-tork suger upp väldigt bra. Diskmedlet löser upp fettet och papperet suger åt sig. Kan det va att det är lite för kallt vatten kanske? Eller billigt diskmedel?
CITAT (skogstroll @ 08-03-2009, 15:25)  jag undrar varför folk i Stockholm alltid måste gå precis rakt fram utan att ta hänsyn till andra, finns ju de som kan vara sjuka och ha ont eller vad som helst. Man får väldig kondis av att kryssa mellan alla upptagna affärsmänniskor... Och jag undrar, som är van med stockholmsträngsel hur det kommer sig att London där det bor mångfaldt fler människor och trängseln är än större, där trängs ingen. Om någon råkar nudda en så får man direkt höra ett "oh, I´m sorry". Att stockholmare trängs kan således inte bero på platsbrist då Londonborna lyckas att samsas med fler människor på minst lika liten yta... Vad beror det på? Uppfostran?
CITAT (Anma @ 12-03-2009, 13:04)  Och jag undrar, som är van med stockholmsträngsel hur det kommer sig att London där det bor mångfaldt fler människor och trängseln är än större, där trängs ingen. Om någon råkar nudda en så får man direkt höra ett "oh, I´m sorry". Att stockholmare trängs kan således inte bero på platsbrist då Londonborna lyckas att samsas med fler människor på minst lika liten yta... Vad beror det på? Uppfostran? Japp där har vi det! Ouppfostrade fjollträskare!
CITAT (Tosan @ 12-03-2009, 12:40)  "riktigt" papper som tex torky eller M-tork suger upp väldigt bra. Diskmedlet löser upp fettet och papperet suger åt sig. Kan det va att det är lite för kallt vatten kanske? Eller billigt diskmedel? Mmm... vattnet är oftast bara ljummet. Och det är nog inget findiskmedel, arbetsgivaren betalar det. Men besticken blir rena och dom som har porslinstallrik med sig (jag äter ur burken) är också nöjda med diskresultatet. Det är kanske som du säger att papperet suger åt sig mer. Eller ägnar jag mig åt plastpolering??
CITAT (Betty @ 12-03-2009, 13:11)  Japp där har vi det! Ouppfostrade fjollträskare!  Åh det skulle jag aldrig våga säga högt!
Chamomille
12-03-2009, 13:43
Fjollträskare  Edit:
Red Top
12-03-2009, 14:30
CITAT (Betty @ 12-03-2009, 13:11)  Japp där har vi det! Ouppfostrade fjollträskare!  Som fjollträskare kan jag inte annat än hålla med.  Trevligast i fjollträskträngseln är faktiskt unga människor och alla våra ny svenskar, framförallt mot mig, nu när jag använder rullator. Gamla kärringar, som jag själv, är värst!
CITAT (Berith @ 12-03-2009, 13:32)  Åh det skulle jag aldrig våga säga högt!  Men så är du heller inte någon stor, stark och trygg norrlänning - som jag... [attachment=31858:respect_010.gif]
Chamomille
12-03-2009, 15:22
CITAT (Berith @ 12-03-2009, 13:32)  Åh det skulle jag aldrig våga säga högt!  Visska vettja...
Snart uppfattas jag väl som rasist för att jag inte gillar varken stockholmare eller skåningar. Jag undrar varför skåningar säger 'jobb' och inte 'jobbet' - tex i meningar som 'jag är på jobb', 'här på jobb brukar vi...', 'på jobb idag åt vi spettekaka' och liknande. (Såg en sån mening alldeles nyss, i en tråd startad av en som jag tror är skånska.) Varför säger dom/ni inte jobbet i bestämd form?
Aqvakul
13-03-2009, 08:40
Vet ej - reagerade själv på det när vi flyttade till Skåne för över 30 år sen - nu säger jag likadant själv...
En av mina tidiga upplevelser av malmöitiskan var när jag skulle skjutsa en arbteskamrat hem och hon sa: "Vänd här", vilket jag till hennes förvåning gjorde. hon menade att jag skulle svänga in på avtagsvägen.....
Chamomille
13-03-2009, 08:50
CITAT (Berith @ 13-03-2009, 08:09)  .....för att jag inte gillar varken stockholmare eller skåningar. 
Aqvakul
13-03-2009, 08:57
Själv gillar jag inte skaraborgare...
Skämt åsido - Jag brukar faktiskt bedöma människor utifrån hur de är som personer inte varifrån de kommer...
CITAT (Aqvakul @ 13-03-2009, 08:57)  Själv gillar jag inte skaraborgare...
Skämt åsido - Jag brukar faktiskt bedöma människor utifrån hur de är som personer inte varifrån de kommer... Jag får hoppas att du menar vad du skriver på nedersta raden, ha en bra helg!
Men...! Det finns säkert undantag bland både stockholmare och skåningar, det gäller bara att hitta dom.  Och jag skojade ju bara lite förut, såklart att ni också räknas. CITAT (Aqvakul @ 13-03-2009, 08:40)  Vet ej - reagerade själv på det när vi flyttade till Skåne för över 30 år sen - nu säger jag likadant själv...
En av mina tidiga upplevelser av malmöitiskan var när jag skulle skjutsa en arbteskamrat hem och hon sa: "Vänd här", vilket jag till hennes förvåning gjorde. hon menade att jag skulle svänga in på avtagsvägen..... Ja det gäller ju att veta vad man menar. Min skånska svåger brukar fråga min man om han 'är duktig idag' - och det är han faktiskt varje dag, jätteduktig till och med. Ingen skåning här som kan förklara det där med 'på jobb' och inte 'på jobbet'....?
Red Top
13-03-2009, 11:44
Vilken del av skåne kommer din svåger ifrån? Undrar, eftersom det finns stora skillnader i hur skåningar uttrycker sig. Det beror mycket på var man kommer ifrån. Jag, som har skånskt påbrå, kan ibland ha svårt att hänga med när jag träffar vissa göingebor
Hi! Sverige består av SKÅNE och norr över liggande fäbodar! Där med basta!
Red Top
13-03-2009, 12:19
 Det påstod min far oxå.
CITAT (Red Top @ 13-03-2009, 11:44)  Vilken del av skåne kommer din svåger ifrån? Undrar, eftersom det finns stora skillnader i hur skåningar uttrycker sig. Det beror mycket på var man kommer ifrån. Jag, som har skånskt påbrå, kan ibland ha svårt att hänga med när jag träffar vissa göingebor  Han kommer från Malmoe, men honom förstår jag. Det är just bara det där med frågan om vi är duktiga, här betyder duktig nåt annat än vad han antagligen menar.
CITAT (Berith @ 13-03-2009, 13:02)  Han kommer från Malmoe, men honom förstår jag. Det är just bara det där med frågan om vi är duktiga, här betyder duktig nåt annat än vad han antagligen menar.  Här kommer en liten spekulation från norr... Han kanske menar "Mår du bra idag?" när han undrar om din man "är duktig idag". Jag menar - man kan ju säga när någon har fått barn att: "Det blev en stor och duktig tös". Fast att en alldeles nyfödd skulle ha hunnit gjort något speciellt duktigt är ju inte så sannolikt, i det fallet menar man ju bara att tösen var stor och frisk.
CITAT (Betty @ 13-03-2009, 13:51)  Här kommer en liten spekulation från norr... Han kanske menar "Mår du bra idag?" när han undrar om din man "är duktig idag". Jag menar - man kan ju säga när någon har fått barn att: "Det blev en stor och duktig tös". Fast att en alldeles nyfödd skulle ha hunnit gjort något speciellt duktigt är ju inte så sannolikt, i det fallet menar man ju bara att tösen var stor och frisk. Jovisst är det så han menar, vi svarar alltid att vi är så duktiga sååå.
Aqvakul
13-03-2009, 14:32
CITAT (Berith @ 13-03-2009, 09:27)  Ingen skåning här som kan förklara det där med 'på jobb' och inte 'på jobbet'....? Nej, jag vet inte hur det uppkommit. En vild gissning skulle vara att det ursprungliga uttrycket är "ute på jobb" och sen har "ute" fallit bort.....
CITAT (Berith @ 13-03-2009, 14:26)  Jovisst är det så han menar, vi svarar alltid att vi är så duktiga sååå. 
Chamomille
14-03-2009, 10:40
Hur går det till egentligen? Köpte ett ägg (stort som ett hönsägg) som vi vattnade. Sen öppnade det sig och det växte ut nån böna som det stog Love på
CITAT (Chamomille @ 14-03-2009, 10:40)  Hur går det till egentligen? Köpte ett ägg (stort som ett hönsägg) som vi vattnade. Sen öppnade det sig och det växte ut nån böna som det stog Love på  Naturens under...
Chamomille
14-03-2009, 12:24
CITAT (Anma @ 14-03-2009, 12:22)  Naturens under...  Ja, det är ju fantastiskt att växterna har lärt sig att skriva också.
Biggan_
14-03-2009, 12:46
CITAT (Chamomille @ 14-03-2009, 12:24)  Ja, det är ju fantastiskt att växterna har lärt sig att skriva också.
Chamomille
16-03-2009, 00:09
Varför har karlar hår i ansiktet? Och det sticks också
Det sticks bara när de rakat sig och slutar med det, långa hår stick inte.
Chamomille
16-03-2009, 00:26
Varför har inte vi håriga ansiktet då  Förvisso har jag ett eller tre envisa hårstrån... Men... Inte hela nyllet fullt.
Eva-Helene
16-03-2009, 00:29
CITAT (Chamomille @ 16-03-2009, 00:26)  Varför har inte vi håriga ansikten då  Förvisso har jag ett eller tre envisa hårstrån... Men... Inte hela nyllet fullt. Det är väl för att det ska synas skillnad på dom och oss även på vintern....
Himla bra frågeämne, det där.  Jag tänkte också på hår en annan dag, fast hår på huvudet, och varför det är skillnad på kvinnors och mäns frisyrer. Från början, då för längesen på klubbtiden i grottan, var väl både män och kvinnor långhåriga. Sen ändrade det sej efter hand för att sluta med att männen har kort hår och kvinnorna långt. Iaf är det inte konstigt att det är uppdelat så, självklart finns det undantag också. Korthåriga kvinnor är ju inte ovanligt, och killar med hästsvans kan också vara snyggt. Men när var och hur blev det så uppdelat? En korthårig man ser ju välvårdad ut, och en kvinna med välskött långt hår är attraktiv. Brad Pitt och Angelina Jolie är ju praktexempel på just kort och långt (det var nog under Oscargalan som tanken kom upp, när man ser bilder på dom uppställda på Röda mattan). Tänk om det skulle vara tvärtom? Att då för länge länge sen gick kvinnorna över mer och mer till kort och männen behöll sitt långa. Tillsammans med skägg kanske. Kan det vara så enkelt som att när männen började gå till raksalongerna och fick hjälp med skägget så passade man också på att justera hårlängden...??
Aqvakul
16-03-2009, 07:50
modet har ju växlat...
män har mer anlag för tunhårighet...
bra att kunna se skillnad på män och kvinnor...
Jo men nånstans (i tiden) måste det ju ha blivit mode i frisyrerna också, att männen skulle ha kort och kvinnorna "fick" fortsätta att ha långt. Men som du säger, det kanske också har med att göra att männens kalufs tunnas ut ibland.
[attachment=32038:magnus_g...a_gardie.png] Såhär såg vi ut på 1600 talet, mode och hårlängd som du säger har växlat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|