Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Tosan
CITAT (pejori @ 10-01-2008, 21:56) *
eller också gör man som jag gjorde, när jag bränt fast ris i en kastrull. whistling.gif
svinto var inte att tänka på, det var både för jobbigt och för stor kastrull.
då tar man sin borrmaskin...sätter på dosan för att såga ut större hål....sen trycker man dit svinto... funkade skitbra tummenupp.gif
fullt öhööhnn från början och kastrull som ny coolgleam.gif

Det finns ju stålborstar och polertrissor i olika utföranden till handverktyg... Skulle inte bli det minsta förvånad om det finns en med stålull åxå, det använder man faktiskt en hel del i verkstadsindustrin, svinto likaså...
pejori
CITAT (Tosan @ 10-01-2008, 22:06) *
Det finns ju stålborstar och polertrissor i olika utföranden till handverktyg... Skulle inte bli det minsta förvånad om det finns en med stålull åxå, det använder man faktiskt en hel del i verkstadsindustrin, svinto likaså...

hm... g.gif tänkte inte på det confused.gif slap.gif
ska kolla in en sån, bränner ofta mat här fear.gif
allt är odlas fel rtfm.gif -fear-.gif ranting.gif
Blomstertanten
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 19:17) *
Det idealiska verkyget är naturligtvis en slipmus! flirting.gif
[attachment=11500:slipmus.jpg]

Ja inte skulle jag vilja slipa min mus !!!! blush.gif
Ralf
Är en trådlös mus en rakad mus?
sqrulan
CITAT (Tosan @ 10-01-2008, 22:06) *

-fear-.gif Neeej Svinto är ju min katt!! rotfl.gif
pejori
CITAT (Ralf @ 10-01-2008, 22:43) *
Är en trådlös mus en rakad mus?

whistling.gif naughty.gif giggle.gif rotfl.gif finns det inte nakenmöss??? små skära saker rotfl.gif

CITAT (sqrulan @ 10-01-2008, 22:45) *
-fear-.gif Neeej Svinto är ju min katt!! rotfl.gif

tror inte han sitter kvar på min borrmaskin dunno.gif a0a.gif
sqrulan
CITAT (pejori @ 10-01-2008, 21:56) *
eller också gör man som jag gjorde, när jag bränt fast ris i en kastrull. whistling.gif
svinto var inte att tänka på, det var både för jobbigt och för stor kastrull.
då tar man sin borrmaskin...sätter på dosan för att såga ut större hål....sen trycker man dit svinto... funkade skitbra tummenupp.gif
fullt öhööhnn från början och kastrull som ny coolgleam.gif

-fear-.gif Hjääälp!Svinto min lilla 14 årige katt gubbe,ska du trycka dit han???? slap.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Här är allt galet!Visst finns det naken möss! giggle.gif
pejori
CITAT (sqrulan @ 10-01-2008, 22:49) *
-fear-.gif Hjääälp!Svinto min lilla 14 årige katt gubbe,ska du trycka dit han???? slap.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Här är allt galet!Visst finns det naken möss! giggle.gif

han lär vara lagom raggig för en slipning tummenupp.gif crazy.gif
Kathy

Varför heter det lagom? När blir lagom tillräckligt? Och när är något tillräckligt?

En annan fundering....när man kommer körandes med bilen och närmar sig ett övergångsställe, hur kommer det sig att (oftast) fotgängaren springer över övergångsstället, framför bilen, för att sen stanna på andra sidan?
pejori
CITAT (Kathy @ 10-01-2008, 23:11) *
Varför heter det lagom? När blir lagom tillräckligt? Och när är något tillräckligt?

En annan fundering....när man kommer körandes med bilen och närmar sig ett övergångsställe, hur kommer det sig att (oftast) fotgängaren springer över övergångsstället, framför bilen, för att sen stanna på andra sidan?

tror det är för att stannar dom på övergångsstället blir dom påkörda g.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 10-01-2008, 23:15) *
tror det är för att stannar dom på övergångsstället blir dom påkörda g.gif

laugh.gif Ja, så kan man ju också se det......

Men jag har sett det flera gånger.....fotgängaren som går i maklig takt mot övergångsstället och har en bit kvar och plötsligt får syn på bilen. Då sätter fotgängaren fart och springer över övergångsstället, framför bilen. confused.gif Istället för att fortsätta ta det lugnt och i lugn takt passera övergångsstället bakom bilen som just passerat.

Liknande beteende finns hos bilister som närmar sig trafikljuset som håller på att slå om till rött. Håller de 50 så gasas det på till 70-80 för att hinna förbi trafikljuset innand et slår om till rött - lagom för att komma fram till nästa trafikljus som redan har rött. Varpå när det lyset slår om, så är bilisten upphunnen av de andra bilisterna som stannade vid det rödljus som man axade sig förbi.
Berith
Man skurar inte badkaret med svinto!! slap.gif Herrejösses så repigt det blir då och till slut går det inte att få rent alls.
Gudrun i Göteborg
CITAT (Berith @ 11-01-2008, 07:00) *
Man skurar inte badkaret med svinto!! slap.gif Herrejösses så repigt det blir då och till slut går det inte att få rent alls.

Nä, aldrig att jag skulle göra det med vanligt svinto. Möjligen med Sqrulans katt whistling.gif
Det finns en hel del städmaskiner, men inga för hemmabruk. Däremot finns det mängder med maskiner för hemmafixande, dvs "karlgöra". Det var skälet till den skillnaden jag undrade över.

Berith
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 11-01-2008, 08:45) *
Nä, aldrig att jag skulle göra det med vanligt svinto. Möjligen med Sqrulans katt whistling.gif
Det finns en hel del städmaskiner, men inga för hemmabruk. Däremot finns det mängder med maskiner för hemmafixande, dvs "karlgöra". Det var skälet till den skillnaden jag undrade över.

Ja varför är det så egentligen...? Det är väl inte för att det mest är män som uppfinner? Att dom ser behovet i det dom gör och fixar till sej själva? Hmmm.... g.gif

Bra kvinna reder sej själv?
Betty

"Latheten är uppfinningarnas moder" eller som i det här fallet fader kanske... flirting.gif
Gossen Ruda
Nöden är uppfinningarnas moder, lättjan dess fader.

Beträffande svinto i badkaret så beror det på vad man har för badkar, jag har ett emaljerat så där duger svinto. Har man ett av plast är det väl inte att rekommendera.
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2008, 10:47) *
Nöden är uppfinningarnas moder, lättjan dess fader.

/...

Javisstja, så där heter det ju! tummenupp.gif
Har du nån teori rudan? Kan det vara så enkelt att det bara beror på lathet från karlarnas sida? rolleyes.gif
Farbror Blå
När det gäller trädgården, så vet jag att karlar ofta uppfinner och köper sladdrivna saxar, klippare mm

Det ska bero på att dom ska kunna hitta tillbaka till huset sen...
Kathy
CITAT (Farbror Blå @ 11-01-2008, 11:30) *
När det gäller trädgården, så vet jag att karlar ofta uppfinner och köper sladdrivna saxar, klippare mm

Det ska bero på att dom ska kunna hitta tillbaka till huset sen...

Är det så, Farbror Blå? rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Betty @ 11-01-2008, 11:13) *
Javisstja, så där heter det ju! tummenupp.gif
Har du nån teori rudan? Kan det vara så enkelt att det bara beror på lathet från karlarnas sida? rolleyes.gif

Kanske ett sinne för bekvämlighet? Det är ju inte ren lättja eftersom man måste uppfinna nånting för att få det bättre.
Berith
Åh den där lelle gossen Ruda va' det tötaste man sett på länge. Helledudingen så snuttigt!

...på tal om att kvinnor gullar med små barn. flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 11-01-2008, 17:38) *
Åh den där lelle gossen Ruda va' det tötaste man sett på länge. Helledudingen så snuttigt!
...på tal om att kvinnor gullar med små barn. flirting.gif

Lilla berith är också väldigt söt och ser lite så där präktig ut som Lisa i Bullerbyn. Möjligen kan man dock också ana vissa drag från Lotta på Bråkmakargatan... whist.gif
Magdis
Ja så söta ni var som småttisar....blir ju inspirerad att också ta en bebisbild på mig själv som avatar. smile.gif
Känner ni igen mig? rolleyes.gif
Gudrun i Göteborg
Visst Magdis! Du är lik dig som ett bär flirting.gif

En fråga: Varför säger man att färjan Stena Danica "stött på havsbotten" när den egentligen gått på grund??? (Har på Västnytt nu)
sqrulan

rotfl.gif Jag skulle tro att det blir mer repigt med min Svinto än med vanligt svinto,han gillar inte vatten.
Betty
CITAT (sqrulan @ 11-01-2008, 19:26) *
rotfl.gif Jag skulle tro att det blir mer repigt med min Svinto än med vanligt svinto,han gillar inte vatten.

giggle.gif Kan nästan se bilden framför mig, med vild blick, spretande ben och utsträckta klor

Förresten, på min Svintokartong står det så här: "Gör glänsande rent utan att repa"
MariaS
Det är nog handlaget det hänger på..

VArför heter det så föresten...
Gudrun i Göteborg
Tja... Hum. Fick några småsnuskiga associationer. Änna.
Fråga grabbarna blush.gif
Anma
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 11-01-2008, 19:19) *
/.../

En fråga: Varför säger man att färjan Stena Danica "stött på havsbotten" när den egentligen gått på grund??? (Har på Västnytt nu)

Stena Danica kanske har just stött på havsbotten, gått på för grunt vatten.
Att gå på grund betyder att man går på något som sticker upp från havsbotten, tex en stenhög eller något. Havsbottnet sticker ju inte upp ur sig självt...

Varför säger man "gå på grund"? En båt går väl inte??
Trädgårdsflanören
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 12:53) *
Och jag undrar om internet kan bli fullt? Eller man kanske inte säger så...? g.gif Finns det nåt tak på hur mycket info det kan finnas på internet? Om det strömmar information kors och tvärs genom rymden så borde den ju bli full nångång...?

Har läst hela tråden och den är ju helkul rotfl.gif

Eftersom jag sitter på internet mest hela tiden, whistling.gif så har jag besökt ALLA sidor som finns.

För att ni skall slippa sitta i flera månader, så kan jag visa den sista sidan här:
http://www.ekanal.no/slutten.html

Her slutter internett
Du har nå kommet til den aller siste siden på internett. Vi håper du likte surfingen. Nå er det på tide å gå ut og leke.

--------------------------------------------------------------------------------

Forslag til hva du kan gjøre ute:
    Gå en tur. Dvs. bruke beina til å bevege seg rundt i terrenget. Også kalt spasere.

Jogge litt. Dvs. å bruke beina, og bevege seg rundt i terrenget raskere enn når en går. Hvis du jogger fort kalles det for å løpe.

Sykle rundt og se på den fantastiske naturen i ekte 3D! Stopp sykkelen av og til og kjenn på trærne og steinene.

Dersom det er varmt i vannet der du bor, kan du ta en svømmetur. Dette bør du derimot ikke gjøre dersom du ikke kan svømme.

Da kan du heller gjøre noe som heter bade.

Besøke noen du kjenner.

HTTP 101 - Ha en fin dag!
Hilsen internett
Aqvakul
Jo, det kan lätt bli lite för mkt internet. whist.gif

Raska promenader och kalla avrivningar, det är nyttiga grejer....... giggle.gif giggle.gif
Kathy
CITAT (Kathy @ 10-01-2008, 23:22) *
Men jag har sett det flera gånger.....fotgängaren som går i maklig takt mot övergångsstället och har en bit kvar och plötsligt får syn på bilen. Då sätter fotgängaren fart och springer över övergångsstället, framför bilen. confused.gif Istället för att fortsätta ta det lugnt och i lugn takt passera övergångsstället bakom bilen som just passerat.

Liknande beteende finns hos bilister som närmar sig trafikljuset som håller på att slå om till rött. Håller de 50 så gasas det på till 70-80 för att hinna förbi trafikljuset innand et slår om till rött - lagom för att komma fram till nästa trafikljus som redan har rött. Varpå när det lyset slår om, så är bilisten upphunnen av de andra bilisterna som stannade vid det rödljus som man axade sig förbi.

Är fortfarande nyfiken på svaren...
Gudrun i Göteborg
CITAT (aq42 @ 11-01-2008, 21:09) *
Jo, det kan lätt bli lite för mkt internet. whist.gif

Raska promenader och kalla avrivningar, det är nyttiga grejer....... giggle.gif giggle.gif

Fasligt bra det biggrin.gif

Du Kathy. Jag väntar lugnt o stillsamt vid övergångsstället tills någon bil stannar. Då går jag över i promenadtakt. Ibland får jag vänta länge.
Biggan_
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 11-01-2008, 23:04) *
Fasligt bra det biggrin.gif

Du Kathy. Jag väntar lugnt o stillsamt vid övergångsstället tills någon bil stannar. Då går jag över i promenadtakt. Ibland får jag vänta länge.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
sqrulan
CITAT (Betty @ 11-01-2008, 19:34) *
giggle.gif Kan nästan se bilden framför mig, med vild blick, spretande ben och utsträckta klor

Förresten, på min Svintokartong står det så här: "Gör glänsande rent utan att repa"

rotfl.gif rotfl.gif Har dom gjort en kartong till Svinto? whist.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 11-01-2008, 23:13) *

"Svinto med klös"
Kathy
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 11-01-2008, 23:04) *
....//.....Jag väntar lugnt o stillsamt vid övergångsstället tills någon bil stannar. Då går jag över i promenadtakt. Ibland får jag vänta länge.

Aha, det är därför så många fotgängare springer över övergångsstället....de vet inte när det blir nästa tillfälle då de kan korsa det.

När jag googlade på "Svinto" så kom bl.a dessa upp:

Svinto 1.

Svinto 2.

Svinto 3.

Svinto 4.
pejori
CITAT (Kathy @ 11-01-2008, 21:15) *
Är fortfarande nyfiken på svaren...

vet vad du menar... naughty.gif
kan det vara så, att dom inte litar på att vi stannar, så dom springer istället för att det ska gå fort, och riskerar att ramla istället??? confused.gif g.gif
dom missar att risken att bli splattad, ökar kraftigt om man ligger raklång på linjerna som en annan vägbula no.gif

och gasa....(ööhhööna) vid rödljus gör väl bara män???? g.gif
tror dom tävlar om vem som kommer iväg först, när det slår om till grönt också duh.gif

CITAT (Kathy @ 12-01-2008, 00:06) *
Aha, det är därför så många fotgängare springer över övergångsstället....de vet inte när det blir nästa tillfälle då de kan korsa det.

När jag googlade på "Svinto" så kom bl.a dessa upp:

Svinto 1.

Svinto 2.

Svinto 3.

Svinto 4.

VA!!!var inte femman med där???
Kathy
CITAT (pejori @ 12-01-2008, 01:22) *
....//.....VA!!!var inte femman med där???

Det var enbart ett axplock. naughty.gif
Femman och sjuan fanns säkert med nånstanns. tongue.gif
Berith
CITAT (aq42 @ 11-01-2008, 17:43) *
Lilla berith är också väldigt söt och ser lite så där präktig ut som Lisa i Bullerbyn. Möjligen kan man dock också ana vissa drag från Lotta på Bråkmakargatan... whist.gif

Och allt det där bara försvann med åren! Puh vilken tur. sweatingbullets.gif
Berith
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 20:08) *
---

Varför säger man "gå på grund"? En båt går väl inte??

Och framförallt så går den ju inte när den väl står där. Eller heter det att den sitter på grund? Knepigt det där.

I en reklam med ett flygplan så säger den ena piloten till den andra "ja, då kör vi då". Va...? Det låter ju helkonstigt, att köra ett plan. Fast vad skulle han säga? "Ja då flyger vi då". Eller åker? rolleyes.gif
Tobe3
CITAT (Berith @ 12-01-2008, 09:41) *
I en reklam med ett flygplan så säger den ena piloten till den andra "ja, då kör vi då". Va...? Det låter ju helkonstigt, att köra ett plan. Fast vad skulle han säga? "Ja då flyger vi då". Eller åker? rolleyes.gif

För att komma upp i luften så måste de köra ut till startplatsen på hjulen. Sedan kör de med en jäkla fart fortfarande på hjulen (öööhhhhööööhhhnaaar som bara den) och då lyfter planet. wink.gif
Betty
CITAT (sqrulan @ 11-01-2008, 23:13) *

Japp, så här ser den ut! Så de så... sleep.gif

Ungefär så här tänkte jag mig att din Svinto ser ut när han ska hjälpa till med att rengöra badkaret...
Kathy

[attachment=11583:namnlös.JPG]
vildvittra
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 14:05) *
En fråga nästan lika svår att finna svar på som den om världsrymden:

Varför måsta karlar gasa hela tiden när dom testar olika grejer med motorer? Ööönönnönö!! Motorsågen måste testas genom lite gasning, mopeder och motorcyklar, bilar med motorhuven öppen måste man ju bara gasa lite...

Tänk om vi kvinnor skulle ööönnöna lite med elvispen innan vi kör igång sockerkaksbaket. Eller symaskinen! Torrgasa lite innan vi ger oss på gardinfållen.

naughty.gif

hihi, jag brukar Ööönönnönöna lite extra när jag kör igång dammsugaren eller vispar med min elvisp biggrin.gif det är kul! mer önönnn till folket!
Farbror Blå
CITAT (vildvittra @ 12-01-2008, 13:25) *
hihi, jag brukar Ööönönnönöna lite extra när jag kör igång dammsugaren eller vispar med min elvisp biggrin.gif det är kul! mer önönnn till folket!

hahah vikken kul idé hehe klart.. jag gör så med borrmaskinnen med;)
pejori
CITAT (Farbror Blå @ 12-01-2008, 13:53) *
hahah vikken kul idé hehe klart.. jag gör så med borrmaskinnen med;)

jag också blush.gif dunno.gif
Berith
Varför heter det ensamstående? Och motsatsen till det är gift? unsure.gif
Kathy
CITAT (Berith @ 12-01-2008, 15:15) *

Motsatsen till gift är väl ogift? wink.gif
pejori
CITAT (Berith @ 12-01-2008, 15:15) *

passar bättre med ensamliggare tycker jag naughty.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon