Full version: Dela orkedeer
Lena i Vallentuna
Jag har för mej att jag läste här om någon som förökade orkedeer. Jag har en som bildar bulor efter varandra. Köpte den förra året och den har nu blommat om från ny bula med stängel och den har precis tappat blommorna. Nu verkar det väldigt trångt i krukan, tänkte att jag skulle del på den. Tänkte helt enkelt försöka få isär bulorna och sätta i plika krukor. Är det en bra ide eller dör alla då?
Biggan_
När du delar en orkidé med bulber så bör du ha minst tre bulber och ett nytt rotskott i varje delning. De äldre bulberna hjälper till med försörjningen till det nya skottet så det går inte att sätta bulberna en och en. Skickar med en LÄNK där du kan läsa mer. Om du scrollar ner en bit på sidan i länken så kan du läsa om hur du delar och planterar.

Sofiia
Det kan ju vara bra att veta vad det är för sorts orkidé du har, för endel gillar att stå trångt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon