noranettan
Jag hade egentligen tänkt köra Falkland idag, också en jättefin pimpinell, men de bilder jag har är bara för emliga, så om någon annan.........

Jag älskar Frühlingsserien. Ljuvliga madammer som behöver bli behandlade som de primadonnor de är. Bra läge, vatten och rikligt med gödning, då trivs de. Frühlingsduft har en helt bedårande färg. Sämskinn - rosa - guld - färgen är obeskrivbar. Den doftar så gott att det är väldigt lätt att sätta sig på en stol bredvid den och bara vara där - en lååååååång stund. Mmmmmmmmm. Den kan bli rejält hög, jag har sett den hos rosenvänner som har haft den som klättrare. Men hos mig, i mager sandjord och i trängsel men en syrénhäck, blir den ~1,5 - 1,75 meter hög. Eftersom det är en pimpinellhybrid är den lite kinkigare än de vanliga pimpinellerna, den går nog till z 4-5.

Anette
Kajsa
Färgerna är just underbara rose.gif
renate
Den är underbar,att den är lite kinkigt har du rätt i,min blommade med tre blommor i augusti och året dessförinnan inte alls.Den står i rosgången med fin jord och hästgödsel på våren,i våras fick rosorna extra prima kompost jag hade fått av en vän.Jag ser framemot en ny vår för min Frühlingsduft.
Bilden är från 2005.

[attachment=11318:Frühlingsduft.jpg]
Stenis
Vilken vacker ros! Klarar den blåsiga lägen?
Håller på och kollar olika rosleverantörer bl a Horto Green och Rosen Posten,
hur är det med deras zonangivelser - stämmer det med verkligheten?
Kajsa
I stort stämmer det, ibland kan det vara lite sockrat. Kolla på Roslistan innan du handlar, där får man veta lite mera
Roslistan
Svårast är Austinrosorna, för det mesta står det zon 3 men det får man testa själv, det finns ett antal tuffa av dom med. I sin trädgård har man oftast ett par zoner, blåsiga lägen, söderväggar, bakom häckar, öppna lägen osv det gör stor skillnad var man planterar de olika rosorna. På min framsida är det mest zon 5 rosor som inte fryser ner hårt och det ser man med åren.
Anna NV Uppsala
Frühlingsduft är storfavorit här med. Och har blivit en kraftig buske på 2,5 - 3 meter. Sätter in ett par bilder - det får blir experiment, försöker kopiera från AoT.

Hmmm tveksamt, får ta länk istället
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...bwd9jytiibd16mh
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...0bde2s799tzxcbq

Mia, zon 3
Lite svårflörtad, säger ni? Kan det vara orsaken till att mitt ex inte behagat visa så mycket som en usslig knopp på fyra säsonger??? Tycker iofs inte att den står illa - full sol, varken torrt eller blött, jorden är ganska tung som överallt hos mig, f.d. gräsmatta som bara blivit uppgrävd. Trångt är det visserligen, men det beror på att allt i den rabatten verkar tycka att det är bra läge - det växer så det knakar! Men kanske är det för magert ändå, för Frühlingen har bara lyckats få upp årsskotten på 1.5 meter ännu.
Vad tror ni - blir den glad av en flytt, eller tänker den sitta kvar på glasberget i fyra år till då?
Anders Roslagen
Det låter ju som ett bra läge, Mia.
1,5 meter är väl inte så illa, den börjar nog blomma nu.
Min står inte så bra, blommar sparsamt men är inte så stor som din.

Mia, zon 3
Jag vill också ha..... -cry-.gif Dumma dumma buske.....

Men jag vet vad som alltid hjälper - jag ska plocka fram yxan och gå fram och tillbaka framför busken och muttra att "Nej, dig blir det nog inget av, du ska kastas på komposten om du inte blommar i år..." Har funkat på surbuskar förut i alla fall...
svennis
Klipp inte ner något på rosen till våren, låt de långa grenarna vara kvar.
Den skall böörjja blomma nu. rotfl.gif
Kajsa
Beställde rosor i natt från Hortogreen och tog då en Frühlingsduft, jag räknar med att den ska bli 2.5 x 2.5 m som det står i LÅG och zon 5, då finns det en bra kyl marginal, gillar att den kan blomma om.
noranettan
Härligt Kajsa. Frühlingsduft som klättrare kan du åka till Djäkneberget och kika på, det är där den växer. När den är i blom leds man rätt av doften. Mmmmmmm.
Mia, zon 3
CITAT (svennis @ 08-01-2008, 16:23) *
Klipp inte ner något på rosen till våren, låt de långa grenarna vara kvar.
Den skall böörjja blomma nu. rotfl.gif

Jag ska gå ut och tala om för den att vore det inte för Svennis så hade den åkt på pisk...!
svennis
Roligt. Hoppas jag har rätt.
Jag har haft en Fruhlingsduft som inte blommade förrän jag slutade klippa ner den. angel_not.gif
renate
Jaha,jag klippte inte min i våras och då blommade den med några blommor i augusti.Då ska jag låter den står helt orört till våren.
Mia, zon 3
Då ska jag påminna min om att den inte har blivit klippt sedan planteringen... Så kan den inte skylla på det heller. Blir det några blommor i år så ska ni få se bilder från mig också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon