Lena i Vallentuna
Har ett problem.
Under året ska vårat radhus målas om och jag vet inte riktigt när. Beror på när de andra längorna blir klara med ställningarna. För att komma åt måste vi ta bort det som sitter på väggarna.
Mot vår kortsida växer två stora klängrosor, nertill är de lite kala och grenarna går utåt liksom, från väggen.
Kan jag klippa av de någon dc åvan mark och tro att de kommer igen?Eller tål dom inte det? Kan jag isåfall göra det på våren och bara lägga undan de nya skotten som jag hoppas kommer.
Det är ju ett tag kvar men man planerar ju ändå.

Det här med trädgård och rosor är supernytt för mej.
noranettan
Klippa eller inte beror ofta på vilken typ av klätterros det är. En del blommar på de skott den producerade under fjolåret och andra blommar både på fjolårs- och årsskott. Om du inte bara kan vika ner rosgrenarna och du ändå känner dig lite missnöjd med växtsättet så kan du så klart klippa ner och eventuellt offra sommarens blomning. Ska ni ändå måla under den varma säsongen så kanske det inte spelar så stor roll och du får ett snyggare växtsätt. Vad är det för färg på rosen - blommar den en gång eller hela säsongen?
Lena i Vallentuna
Det är mörkt röda rosor som växer i klasar (heter det så), blommorna är dubba, har en härlig doft. Blommade ganska länge tyckte jag, kom nya knoppar ända in på hösten.Tror att den blommar på fjolår skått, för det kom nya skott med en väldig fart från vissa ställen och där kom det inte blommor.
Vi flyttade hit förra året och trädgården var ganska misskött. Ingen som klippt, annsat eller något och hela landet sar fullt med kirskål och lupiner.
Kajsa
Antar att målarna inte vill fastna i långa rosgrenar och ställningar måste upp på väggarna, så oavsett hur den blommar så måste man kanske klippa ner hela rosen. Du slipper gräva upp rosen det är alltid någon tröst, så klart den kommer igen åren som kommer, den dör inte, kanske hinner du få lite nya grenar/blommor innan hösten efter allt är målat. Nästa vår ger du den lite extra kogödsel så är den säkert på banan igen.
malin72
CITAT (Lena i Vallentuna @ 06-01-2008, 12:10) *
Har ett problem.
Under året ska vårat radhus målas om och jag vet inte riktigt när. Beror på när de andra längorna blir klara med ställningarna. För att komma åt måste vi ta bort det som sitter på väggarna.
Mot vår kortsida växer två stora klängrosor, nertill är de lite kala och grenarna går utåt liksom, från väggen.
Kan jag klippa av de någon dc åvan mark och tro att de kommer igen?Eller tål dom inte det? Kan jag isåfall göra det på våren och bara lägga undan de nya skotten som jag hoppas kommer.
Det är ju ett tag kvar men man planerar ju ändå.

Det här med trädgård och rosor är supernytt för mej.

när dom målade om vårat radhus för 3 år sedan så bannade jag dom och sa att om dom förstör mina växter så får hyresvärden betala för det rotfl.gif
min ena klätter samt dom andra var dom så snälla att dom böjde försiktigt ner och vi hjälptes åt att stötta dom så dom inte ramlade mot marken och gick av tummenupp.gif det gick jätte fint med den och tex kaprifolen...vet inte om du känner att ni vill göra så men för mig så var dom för kära (eftersom jag satt dom själv)...allt klarade sig och jag fick ta att det kom lite färg på några blad giggle.gif men det var det värt när man sen kunde fästa upp allt igen
[attachment=11320:klätter3.jpg] dålig bild men detta var samma år eller året efter och den blev bra...

CITAT (Kajsa @ 06-01-2008, 14:25) *
Antar att målarna inte vill fastna i långa rosgrenar och ställningar måste upp på väggarna, så oavsett hur den blommar så måste man kanske klippa ner hela rosen. Du slipper gräva upp rosen det är alltid någon tröst, så klart den kommer igen åren som kommer, den dör inte, kanske hinner du få lite nya grenar/blommor innan hösten efter allt är målat. Nästa vår ger du den lite extra kogödsel så är den säkert på banan igen.

för att dom inte skulle fasta i så la dom ut plasten över den vi försiktigt vek och det gick jätte bra (eller så var det bara snälla målare)
området har 124 lägenheter och det var inte bara hos mig dom trixade för att rädda blommor giggle.gif vad gör man inte när det står en blomtok och stirrar biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon