|
*Ulrica*
06-01-2008, 12:24
Jag läser och läser och funderar och oroar mej och varje dag tänker jag att IDAG så går jag ner i källaren och sätter igång. Men sen sätter jag mej här igen och läser lite till och funderar. Så rädd att göra fel!!!! Tramsigt? Ja... Kan ni inte läsa igenom hur jag har tänkt mej och godkänna, det skulle kännas bättre... Så här har jag tänkt: Göra hål i botten på såna där genomskinliga, fyrkantiga godislådor. Blanda såjord med halkgrus 3+1. Vattna (rädd för att ta för mycket eller för lite). Strö ut fröerna. Täcka lite med halkgrus. Låta stå ett dygn. Svepa tunna sop-påsar runt och ställa under tak på verandan i norrläge och skotta över en massa snö. Detta är de utvalda fröerna: ACTEA spictata (har lagt i blöt) ANTHERICUM liliago AQUILEGIA canadensis + vulgaris ASTRANTIA major CAMPANULA latifolia CAMPANULA poscharskyana CAMPANULA punctata CHAEROPHYLLUM hirsutum ECHINACEA purpurea 'Baby Swan White' GERANIUM endressii GERANIUM sanguineum 'Max Frei' KNAUTIA macedonica LAMIUM purpureum THALICTRUM aquilegifolium VERONICASTRUM virginicum Är det någon som verkligen inte behöver ha en kylperiod av dessa (har läst och läst massa råd)? Är det någon som behöver annan specialbehandling? Räcker 4-5 veckor för samtliga eller ska någon vara ute längre? Sugen på att börja men rädd att göra fel och sabba alltihopa = tappa lusten...
Det ser verkligen bra ut det där, utom med snön. Får du tö-dagar så snön smälter och det sen fryser på, blir det besvärligt när du ska ta in burkarna/sådderna igen. Täck med någon gammal trasmatta eller bubbelplast istället om du behöver täcka alls. Står sådderna under tak och inte riskerar att bli blöta, mår de bäst som de är. Visst finns det varianter på det mesta och du kommer säkert både att lyckas och misslyckas, även om du gör enligt konstens alla regler. Men det är ju det som är lite av lockelsen. Att lyckas med det som man inte lyckades med förra gången  Var altså inte rädd för att misslyckas, det är av misstagen man lär sig.
Helen i Piteå Zon 5
06-01-2008, 12:45
Jag tycker det låter helt rätt!  Det är bara att köra igång! Lycka till! Bara lite försiktigt med vattnet... fukta igenom heller än vattna. Har man plastpåsar över krukorna fastnar inte snön, då behöver man bara borsta bort och ta in...
*Ulrica*
06-01-2008, 12:50
Ja meningen med snön var att hålla en mer konstant temperatur. Antagligen smälter den väl om några dagar igen. Snö hela vintern är ju knappast norm här... kanske struntar i snön då. Nån gammal trasmatta lär det finns någonstans.
Tack, det känns redan bättre! I eftermiddag sätter jag igång! Lovar att dokumentera med foto.
Om jag tittar i tomclothier:s databas så behöver den här inte någon kylpriod men jag har svårt att tro att den skulle ta någon skada av att få en utevistelse
GERANIUM endressii
När det gäller CAMPANULA latifolia så var det den första perenn som jag provade att själv samla frön ifrån och jag fick en herrans massa frön så jag gjorde ett litet ovetenskapligt försök.
1. Sådde och satte ut på altanen i växlande temperatur i 8 v. När jag tog i sådden så grodde nära 100% inom tre veckor 2. Sådde i rumsvärm, efter 12 veckor hade inget frö grott och då kastade jag sådden 3. Sådde och placerade sådden i kylskåpet i 5 veckor. Sedan värme, 3 frön grodde.
VERONICASTRUM virginicum verkar vara beroende av ljus för att gro /Anki
*Ulrica*
06-01-2008, 13:06
CITAT (Anki V @ 06-01-2008, 12:56)  Om jag tittar i tomclothier:s databas Wow! Vilken bra sida - Tom Clothier's Garden Walk and Talk. Tack för den! Och tack för råden, tänk vilka klippor ni är! Hoppas att jag själv en dag kan bli en sån resurs här på Odla!
CITAT (*Ulrica* @ 06-01-2008, 13:06)  Wow! Vilken bra sida - Tom Clothier's Garden Walk and Talk. Tack för den! Och tack för råden, tänk vilka klippor ni är! Hoppas att jag själv en dag kan bli en sån resurs här på Odla! Men det är du ju redan! För vem skulle hålla odlaträffarna om inte du fanns?
*Ulrica*
06-01-2008, 13:11
CITAT (MariaS @ 06-01-2008, 13:07)  Men det är du ju redan! För vem skulle hålla odlaträffarna om inte du fanns? åååååå...  meeeen....  jag menar ju inte så.... hm... tack!
Dito Verde
06-01-2008, 19:36
Ursäkta Ulrica, får jag låna tråden en stund och ställa en novis fråga? Spelar det ingen roll hur kall vintern blir? Om krukorna står under en trappa, alltså ovan jord, med en trasmatta över sig, och det blir -25 grader (det händer ju ibland). Klarar fröerna det? /p
Ja dom klarar sig....men nedbrytningen av groningsshämmare lär visst avta om det blir kallare är -4.
Är bara temperaturväxlingarna långsamma så går det bra.
/Anki
ewa zon 3
06-01-2008, 20:44
CITAT (*Ulrica* @ 06-01-2008, 12:24)  ...Göra hål i botten på såna där genomskinliga, fyrkantiga godislådor. Blanda såjord med halkgrus 3+1. Vattna (rädd för att ta för mycket eller för lite). Strö ut fröerna. Täcka lite med halkgrus. Låta stå ett dygn... Ett tips för lagom vattning är att använda plastläskflaskor som man gör flera småhål i korken på (grov stoppnål el spik) Då blir det som en stril och lättare att fukta igenom jorden ordenligt utan att jorden skvätter runt Jag brukar ställa såbyttorna på tidningar som får suga upp ev överflöd av vatten. Har du sått nu? /Ewa
ingrid fuxwall
06-01-2008, 21:22
Då lånar även jag tråden och undrar vad som händer om det nästan inte alls blir frost
ingrid
De där groningshämmarna i fröna bryts ner vid temp. på ca -4 till +4 (har jag läst) så frost är inte nödvändig.
/Anki
*Ulrica*
06-01-2008, 21:28
Japp, nu har jag börjat så och ska fortsätta i morgon. Här är lite bildbevis:
[attachment=11333:sadd1.jpg] Först borrade jag hål i botten på godislådorna. Det var svårt för de sprack lätt, man får vara väldigt lätt på handen.
[attachment=11334:sadd2.jpg] Sedan blandade jag 3 delar såjord med 1 del halkgrus 2-5 mm och fyllde typ halva lådan. Plattade till lite med en kruka och vattnade med sprayflaska. Sådde.
[attachment=11335:sadd3.jpg] Jag tyckte att halkgruset kändes för brutalt att ha på de små fröna så jag använde lite blandad sand istället. På med etikett.
[attachment=11337:sadd4.jpg] Lite mer vatten på toppen och sedan in i en tunn soppåse.
I morgon ska jag ställa ut dem på verandan i norrläge där de är skyddade för ösregn och sol. Snön smälter redan så det skippar jag Får väl skriva i denna tråden om det blir något som gror....
Hur var det nu med tiden? Fem veckor rakt över eller?
ingrid fuxwall
06-01-2008, 21:53
Var köper du halkgrus?
ingrid som fyllt på lite såjord, ska märka upp och sätta fröna i morgon - denna gången blir det sorter som ska stå inne.
Eva 33c
06-01-2008, 21:55
5 veckor får nog betraktas som ett minimum. Eftersom du är tidigt ute med sådd tycker jag gott att du kan låta dem vara ute till 1 mars. dvs 8 veckor. Det finns sorter som vill ha längre tid ändå på sig, men i så fall är det bara att spara dem en vinter till om de inte gror Angående att göra hål i plastlådor så använder jag en billig lödkolv och smälter hål med. Inga sprickor alls och fort går det, men man måste ha bra ventilation om man ska göra många hål.... Luktar illa om smält plast och säkert inte nyttigt att andas in.
ingrid fuxwall
06-01-2008, 21:58
CITAT (Eva 33c @ 06-01-2008, 21:55)  5 Angående att göra hål i plastlådor så använder jag en billig lödkolv och smälter hål med. Inga sprickor alls och fort går det, men man måste ha bra ventilation om man ska göra många hål.... Luktar illa om smält plast och säkert inte nyttigt att andas in.  Själv använder jag mig av borrmaskinen och det fungerar bra. Men från vilket håll jag brukar borra har jag glömt, men inte att jag använder mig av någon form av "mothåll" ingrid
CITAT (Eva 33c @ 06-01-2008, 21:55)  Angående att göra hål i plastlådor så använder jag en billig lödkolv och smälter hål med. Inga sprickor alls och fort går det, Luktar illa om smält plast och säkert inte nyttigt att andas in.  Och jag använder en gammal stjärnskruvmejsel som jag lägger på upphettning i ett brinnande värmeljus- Det luktar  också men är billigt och effektivt./Anki
*Ulrica*
06-01-2008, 22:01
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-01-2008, 21:53)  Var köper du halkgrus? Sambon köpte det på Statoil. Kallas tydligen för "flis". OBS - utan salt!
Dito Verde
06-01-2008, 22:06
En fråga till; Det där med att vänta ett dygn innan du sätter ut krukorna.... Räcker det med ett dygn? När man läser om stratifiering så står det ju 2-3 veckor varmt innan kalllt. /p
När man skriver att sådden ska stå varmt ett antal veckor så försöker man simulera naturen. (Fröet faller till marken på hösten sedan dröjer det några veckor innan det blir vinter)
Ju längre man har sådden inne desto större risk/chans är det att fröet hunnit börja gro och när den då ställs ut så fryser grodden ihjäl. Sår man jättemånga frön så kanske det inte spelar roll att ett antal fryser ihjäl men vi ”hobbyodlare” så ju en begränsad mängd och vill att så många frön som möjligt ska klara sig.
Jag låter mina stå inne ca 1 dygn…..om det handlar om få frön och speciellt dyra frön så ställer jag dom sedan i kylskåpet eftersom det inte blir fryskallt där.
Annars är jag övertygad om (efter mina helt ovetenskapliga försök) att lite växlande temp. är ”mumma” för frön som ska gro.
/Anki
Dito Verde
06-01-2008, 22:29
Lärorik tråd det här. Tack
Eva zon 1-2
07-01-2008, 10:10
Hej jag heter Eva och är ny här på forumet. Jag tackar för alla bra tips och hoppas att lära mig något.
*Ulrica*
07-01-2008, 10:15
Hej Eva! Välkommen! Så kul att du lär dej saker, det gör jag också. Det finns så många snälla odlare som delar med sig av sina kunskaper! Även om jag är nybörjare så försöker jag dokumentera det jag lär mej för att det kanske ska vara till hjälp för någon annan! Hoppas du ska fortsätta trivas här på forumet!
Förlåt att jag knycker tråden, har köpt helianthus mollis, Echinacea purpurea o Dactylicapnos scandens från impecta men jag blir snurrig när jag ser deras såråd, slingerhjärta ska va 3 veckor inne sen 4-6 veckor i kylskåp sen ut under snön kan man inte skippa kylskåpet o ut i snön direkt , rudbeckian o perenna solrosen va lättgrodda sås mars till maj ute gynnas av höstsådd då kanske man kan sätta ut de nu under snön eller hur gör ni.
kerstin z5-6
07-01-2008, 21:35
Echinacea purpurea -kyl 6-8v under snön så gror de bättre
Dactylicapnos scandens -så och låt stå inne 24 tim -ut under snön -Ofta torra /= ej färska frö och då är de svårgrodda -beror inte på dej -Låt dem stå ute ända tills det tinar -håller en tumme De flesta heliantus jag testat dock ej mollis gror ljus(ej täckas) och varmt . Fröna tar inte skada av att du kyler dem ett par veckor heller .
Jaha, då har även jag sått Aklejfrön och vit Hjärtklocka efter konstens alla regler (läs Odlaiternas) Funderar på att ha dem på verandan under tak, fast det är rätt blåsigt där stundtals. Snö finns men den tinar i mildgraderna just nu. Ska jag täcka krukorna med plast eller trasmatta eller?
CITAT (Azola @ 08-01-2008, 17:17)  Jaha, då har även jag sått Aklejfrön och vit Hjärtklocka efter konstens alla regler (läs Odlaiternas) Funderar på att ha dem på verandan under tak, fast det är rätt blåsigt där stundtals. Snö finns men den tinar i mildgraderna just nu. Ska jag täcka krukorna med plast eller trasmatta eller? Täcker gör man bara för att sådderna inte ska blåsa bort, eller bli bortrövade av vilda djur och liknande. För temperaturens skull behöver man inte täcka, om det inte finns risk för att burkarna fryser fast och inte kan rubbas när det är dags.
 aha då är jag med! Tack Maria.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-01-2008, 10:39
CITAT (*Ulrica* @ 06-01-2008, 13:06)  Wow! Vilken bra sida - Tom Clothier's Garden Walk and Talk. Tack för den! Tom har också alltid en bra frölista, eller hade det i alla fall. Jag bytte frö med honom under några år. Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|