Lottiz
Senaste veckorna har blad på flera olika växter blivit rynkiga. Jag tror att det bara gäller nya blad, men kan ha fel på den punkten. Bladen blir bubbliga, rynkiga, krullar sig eller hur jag nu ska beskriva det. Kan ordna en bild om ni alla blir frågetecken nu.

Det gäller Pelargon, Fredskalla, Banan m.fl. Det gäller flera plantor av samma sorter, inget enstaka fall alltså.

Hörde nåt om kalkbrist, för snabb tillväxt osv. Kan det vara en näringsbrist de har gemensamt? Eller överskott?
Lottiz
[attachment=11313:IMG_4872.JPG]

[attachment=11314:IMG_4874.JPG]

[attachment=11315:IMG_4878.JPG]
Piccante
Har du sett några insekter runt växterna? Är inte säker på detta men det ser ut som om bladen skrumpnar ihop och därför blir rynkade, kan något skadedjur ha sugit på bladen? Ser ut som bruna döda fläckar på några av dem...
Lottiz
Vet du vad för djur jag ska kika efter?

Det kan nämligen vara det. Först har jag hittat en och annan blomfluga, retade mig på det och sprayade alla växter med såpa. Sedan hittade jag 3-4 vita millimeterstora "bomullstussar" på ett par olika växter. Jag visste inte om det var insektskokonger eller kanske mögel, men fick inte utrett det vidare och hittade inte fler. Sprayade ändå alla växter en gång till med såpa. Sedan hittade jag i en kruka en liten, liten larv på 2 mm längd och fick fnatt och slängde allt. Har inte hittat den i fler krukor.

Men nåt lurt är det på gång, om du dessutom säger att bladkrullningen kan ha med ohyra att göra är jag fullt benägen att tro att jag har objudna gäster någonstans. Men var ska jag leta och hur ska jag bekämpa dom då?

Börjar få kalla kårar och mardrömmar om kryllande insekter...
Bassam
Hej
Jag tycker att dina blommor fick Svampsjukdom den här svampen heter( (Taphrina deformans ) , kan du söker namn på Googla Latinska namn( Taphrina deformans) den sjukdom heter ( Peach leaf curl).
Obs: Om det är brist på näring ( K kalium ) måste finns mera om rynkig som svaga växter och sida gren böjning till marken med att blad blir gulna och blad ska ha fläckar, eller randig eller blad brädd brinner.
Lycka till
H: Bassam

Bassam

Här är bilden som visar dig hur sjukdom ser ut
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 06-01-2008, 20:43) *
Hej
Jag tycker att dina blommor fick Svampsjukdom den här svampen heter( (Taphrina deformans ) , kan du söker namn på Googla Latinska namn( Taphrina deformans) den sjukdom heter ( Peach leaf curl).
Obs: Om det är brist på näring ( K kalium ) måste finns mera om rynkig som svaga växter och sida gren böjning till marken med att blad blir gulna och blad ska ha fläckar, eller randig eller blad brädd brinner.
Lycka till

och detta är en svamp som enbart finns ute, plus i Sverige går den enbart(oftast) på släktet prunus . så det är inte Taphrina . och växterna på bild är inte persika .
lilla mamma
Små bomullstussar, bomullslöss?

(Det är roligt att se att det finns fler än Flaxx som svänger sig med latinska ord, )
Ophelia
Kan det inte bero på ojämn tillförsel av vatten eller dålig luftfuktighet? Har för mig att blad kan bli lite krulliga då.
Lottiz
Vi har väldigt hög luftfuktighet, i synnerhet för de växter som står i odlingsskåp. Ojämn tillförsel av vatten kan stämma på de stora bananerna, men inte övriga växter i odlingsskåpet.
Bassam
Hej
Jag säker att det er Svamp som attackera dina växter spela ingen stor roll om det är Taphrina eller andra, de kan inte visa alla växter som tappat på den sjukdom, det räcker med att dina sjuka växter ser ut lika, vi tar ut sjukdom som jamför. Annars vi ska ta blad och sätta den förstoringsglasen
at , och det behöver mycket jobb och tid, vi gör det om plantskolor eller annan som har flera hundra växter.
Obs: 1det är min förslag efter tillbaka till mina böcker, om du vill respektera , om du vill inte respektera det samma sak för mig.
2 Bladen krullar sig på grund att Svampen suger material från bladet ojämnt.
3 vi använda latinska namnet ofta när vi studera eller skriva ofta.
Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag tycker det ser ut som födsloskador, orsakas av ojämna växtförhållanden då bladet bildas, inte helt ovanligt under vintern i Sverige vi har inte så mycket ljus och dyl. som man har längre söderut.
Lottiz
Bassam, tack jag googlar men hittar ingen lösning på problemet?

Åsa, ja som jag skrev så tror jag faktiskt att det kommer mest på nya blad. Hittar inget gammalt blad med skadan även nu när jag letar runt.
Henrik_
Är också inne på Åsas linje, det ser ut som ett skolexempel på dåliga växtförhållanden under vintern...

Men snart är det vår! bravo.gif
Lottiz
Men då har jag en följdfråga. Detta händer även med växterna i odlingsskåpet, där åtminstone ljuset är jämförbart med en svensk sommardag. Ska jag gödsla jämnare, sluta gödsla, vattna mindre/mer, sänka temperatur osv. För där kan jag faktiskt påverka detta själv.

Min fundering är om inte det kan vara så i odlingsskåpet att de har för bra ljus och får för lite och för oregelbunden näring för att växa under så bra ljus. Kan det stämma? Bevattningen är dock mycket jämn.
Bassam
Hej:
Jag tycker inte prata så mycket, men kan du prova olika förslag som du haft, och gärna säger till oss vad som händer med dig, vi kan hjälpa varandra för att lösa problem.
Obs: jag har många växter i min lägenhet och jag haft en gång som haft samma din problem, det här problemet jag märkte att jag vattnar mycket plus, också jag duschade växter varje dag, det blev mycket fuktighet, på den här sätt gjorde jag bra möjlighet för Svampen och möglar för attackera mina växter, då jag slutade duscha ,jag börjar vattna lite och ta bort all skadade delar. Sen blev dem friska, för att Svampen och mögel generationen ar dem står inte bara ute, de står också i lägenhetsluften när det finns bra miljö till dem (fuktighet och sval), de börja attackera växter.
Lycka till
Lottiz
Ok, ja det ska jag testa. De har ju faktiskt väldigt hög luftfuktighet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 08-01-2008, 13:29) *
för att Svampen och mögel generationen ar dem står inte bara ute, de står också i lägenhetsluften när det finns bra miljö till dem (fuktighet och sval), de börja attackera växter.
Lycka till

ju men just Taphrin lever inte inne utan ute .
Henrik_
Obalans i någon av tillväxtfaktorerna (inte nödvändigtvis ljuset) gör att det blir sånna här skador.
Svamp är ju inte speciellt vanligt på växter innomhus, men som ni påpekar så kan det ju bli vid väldigt hög luftfuktighet... om det är tätt osv..
Hur som helst så tror jag inte det är förklaringen till det här.

Det finns ju tester som visar att om man har hög luftfuktighet så bildar plantor i allmänhet mindre med rötter men även stora frodiga blad, som då lätt krullar sig, det åsa kalla födsloskada (om någon överiga tillväxtfaktorer inte är rätt)
Så om det fixar till sig av en lägre luftfuktighet så beror det knappast på att man tagit död på någon svamp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon