Full version: Planera trädgården
Lena i Vallentuna
När ni planderar era trädgårdar hur tänker ni då.
Köper ni bara växer ni tycker om och stoppar ner någonsans(skulle inte tro det), vissa sorters växter på samma ställe, en färg per rabbat.
Eftersom det är så nytt för mej med trädgård och den som bodde här förut nästan inte hade gjort något alls finns det mycket att göra. Den största rabbatten fans det bara kirskål, lupiner och en stor rabarber i.
Jag håller på att tänka ut hur jag ska ha det. Sommaren såg för taskig ut, stora delar där det inte var något alls, bara smulig jord.
Alexander-VG-zon3
till en början stoppade jag bara ner(planterade) växter som jag tyckte om , men sedan har jag planterat efter färg eller tema .

jag gillar ju medelhavsväxter och exotiska växter plus perenner och rosor , så för min del måste jag fixa till jorden och göra den olika vid många ställen ( då rosor vill ha ler inblandat och medelhavsväxter vill ha sand och grus)plus fokusera på microklimatet . så efter det har jag byggt upp min trädgård . lite svårt att skriva exakt hur man ska planera och bygga upp det beror på vad man själv vill ha , låna några böcker och läs det är alltid bra .

sen när du vet hur du vill ha det så gräv upp gräsmmattan och ev jordförbättra . och sen plantera
Anki V
Du var precis inne på rätt spår när det gäller mig…… ”

"Köper ni bara växer ni tycker om och stoppar ner någonstans”
Fast köper är inte riktigt sant förstås, jag frösår.

Jag kan gott erkänna att det är inte en vacker samstämd trädgård jag strävar efter, den ambitionen har jag lagt ner. Jag har helt enkelt inte förmågan att ”få till det”

Jag har istället någonstans där jag kan sätta ner alla mina små plantor, och som tur är så är det sällan två blommande växter är riktigt fula ihop.

Mina rabatter ser ut som hopplockade färgglada buketter utan minst tanke på varken färg eller form…men jag tycker det är fint wub.gif

En av medlemmarna här på odla myntade ett begrepp som passar perfekt in i min ”trädgård” Hon kallade den typen av rabatter som jag har för ”Taskigt hackade sillsallader”

/Anki
Margith
CITAT (Anki V @ 06-01-2008, 14:01) *
En av medlemmarna här på odla myntade ett begrepp som passar perfekt in i min ”trädgård” Hon kallade den typen av rabatter som jag har för ”Taskigt hackade sillsallader”

/Anki

Nu måste jag nog göra ett litet förtydligande här smile.gif
Jag känner mig skyldig till att ha myntat uttrycket, men jag pratade om mina egna rabatter! Ankis har jag aldrig sett tongue.gif

När jag planerar nya rabatter lägger jag ner mycket tid på att leta växter i rätt höjd och rätt färg, väldigt genomtänkt.
Inspiration får jag från tidningar, böcker, visningsträdgårdar och medlemmarnas fotoalbum.
Sen sår jag de flesta av mina växter själv och det blir inte alltid det jag hade tänkt mig. Dessutom blir det alltid mycket fler än jag hade tänkt mig. Så i slutänden trycker jag ner växterna där det råkar finnas lite plats över.

Så trots att tanken var god, så slutar det med "taskigt hackad sillsallad" a0a.gif

Men jag säger som Anki, jag tycker faktiskt att det är fint wub.gif
Och det är mina rabatter, så jag bryr mig inte om vad andra tycker.

Växter går dessutom att flytta på, om det blir alldeles "tvär-tok".

Gunilla T
Hej Lena,

detdär med att planera trädgården ser nog väldigt olika ut . En del gillar mer den teoretiska planerigen, dvs man skissar upp tänkta rabatter på papper och genomför det utifrån ritningarna.

Jag har aldrig gjort så. Jag sätter mig ner i trädgården och låter fantasin flöda, försöker se vad som är möjligt. Ibland fungerar det, ibland inte. Försöker undvika allt som ger ett stelt intryck såsom raka gångar och kanter.

Själv började jag med att plantera gammaldags perenner, de är lätta att lyckas med och dessutom vackra. Så småningom kan man övergå till lite svårare växter som kräver lite mer av odlaren.

Bra att välja ett parti åt gången som man gör klart, det är så lätt att påbörja alltför många projekt i början.

Jag gillar också rumsindelning i trädgården, ger liv och spänning åt det hela.

Detdär med att köpa växter oplanerat har nog alla varit med om. "Vill ha" känslan infinner sig snabbt ibland. Numera försöker jag göra i ordning nya rabatter på höst/vinter för att ha färdiga rabatter på våren när habegäret slår till. Lättare att planera då...

Oavsett hur du väljer att planera så kommer den stunden när du inte är nöjd med vad du tidigare gjort - då får man göra om det.
En del av tjusningen med trädgård, den får aldrig bli klar.
MariaS
Ja här har det bara dragits upp riktlinjer för var det ska vara fria gräsytor och gångar. Sen handlas, frösås, byts det vilt och planteras där det finns plats och är lämpligt för just den växten.
Men det är klart, jag har ju 5000 kvadrat att leka med...
Lotta i Gbg
Hur man än gör så är det viktigt att när man väl planterar har en rabatt med bra jord. Har du t ex gamla igenvuxna rabatter nu så lönar det sig att gräva ur dem och fylla på med ny jord. Det är så tråkigt om man köper nya fina växter och de snart blir överväxta av ogräs.
Själv planerar jag genom att skapa mer plats. Det är tyvärr inte alltid platsen finns när växterna finns men då gäller det att sätta fart. Växter som blir stående i kruka för länge mår inte bra.
Sedan håller jag med Gunilla. Skaffa gammaldags pålitliga perenner som bas. Jag köpte och fick massor det första året vilket gjorde att det snabbt blev lummigt.
jegi
För egen del handlar det mest om att handla plantor som jag sen får fundera ut var dom ska få plats någonstans...
Nu håller jag mest på med träd och buskar men som knappt klarar sig i min zon och det har också inneburit att rätt många växter har fått flyttas efter något eller några år då dom fått för klent mikroklimat eller så bra att dom tagit över för mycket.
Sen har jag dessutom annekterat en kommunal yta där jag jordslår växter som jag inte hittar plats för på en gång.
Det är ett ganska kul arbete tycker jag, att liksom låta trädgården växa fram och förändra eftersom istället för att planera allt från början.
Tullia
Jag är en sådan som älskar den teoretiska planeringen. I praktiken håller jag än så länge bara på med ogräsbekämpning. (Lite gräsklippning och annat blir det ju också...) Jag tror att jag har kommit fram till en någorlunda bra "grovplan" nu. Det har inte blivit några större förändringar i den de senaste månaderna. Jag tror inte att jag gör någon större grej (på rabattskaparnivån) förrän 2009. Vi har bott här i ett och ett halvt år.
Simba
Hej. Här e det samma funderingar på gång kring att bygga upp en trädgård. Är också ny på området med en misskött trädgård att sätta tänderna i. Har köpt en massa fröer som ska försås nu i vinter/vår och sen får vi se vad det blir. Snälla vänner med trädgård har lovat mig plantor och så klart kommer jag behöva köpa en massa nytt. Det blir antagligen en väldigt dålig sillsallad till att börja med...menförhoppningsvis en vacker sådan:-)! Vi som är nya i gamet kan ju dela missöden med varandra så kan ni andra le lite igenkännande och rätta till dem :-)!
Krolliljan
Vi har en pytteliten trädgård sad.gif , så jag måste planera. Som tur är tycker jag att det är jätteroligt att rita och planera rabatter e t c.

Vi hade många olika arter innan ( impulsköp och vilda sådder crazy.gif ). Det blev lite plottrigt så nu försöker jag mig på att fixa större bestånd av lite färre arter.
Ceria
Det här med en "ny" trädgård kan vara knepigt smile.gif. Vi flyttade till trädgård 2001, och det är först de sista två åren som jag verkligen har vetat vad jag vill göra av det hela. Som utgångspunkt hade jag en gräsöken med ett träd i varje hörn, och riktigt höga häckar. Dessutom är trädgården pytteliten, så om sommaren blir det en stekande varm lite gryta...

Mitt främsta råd är att utgå från sina egna förutsättningar och undersöka vad man har för behov. Jag är allergisk mot gräs och en mängd frukt, så gräsmattan skall till största delen bort, och vi fällde de två gamla fruktträden (de var ett sjukt körsbärsträd och ett gammalt plommonträd som började krokna, så det var ändå på tiden) och har planterat två lönnar istället. Skugga är också något som jag vill ha, och därför har vi smällt upp en paviljong med tygtak att sitta under. Träden kommer ju tillslut att göra sitt till när de växt till sig. Allt för att passa mina behov, och hur mycket jag orkar med.

Min trädgård kommer att bli asieninspirerad, så jag väljer plantor och buskar därefter, liksom stilen på det hela, och om tio år kommer det säkert att vara jättefint smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon