Full version: Förkultivering
Elvira83
Jag är en komplett nybörjare som bill börja odla grönsaker i vår/sommar. Har beställt boken Handbok för köksträdgård men orkar inte vänta på att den ska levereras... måste får svar på några frågor som snurrar runt i huvudet.

Jag har förstått att tomatplantor måste man låta gro inne och sedan sätter man ut plantorna vid lämplig tid. Är det några fler grönsaker man gör så med, eller sår man helt enkelt med fröer för tillexempel morötter, rödbetor, salladslök och plocksallat?

När man har sått, är det då bra att täcka med fiberduk/tunnlar på en gång? Hur länge ska man ha fiberduk/tunnlar?

Hur känsliga är grönsaker för den jord dom växer i. Jag tänker på om rödbetor trivs i lerrikjord men morötter kanske trivs i mullrik jord? *nu vet jag inte om det är så eller inte, försöker bara få fram ett exempel smile.gif* Ska man försöka blanda ut jorden med exempelvis sand om grödan kräver det?

//Elvira

ingrid fuxwall
CITAT (Elvira83 @ 06-01-2008, 16:05) *
Jag är en komplett nybörjare som bill börja odla grönsaker i vår/sommar. Har beställt boken Handbok för köksträdgård men orkar inte vänta på att den ska levereras... måste får svar på några frågor som snurrar runt i huvudet.

Jag har förstått att tomatplantor måste man låta gro inne och sedan sätter man ut plantorna vid lämplig tid. Är det några fler grönsaker man gör så med, eller sår man helt enkelt med fröer för tillexempel morötter, rödbetor, salladslök och plocksallat?

När man har sått, är det då bra att täcka med fiberduk/tunnlar på en gång? Hur länge ska man ha fiberduk/tunnlar?

Hur känsliga är grönsaker för den jord dom växer i. Jag tänker på om rödbetor trivs i lerrikjord men morötter kanske trivs i mullrik jord? *nu vet jag inte om det är så eller inte, försöker bara få fram ett exempel smile.gif* Ska man försöka blanda ut jorden med exempelvis sand om grödan kräver det?

//Elvira

Tomater, Chili, gurka, squach och den typen av plantor måste man driva upp inne. Även purjolök och persilja är lämpligt att starta tidigare med. Vill man ha tidig sallad går det även bra att starta den inne men är inte nödvändigt.

Frågor om jorden är jag inte den som bäst lämpar sig att svara på men så mycket vet jag, att det aldrig är fel att blanda ut jorden med sand.

ingrid som hoppas du kommer att lyckas och ha nöje av dina odlingar
EKLO
Där jag odlar har jag olika land, och det är säkert ganska olika jord i dem eftersom de blivit behandlade olika och är olika gamla. Men alla grönsaker verkar klara sig bra, visst gillar rotfrukter att ha det lite sandigt, de blir extra fina då, men de funkar nästan på alla jordar, är min erfarenhet. Jag tycker man får pröva sig fram, själv la jag på lite mer mylla och sand i ett land som var nytt - eftersom det inte växte lika bra där som i de andra. Man får prova, men det mesta brukar funka (men jag odlar då bara sådant som inte behöver förgro: dill, persilja, rotsaker, ärter, bönor, potatis, sallader, mangold).

Jag brukar lägga på fiberduk när jag har sått, och sedan låta den ligga på tills det är dags att börja täckodla (dvs när allt kommit upp ordentligt). Fiberduken gör att det blir varmare, och då går det snabbare. Ingenting som hindrar att fortsätta ha duken kvar, men man får klippa till dem i rejäla bitar då, så att man kan rulla fram mer duk allteftersom det växer. Kål kommer jag att täckodla hela säsongen nästa gång, eftersom kållarverna käkade upp alltihop i somras!

Mvh Eklo (PS. En till bra bok är Åke Truedssons Grönsakslandet - kul att ha många böcker i ämnet, tycker i alla fall jag. Och roliga böcker om jordar och komposter finns av Kratschmer och Plöninge, t ex)
Elvira83
Tack för bra kommentarer!

EKLO - jag vet ju inte riktigt vad jag har för jord ännu, men eftersom jag såg att rödbetor, morötter och squash växte så det knakade i somras så är det nog inga problem med jorden. Som jag nämnt tidigare har jag även en del sten i jorden men inte heller det verkar ju vara ett problem... får se hur jag upplever allt i sommar! smile.gif

Inger - vad kul att du nämnde purjolök, det hade jag inte tänkt på att jag kan odla smile.gif Måste testas...

//Elvira
ingrid fuxwall
CITAT (Elvira83 @ 06-01-2008, 21:27) *
purjolök, det hade jag inte tänkt på att jag kan odla smile.gif Måste testas...

//Elvira

Här där jag bor kan man köpa små boxar med dm stora purjolökar som bara är att sätta ut och det förenklar ju men jag brukar även så själv och sedan är jag självförsörjande hela året. Nu håller snön på att smälta bort så i morgon kan jag gå ut och plocka igen
Tosan
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-01-2008, 21:56) *
Här där jag bor kan man köpa små boxar med dm stora purjolökar som bara är att sätta ut och det förenklar ju men jag brukar även så själv och sedan är jag självförsörjande hela året. Nu håller snön på att smälta bort så i morgon kan jag gå ut och plocka igen

Du kan åxå ta snutten på en köpt purjo och sätta ner i jorden smile.gif
Likadant med sallad som man köper i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon