CITAT (Elvira83 @ 06-01-2008, 16:05)

Jag är en komplett nybörjare som bill börja odla grönsaker i vår/sommar. Har beställt boken Handbok för köksträdgård men orkar inte vänta på att den ska levereras... måste får svar på några frågor som snurrar runt i huvudet.
Jag har förstått att tomatplantor måste man låta gro inne och sedan sätter man ut plantorna vid lämplig tid. Är det några fler grönsaker man gör så med, eller sår man helt enkelt med fröer för tillexempel morötter, rödbetor, salladslök och plocksallat?
När man har sått, är det då bra att täcka med fiberduk/tunnlar på en gång? Hur länge ska man ha fiberduk/tunnlar?
Hur känsliga är grönsaker för den jord dom växer i. Jag tänker på om rödbetor trivs i lerrikjord men morötter kanske trivs i mullrik jord? *nu vet jag inte om det är så eller inte, försöker bara få fram ett exempel

* Ska man försöka blanda ut jorden med exempelvis sand om grödan kräver det?
//Elvira
Tomater, Chili, gurka, squach och den typen av plantor måste man driva upp inne. Även purjolök och persilja är lämpligt att starta tidigare med. Vill man ha tidig sallad går det även bra att starta den inne men är inte nödvändigt.
Frågor om jorden är jag inte den som bäst lämpar sig att svara på men så mycket vet jag, att det aldrig är fel att blanda ut jorden med sand.
ingrid som hoppas du kommer att lyckas och ha nöje av dina odlingar