Full version: Vad kostar...
Tullia
Funderar på om det är möjligt att göra något åt ett stort kvickrotsområde i trädgården. Funderar på om det går att jämna ut en aning, lägga multnande markduk (håller i hur många år?), ett tunnt lager ny jord och sedan så något (en blandning) som kan stå emot nyinflygande ogräs men samtidigt inte bli ett själv. Sedan plantera nytt efterhand som jag kommer på vad...

Andra tankar på min "plan"?

Tacksam för all hjälp!
ingrid fuxwall
CITAT (Tullia @ 06-01-2008, 17:54) *
Funderar på om det är möjligt att göra något åt ett stort kvickrotsområde i trädgården. Funderar på om det går att jämna ut en aning, lägga multnande markduk (håller i hur många år?), ett tunnt lager ny jord och sedan så något (en blandning) som kan stå emot nyinflygande ogräs men samtidigt inte bli ett själv. Sedan plantera nytt efterhand som jag kommer på vad...

Andra tankar på min "plan"?

Tacksam för all hjälp!

Vet inget om kostnad för multnande markduk, annat än den vi köpte och trodde skulle hålla, kostade ca. 10 kronor per kvm och multnar ner väldigt fort (jag har säkert gjort något fel)
Billigare är att använda sig av plast - men den måste man ju avlägsna, avsikten är då endast att kväva ogräset för att sedan ta bort, rensa rent bland rötter och så annat på stället.
Man kan använda sig av tjocka lager tidningar, tapeter eller gamla trasmattor - allt detta förmultnar och hjälper till att kväva en del av ogräset.

Det är jobbigt och är tidskrävande att få bort kvickrot men det går med idogt rensande om det finns på ställen där man inte kan täcka. Regeln är då att man håller området under stark uppsikt och tar bort det så fort det kommer upp.

ingrid
Tullia
Tack för svaret!

Höll den i två säsonger då?

Ett alternativ är ju att köpa en ickemultnande och sedan dra bort efter ett par säsonger. Fungerar ju allra bäst med ett tunnt lager ovanpå. Tankvärt om den är billigare.

Det måste nog vara något helt tätt, så att bara vatten kan ta sig igenom. Det är en väldigt stor yta att gå igenom och jag tycker dessutom att kvickrot är svår att urskilja. Har en känsla av att kvickroten annars ganska snabbt letar sig igenom tidningarna.

Det är förövrigt ganska viktigt att det ser "ok" ut. Det ska vara där i två säsonger, och två grannar har sina uteplatser intill.
HannaLisa
Barkduk håller inte så länge men marktäcksduk skall hålla ca 15 år om man har bark,sten,täckbark på. kostar ca 150.- för 15 m2. det är ju bra om den kan släppa igenom vatten om du skall ha växter i det området och det gör marktäcksduk.
MariaS
Är det för att täckodla som du vill täcka, så är gamla tidningar bäst. De håller ett par år innan de förmultnat med flis eller bark ovanpå. Dessutom är de lätta att plantera igenom om man behöver. Dessutom har man ju redan betalat för dem i annat syfte, så det blir ren återvinning istället.
Den multnande täckduken, håller knappast en säsong, särskilt inte om du har kvickrot, den växer rätt igenom.
ingrid fuxwall
CITAT (Tullia @ 06-01-2008, 19:29) *
Höll den i två säsonger då?

Från det att jag la ut den (under stenplattor) tills att det började växa tog det nog två tre månader.

ingrid som hade på sand också
Tullia
Oj då, här får man lära sig...

Har jag då fattat rätt om att ett lager tidningar kan hålla emot kvickroten tills den dör? Det trodde jag då inte...
Tullia
Hur många sidor behövs? Jag är verkligen intresserad om detta fungerar! Får be hela släkten samla på tidningar...

"Täckodlingen" är mest till för att få det att se lite trevligare ut under tiden. Sedan - allteftersom - tänkte jag plantera ut några andra träd, buskar, marktäckare eller vad som känns trevligt. Långsiktigt ska det se lite vilt och mysigt ut. I alla fall bitvis skönt att gå på också. Det ska växa lite fruktträd där, finnas någon sittgrupp, men se ganska anspråkslöst ut. Det är bra om det jag sår från början fungerar som bas även i fortsättningen.
kerstin z5-6
hela tidningar lätt fuktade så ligger de -lägg omlott -Börja spara tidningar nu smile.gif

Det lager som du ska ha ovanpå bör gärna vara nån dm tjockt dels kan du plantera ettåringar i jorden då, om du vill och dels håller det sig på plats bättre
MariaS
Jag brukar täcka med bark eller flis, minst fem cm. Men det gör jag mest med tanke på framtida jordförbättring också. Jag odlar ju i mycket styv lera.
Man kan även täcka med grus eller singel, men då är det nog bättre att ha riktig fiberduk emellan.
Tullia
Då börjar jag samla nu!

Sedan får jag beställa ett antal kubikmeter ren och fin jord när jag ska sätta igång. Få se vad jag ska skaffa för frön. Ettåringar är ju ett säkert kort annars...

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon