CITAT (Tullia @ 06-01-2008, 17:54)

Funderar på om det är möjligt att göra något åt ett stort kvickrotsområde i trädgården. Funderar på om det går att jämna ut en aning, lägga multnande markduk (håller i hur många år?), ett tunnt lager ny jord och sedan så något (en blandning) som kan stå emot nyinflygande ogräs men samtidigt inte bli ett själv. Sedan plantera nytt efterhand som jag kommer på vad...
Andra tankar på min "plan"?
Tacksam för all hjälp!
Vet inget om kostnad för multnande markduk, annat än den vi köpte och trodde skulle hålla, kostade ca. 10 kronor per kvm och multnar ner väldigt fort (jag har säkert gjort något fel)
Billigare är att använda sig av plast - men den måste man ju avlägsna, avsikten är då endast att kväva ogräset för att sedan ta bort, rensa rent bland rötter och så annat på stället.
Man kan använda sig av tjocka lager tidningar, tapeter eller gamla trasmattor - allt detta förmultnar och hjälper till att kväva en del av ogräset.
Det är jobbigt och är tidskrävande att få bort kvickrot men det går med idogt rensande om det finns på ställen där man inte kan täcka. Regeln är då att man håller området under stark uppsikt och tar bort det så fort det kommer upp.
ingrid