Full version: Vad växer på en ö?
*Annika
Hej!

Jag är alldeles ny här men förstår att jag kan få massor av tips från trädgårdesintresserade.
Vi har nyss köpt en stuga på en ö som är full av liljekonvaljer och sten.
Det är moränjord, eller, jord och jord, ett tunt lager av mossa och rötterna från de vackra liljekonvaljerna.
Jag skulle gärna vilja ha något annat att trivas där. (En oregano har överlevt, första försöket) Gärna något "självgående". är glad för alla tips, direkt eller till bra länkar.

/Annika
Louise i Göteborg
Hej där

Detta är ett lite deppigt svar: där liljekonvalj frodas växer inget annat. Dom vackra men elaka växterna bildar täta rotmassor som "inget" kan tränga igenom.
*Annika
Tack för ditt svar. Jag tror inte heller någon växt kan konkurrera med dem annat än att vi försöker "rensa" bort liljekonvaljerna och snabbt få något annat att växa där.
Jag läste på nätet någonstans att liljekonvaljerna vill ha mullrik jord. Förvånande, jordlagret är ju såå tunt, men kanhända att det är mycket mull av förmultnande löv i de millimetrarna jord som ändå finns.
Jag ska i alla fall försöka med lite stenpartiväxter nu i början och oreganon trivs ju som sagt. Man får vara glad för det lilla.

smile.gif

/Annika
Cilla
Jag bor också på en ö och där har vi liljekonvaljförhållanden... De växer i magraste, mest kompakta moränjord.

Men det gör en hel del annat också, och i denna miljö har jag aldrig haft problem med att liljekonvaljerna tränger ut något. Om de växer i mer mullrika jordar kanske de kan konkurrera ut annat.

Man kan göra "öar" i skogsmarken där man planterar helt andra saker. Det som hos mig klarat sig i över 5 år på den magraste jorden (som jag vid planteringen förbättrade lokalt men sedan dess inte gjort något åt) är
såpnejlika
praktlysning
prydnadskörsbär (förutsatt att det inte är alltför odränerat)
benved
bergklint
fibblor
prästkrage
johannesört
vallmo
olika sorters högväxande oregano (nu finns hybridmejram i handeln t ex)
ljung
en och krypande barrväxter
vintergröna
skogsgräs (svinglar) och höga gräs (jag har ett okänt 2-metersgräs)
taklök

...och några till.

Ibland har jag inte haft mull eller jord när jag planterat, och ahr då använt grovkornig sand. Vid krattningen ser jag till att vissa växter får mer löv kring sig än andra; de som tidigare bara fick sand och de som lättare torkar ut.

Titta också in på Hanneles hemsida där hon beskriver vad hon planterar på berg. Många av dem borde kunna klara moränjord också.
Hannele
Man får ta vara på det som finns, inte låta gräset ta över.
På vårt blåsiga berg har jag massa torktåliga perenner:

http://hem.passagen.se/solovetski/angsblom.htm

Här syns japansk lönn, körsbärskornell, havtorn med vackra orange höstbär! Två magnolior, tre doftande syrener, en julgran. Stamros, doftande hansa-ros och finsk midsommarros, en låg kryp-ros, västkustens vilda nyponros med vackra röda nypon på hösten! Vintergrön lagerhägg. En vintergrön japansk liguster som växer som ett torn. Röd ölandstok, kaprifol, klematis. Murgröna, två järnek - en hane och hona. Kryddor, perenner, taklök, vårlökar, sommarblommor, vilda ängsblommor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon