Full version: Växthusplaner
Thalassa
Nu har jag läst i det här forumet i dagar, 48 sidor med trådar och jag har ägnat massor av timmar åt dem men är ”bara” halvvägs. Känns som om jag börjar känna vissa av er som skriver vid det här laget, har full koll på hur vissa av er har det i sina trädgårdar efter att ha kollat i album etc.

Anledningen till att jag hänger här är att jag drömt om växthus i flera år, och i höstas så införskaffade jag ett. Visserligen det minsta på marknaden, 5 kvm, men det var vad plånboken tillät med tanke på att jag är student. Jag är egentligen väldigt tacksam bara över att jag har råd att bo i hus med trädgård.

Men trots att det är litet så är lyckan total, och i vår ska det upp. Nu ligger det fortfarande i sin förpackning och jag bara längtar. Så jag hänger här så länge och letar inspiration, och det har jag fått i massor!

Mina tankar just nu är:

Eftersom huset är det minsta som finns på marknaden är takhöjden av yttersta vikt. Så huset måste stå på en relativt hög murad mur. Minst en halvmeter måste huset höjas för att man skall kunna använda takhöjden ända ut i kanterna. För att få det snyggt och passande krävs givetvis planering. Samma färg eller matchande färg på grunden som på profilerna är nog ett måste. Och integrerade odlingsbänkar utanför i samband med liten uteplats.

För givetvis måste profilerna målas! Vanliga aluminiumprofiler känns inte så lyxigt. Funderar också på övriga utsmyckningar som takprydnader etc. för att uppnå en gammaldags stil.

Golvet inne i växthuset skall i alla fall vara små grå/beiga plattor, samma som vi använt tidigare på andra ställen i trädgården. Det känns viktigt med ett helt golv. Odlingar direkt i marken får ske utanför.