Full version: Växthusplaner
Thalassa
Nu har jag läst i det här forumet i dagar, 48 sidor med trådar och jag har ägnat massor av timmar åt dem men är ”bara” halvvägs. Känns som om jag börjar känna vissa av er som skriver vid det här laget, har full koll på hur vissa av er har det i sina trädgårdar efter att ha kollat i album etc.

Anledningen till att jag hänger här är att jag drömt om växthus i flera år, och i höstas så införskaffade jag ett. Visserligen det minsta på marknaden, 5 kvm, men det var vad plånboken tillät med tanke på att jag är student. Jag är egentligen väldigt tacksam bara över att jag har råd att bo i hus med trädgård.

Men trots att det är litet så är lyckan total, och i vår ska det upp. Nu ligger det fortfarande i sin förpackning och jag bara längtar. Så jag hänger här så länge och letar inspiration, och det har jag fått i massor!

Mina tankar just nu är:

Eftersom huset är det minsta som finns på marknaden är takhöjden av yttersta vikt. Så huset måste stå på en relativt hög murad mur. Minst en halvmeter måste huset höjas för att man skall kunna använda takhöjden ända ut i kanterna. För att få det snyggt och passande krävs givetvis planering. Samma färg eller matchande färg på grunden som på profilerna är nog ett måste. Och integrerade odlingsbänkar utanför i samband med liten uteplats.

För givetvis måste profilerna målas! Vanliga aluminiumprofiler känns inte så lyxigt. Funderar också på övriga utsmyckningar som takprydnader etc. för att uppnå en gammaldags stil.

Golvet inne i växthuset skall i alla fall vara små grå/beiga plattor, samma som vi använt tidigare på andra ställen i trädgården. Det känns viktigt med ett helt golv. Odlingar direkt i marken får ske utanför.

Sedan är det det här med markarbete. En yta på 10 kvadratmeter som grävs ur, fylls med grus, markduk och plattor känns lagom. Sedan blir det väl till att mura med lecablock eller tegelstenar, jag har inte bestämt mig för vilka ännu. Tegel är förmodligen snyggast men kräver lite mer jobb. Man kanske kan varva? Leca underst och tegel över?

När det gäller placeringen så har jag blivit upplyst om, efter att ha läst här, att det inte är någon bra idé att ställa ett litet växthus på en plats som har direkt solljus hela dagen. Därför blir det något ställe där det är sol förmiddag och eftermiddag men kanske lite skugga mitt på dagen. Om det går att hitta något sådant ställe.

Vad tror ni med lite mer erfarenhet om mina idéer?

Jag har ritat en skiss på datorn över hur jag vill ha det. Klistrar in den nedan. Givetvis kommer det att behövas en trappa upp, men det orkade jag inte rita någon.

Återkommer med bilder när bygget sätter fart.
frugb
Ser jättefint ut! Verkligen! Jag förstår din längtan helt och fullt, byggde växthus i somras och det är verkligen helt fantastiskt. Jag är inne i växthuset titt som tätt nu också och vi tog glöggen därinne med en massa levande ljus på nyårsafton!

Så jag önskar dig en massa roligt med ditt växthus!
MariaS
CITAT (Thalassa @ 06-01-2008, 18:56) *
...
När det gäller placeringen så har jag blivit upplyst om, efter att ha läst här, att det inte är någon bra idé att ställa ett litet växthus på en plats som har direkt solljus hela dagen. Därför blir det något ställe där det är sol förmiddag och eftermiddag men kanske lite skugga mitt på dagen. Om det går att hitta något sådant ställe. ...

När jag gick utbildningen, fick vi lära oss att man placerar ett växthus bäst i nord/syd-riktning. Däremot är det viktigt att kunna skugga och ventilera när det är som varmast. Skuggardiner, skuggfärg och självöppnande vädringsfönster är några rekomendationer jag kan ge.
Thalassa
Låter jättemysigt att använda växthuset på vintern också.

Jag samlar på indiska lyktor, så när växthuset är färdigt tänkte jag flytta ut några dit så man kan belysa det på kvällen. Att sitta så mycket därinne blir nog tyvärr inte aktuellt, eftersom det är så litet. Men det får bli mitt nybörjarväxthus. Det finns ju inget som säger att jag inte kan skaffa ett större på sikt och ställa bredvid.
Thalassa
CITAT (MariaS @ 07-01-2008, 12:13) *
När jag gick utbildningen, fick vi lära oss att man placerar ett växthus bäst i nord/syd-riktning. Däremot är det viktigt att kunna skugga och ventilera när det är som varmast. Skuggardiner, skuggfärg och självöppnande vädringsfönster är några rekomendationer jag kan ge.

Tack för tipsen! Jag har möjlighet att ställa växthuset i princip vilket väderstreck som helst eftersom vi har mycket oanvänd yta. Så jättebra med tips! Tror dock att det blir snyggast och naturligast att ställa det med dörren vänd mot huset. Då hamnar dörren åt väster och "långsidorna" åt norr och söder. Eftersom växthuset är i stort sett fyrkantig så spelar det kanske inte så stor roll?
skogstroll
Det var en tjusig skiss. Jag köpte också ett 5kvm (hade inte heller råd med mer) men en stol har jag klämt in i alla fall där det står blommor när jag inte sitter där, då ställer jag ut dem, och sitter där inne och myser. Grannarna tycker nog det är lite knäppt men vadå...

Det var ju en bra idé att sätta dekorationer på växthuset. Jag har ett vanligt trist växthus bara utan färg och krusseduller så det kan nog behöva piffas till. Lycka till! smile.gif
Thalassa
CITAT (skogstroll @ 07-01-2008, 12:25) *
Det var en tjusig skiss. Jag köpte också ett 5kvm (hade inte heller råd med mer) men en stol har jag klämt in i alla fall där det står blommor när jag inte sitter där, då ställer jag ut dem, och sitter där inne och myser. Grannarna tycker nog det är lite knäppt men vadå...

Det var ju en bra idé att sätta dekorationer på växthuset. Jag har ett vanligt trist växthus bara utan färg och krusseduller så det kan nog behöva piffas till. Lycka till! smile.gif

Kul att höra att man kan få in en stol. Jag är lite orolig för hur litet 5 kvm egentligen är. Men huvudsaken är att det är ett växthus så att tomaterna kan odlas där. Förra sommaren försökte jag förankra tomatplantorna så gott jag kunde, men de blåste ändå omkull och gick sönder hela tiden. Nu kommer de i alla fall att kunna stå skyddat + att jag ska odla lite annat också.
skogstroll
Min första sommar med växthus var häftig. Tomaterna växte som raketer, kan ju bero på den nya fina jorden (odlar i djupa lådor eftersom växthuset står på berg). Det är en smula höjt och en enkel liten trappa framför. Nu har jag fikon och kamelia, och en druva, där inne och de verkar ju klara det bra utan tillskottsvärme, kamelian ska snart blomma yahoo.gif
Thalassa
Det ska bli så kul att komma igång. När du skriver så där blir jag ännu mera sugen tummenupp.gif
Hur varmt är det i ditt växthus nu? Jag kommer inte heller att värma upp mitt växthus utan använda det för att övervintra saker som klarar sig. Låter helt otroligt att någonting är på gång att blomma nu, men det är ju milt för årstiden i och för sig. Fast vi har snö, men den håller på att smälta och jag hejjar på så gott jag kan yahoo.gif
skogstroll
Kamelian ska klara av kyla ganska bra och fikonet också. Jag har virat in dem i fiberduk också. Det är nog i stort sett lika kallt i växthuset som ute, men det är ju skyddat från blåst och väder och vind. Hade det varit en massa minusgrader hade jag nog flyttat på dem. Funderar lite på att värma upp till frostfritt eller lite mer vår och höst så man kan förlänga säsongen, men det får nog bli när jag har råd... Hur som helst så kan jag knappt vänta på att börja odla crazy.gif
Lena i Torslanda
Ett ouppvärmt oisolerat växthus har samma temperatur som det är ute och ger därför inga ökade möjligheter till övervintring än vad det skulle göra att ha växterna ute.
Kamelia och fikon klarar milda vintrar med några få minusgrader utan problem.
Bettis
Jag blir så sugen på att skaffa växthus när jag läser om era crying.gif ni som vet om man skaffar sitt första vilken storlek är bäst att starta med.
Lena i Torslanda
Det är inte enklare med ett litet växthus - snarare tvärt om. Det är svårare att få en bra och jämn temperatur ju mindre volym det är. Det som får råda är nog plånboken. Själv tycker jag att man ska satsa på större än 5-6 kvm. Det upplevs ganska snabbt för litet så har man råd och plats så minst 8-10 kvm iaf.
Bettis
OK tack för svaret, det är nog som du säger det blir nog snabbt för litet. Ska ta och titta runt lite. Är det något mer man bör tänka på när man köper växthus.
Marina i Hällekis
Jag har ritat en skiss på datorn över hur jag vill ha det. Klistrar in den nedan. Givetvis kommer det att behövas en trappa upp, men det orkade jag inte rita någon.

Återkommer med bilder när bygget sätter fart.

Vi har växthus på en högre sockel, som min sambo gjöt i ett stycke, han flyttade sedan ner dörrprofilerna och skaffade en extra "fönsterruta", så att vi slapp ha en trappa, det kan bli lite bökigt.
Vi har också lagt plattor som golv och under dem en värmekabel. Vi värmer inte upp det året runt, men det gör att vi kan använda det tidigare/längre vår och höst.
[attachment=11370:växthuset_2001.JPG]
Utanför la vi ut en markduk och grus, runtom är det häckar, så man kan ställa ut växter för avhärdning ganska skyddat.
[attachment=11371:Vy_över_...s_030705.JPG]
Bakom växthuset har vi komposter. Varmkomposten låter vi ligga och efterkomposteras i växthuset på vintern och det alstrar så pass värme att vi kan ha lite grönsaker på vintern t ex asiatisk sallad och rädisor.

Lycka till!
Thalassa
CITAT (skogstroll @ 07-01-2008, 12:48) *
Hur som helst så kan jag knappt vänta på att börja odla crazy.gif

Jag satte penséfröer idag faktiskt. Förra året satte jag igång dem för sent, så i år tänkte jag att det är lika bra att vara ute i god tid flirting.gif De ska få komma upp i inomhusvärme och sedan ställer jag dem svalare ett tag.

CITAT (Lena i Torslanda @ 07-01-2008, 12:55) *
Ett ouppvärmt oisolerat växthus har samma temperatur som det är ute och ger därför inga ökade möjligheter till övervintring än vad det skulle göra att ha växterna ute.
Kamelia och fikon klarar milda vintrar med några få minusgrader utan problem.

Det är ju ganska självklart egentligen när du säger det yes.gif

CITAT (Marina i Hällekis @ 07-01-2008, 13:24) *
han flyttade sedan ner dörrprofilerna och skaffade en extra "fönsterruta", så att vi slapp ha en trappa, det kan bli lite bökigt.

Jag har också funderat på någon sådan lösning. Men hur det blir får väl visa sig när vi väl är igång med byggandet och ser hur allt är konstruerat. Men det vore ju bra för dörren är ju ganska låg på små växthus.

Vad fint ni har det! tummenupp.gif
rosita
[attachment=11371:Vy_över_...s_030705.JPG]
Bakom växthuset har vi komposter. Varmkomposten låter vi ligga och efterkomposteras i växthuset på vintern och det alstrar så pass värme att vi kan ha lite grönsaker på vintern t ex asiatisk sallad och rädisor.

Tack för det tipset! Ger det så pass värme att det blir frostfritt?
Bettis
Prydnader för att ändra stilen. Hur har du tänkt där??
Marina i Hällekis
Utan kompost håller mitt växthuset ca 6 -8 grader varmare än utomhustempen på vintern, med nyinlagd kompost ungefär det dubbla, det går nog inte förlita sig på att det håller frostfritt om det blir riktigt kallt.
Sedan beror det på hur ofta man lägger in kompost, ställer man in varmkompsten i växthuset under vintern, kanske det går?, har för trångt för att prova smile.gif

Thalassa
CITAT (Bettis @ 07-01-2008, 14:37) *
Prydnader för att ändra stilen. Hur har du tänkt där??

Jag tänkte att man kanske kan få tag på några snygga saker i metall som man kan måla i samma färg som växthuset och sätta fast på det. Hur jag genomför det vet jag ju inte ännu eftersom jag inte har en aning om hur växthuset kommer konstrueras och se ut. Det är mitt första växthus. Men på något sätt ska det väl gå att smycka det! crazy.gif
Digger
Nu har jag läst i det här forumet i dagar, 48 sidor med trådar och jag har ägnat massor av timmar åt dem

Ujuj, nu blir jag också jättesugen på ett litet växthus! w00t.gif
Stevick
Angående värmekomposten, hur gör du där? hur fungerar den o hur flyttar du in den? skall ha ett ganska sstort växthus så all värmetillskott välkomnas!
Thalassa
Tänkte att jag skulle berätta hur det gick med projektet, det blev nämligen inte som vi tänkt oss. Under senvintern/våren började vi fundera på att flytta, och då kändes det inte så inspirerande att starta ett stort nytt projekt. Så vi valde en enklare lösning, att i princip bara sätta ihop huset och ställa dit det. Hur det blir med flyttandet är inte bestämt ännu, men nu är i alla fall växthuset färdigt, så om vi flyttar kanske någon annan får glädje av det.

Det mesta är klart men växterna har inte flyttat in ännu:
[attachment=20434:2008_06_30_001.jpg]

Växterna har fått flytta in:
[attachment=20435:2008_06_30_002.jpg]

Om en vecka kommer vi kunna börja skörda tomater:
[attachment=20436:2008_06_30_010.jpg]

Lite arbete återstår utanför, men det tar vi en annan dag:
[attachment=20438:2008_06_30_012.jpg]
Jenny1972
Det blev ju jättefint trots att ni inte gjorde som ni hade planerat från början.
Jag har inte köpt något trots att jag fått bygglov o allt... fick reda på att sonen hade hjärtfel i januari så trädgården får vänta lite...
Jag har iaf röjt bort kryptallar där som jag skall ha mitt växthus, om det inte är för mörkt? Får nog starta en tråd om det för att få lite svar på mina frågor
Lycka till med växthus/flytt!

Jenny1972
Det blev ju jättefint trots att ni inte gjorde som ni planerat från början.
Själv har jag inte ens beställt något växthus trots att jag fått lov av kommunen att bygga som jag vill...fick reda på i januari att sonen har hjärtfel så då får trädgården stå tillbaka endel.... har iaf röjt bort kryptallar där jag skall ha mitt växthus någon gång i framtiden... om det inte är för mörkt.
Lycka till med växthus/flytt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon