Lena i Vallentuna
06-01-2008, 19:31
Jag har från från blå bolltistel och undrar om den går att sås. Läst någonstans att vissa växer tar tid på sej och ska sås redan nu i januari. Vill ju inte missa nu när jag har ett fåtal sorter med frön.
Jag har önskat frön från STA från bolltistel och hoppas att få så den i år.
Echinops bannaticus, sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks Står det i tomclothier:s databas.
Jag gissar att den är ganska så snabb (fast jag kanske tänker fel

). Eftersom den gror fort växer den säkert fort också.
Men vi får nog avvakta någon av de mer kunniga för att få ett bra svar.
/Anki
Dito Verde
06-01-2008, 19:53
Hej,
Jag har läst att man kan pröva att stratifiera om nomalsådd inte vill sig. Så jag tänker pröva båda sätten. Börjar i morgon.
/p
Kollar mina gamla så-noteringar...
Jag sådde Echinops bannaticus - Blå Bolltistel den 11/3 -05 De hade grott den 24/3, alltså knappt två veckor efter sådden.
*Humlan*
06-01-2008, 20:17
Jag har oxå sått blå bolltistel. Den gror inne i vämen och min tog 10 dagar på sig att gro. Växer fort till fina plantor!
ingrid fuxwall
06-01-2008, 20:18
Enligt det häfte jag har framför mig, skrivet av Roland Gustavsson ska "Echinops bannaticus"
Vara Ljusgroende, frön ska ej täckas, groningen stimuleras av ljus. Samt
Sådden ska stå varmt ca. 20 grader i minst 8 veckor.
ingrid
Är detta en perenn?
Ja, jag tror det om man ska tro på den här informationen
Den virtuella floran/Anki
De sår sig själva hos mig, jag pytsade ut fröer 2006 på hösten o året därefter dök resultaten upp. Växer fint o i år ska jag ge min mamma större delen av dom. Däremot blev mina gamla Echinops nästan vita 2007, ganska kul och en aning förvånande
Eva 33c
06-01-2008, 20:34
Förra året sådde jag tre olika sorters echinops ( = bolltistlar) och alla grodde snällt inne efter 5 dagar. Så det är inge brådska med att så dem.
Lena i Torslanda
06-01-2008, 21:12
Extremt lättsådd och självsår sig rejält på plats också. Grävde upp min jätteplanta i höstas för jag var så trött på alla småplantor som kom överallt. Men vacker är den och doftar ljuvligt vilket inte alla tänker på. Sniffa på en blomma nästa gång ni passerar en.
Jag har sått dom inne i mars i ca 20° täckta med såjord - det var inget problem alls.
ingrid fuxwall
06-01-2008, 21:17
CITAT (Lena i Torslanda @ 06-01-2008, 21:12)

Extremt lättsådd och självsår sig rejält på plats också. Grävde upp min jätteplanta i höstas för jag var så trött på alla småplantor som kom överallt. Men vacker är den och doftar ljuvligt vilket inte alla tänker på. Sniffa på en blomma nästa gång ni passerar en.
Du har inte en bild på dem när de är små?
Har en blå bolltistel som jag köpte från odla så jag bör kanske vara lite försiktig när jag rensar i dess närhet till våren.
ingrid som just kom på att den måste vara perenn - jag har ju haft den i flera år
I min pärm " Lyckas Med Trädgården ", står det så här:
Sås i maj/juni i sålåda och planteras ut på friland under hösten för blomning nästkommande år.
Jag har ingen egen erfarenhet eftersom jag köpt mina Bolltistlar. Däremot tog jag fröer från mina i höstas och tänker så dem bra mycket tidigare för att ev kanske kunna få blomning redan i år. Skulle det inte bli några i år, är inte det hela världen det heller. Intressant är att det är Echinops bannaticus jag har, men det står inte vilken det är. Taplow Blue eller Blue Globe? Kanske finns det ännu fler?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.