Jag har i många år haft för vana att när jag åker med någon så betalar jag 10 kr per mil - på så sätt anser jag att jag betalar för det jag inte förbrukar om jag tar min egen bil.
10 mil blir en 100-lapp
- nu börjar jag fundera på om det är i underkant?
Hur gör ni när ni åker med någon - säger bara "tack för skjutsen" eller???
Vi brukar räkna ca 10 kr per mil och sedan dela det med antalet personer som åkt med. Alltså om 4 pers åkt 10 mil ihop skulle man betala ca 30kr var. Men jag håller med annars, 10 kr ör nog lite i underkant numera...
Förresten! Självklart säger man tack för skjutsen också!
jag hörde tala om fyra hundtanter som brukade åka tillsammans på hundutställningar. Dom gjorde både många o långa resor tillsammans - dom som åkte med delade på bensinkostaden och den som körde fick stå för slitaget på bilden.
När jag kör tycker jag att halva bensinkostnaden är ok, om man är 2 i bilen. Dvs, vi delar bensinen.
Jag undviker att samåka till och från jobb, delvis för att mina arbetskamrater i de flesta fall inte vill betala bensinpengar ens. De gör åtminstone sällan det, och jag tycker inte man ska behöva fråga.
Men milkostnaden beror i stor grad på vilken bil man har. Motormännens riksförbund, detta oerhört komiska lobbyföretag, beräknar att en ny BMW kostar ca 50kr/mil att köra - inräknat service, försäkring, värdeförlust, etc. Så för folk med nya och flashiga bilar är bensinkostnaden en mindre del av milkostnaden, och om bensinen går upp nån krona hit eller dit spelar ingen större roll.
Gunvor : jag hade tyckt att 10kr/mil är helt ok om man är 2 i bilen. Är man fler bör man betala lägre såklart.
Margith
07-01-2008, 13:53
Under alla de år som jag någon enstaka gång samåkt med andra, har vi alltid delat bensinkostnaden lika mellan de som åker med. Slitage/värdeminskning osv står bilägaren för. Är ni 2 i bilen och åker 10 mil tycker alltså jag att du ska betala 65 kr.
Numera samåker jag bara med andra trädgårdstokar och vi har löst det genom att vi turas om att köra, så ingen betalar
Jag tycker definitivt inte om att köra bil i vinterväglag och mörker - så jag är tacksam när jag ngn gång kan åka med o storhandla.
Får väl tala med mina "chaufförer" om det hela.
Tack för era synpunkter!
ingrid fuxwall
16-01-2008, 21:24
Ett sådant bra ämne!
Nu är det mycket tal om samåkning till odlaträffen som ska gå av stapeln om en dryg vecka och ska jag vara ärlig så var det just detta ämne från dig som fick mig att tänka till - varför ska man komma i varsin bil om det inte behövs.
Samåkning är tidens melodi
ingrid
Ingrid.
Jag skrev ett PM till dig om vi kan samåka till Januariträffen.
Pegol
ingrid fuxwall
16-01-2008, 21:53
CITAT (Pegol @ 16-01-2008, 21:52)

Ingrid.
Jag skrev ett PM till dig om vi kan samåka till Januariträffen.
Pegol
Men det har försvunnit i rymden - jag har inte fått det.
ingrid
Jag passerar Lilla Edet och vi kan samåka därifrån om det passar.
Skickar ett nytt PM
Pegol
Även om man har en gammal/äldre bil är det inte gratis. En riktlinje kan vara bensinpriset per mil gånger två = ca 20-24:- / mil, som delas på alla i bilen. Ifall en och samma person kör hela tiden blir det väldigt orättvist.
ingrid fuxwall
16-01-2008, 22:37
Håller helt med dig Boxer.
Själv har jag ofta samåkt med en och samma person och då har jag betalt så gott som hela bensinkostnaden, min del i alla fall och eftersom det blivit så många resor har min chafför troligtvis tyckt att det var ett vettigt "byte".
Tyvärr kan det ju missbrukas, har jag själv varit med om och med nära anhöriga kan det vara svårt att ta upp detta.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.