noranettan
Ännu en av älsklingarna. Frühlingsgold använder jag som "klätterros", dvs jag binder upp den mot det plank som delvis omsluter min Rosengård. Lars-Åke Gustavsson anger höjden till 3 meter och det kan jag tänka mig att den blir lätt. Blommorna är STORA, guldgula som bleknar och den doftar starkt och gott. LÅG skriver medelstark till stark, men när den första blomman på Frühlingsgold slår ut då möts man av doften, och något mer underbart är svårt att tänka sig en tidig försommarmorgon när koltrastarna sjunger. Efter blomningen kan den dock drabbas av sfs och det är också den ros som ofta (hos mig) drabbas av intorkade grenar efter lövsprickningen. Men det finns alltid grenar kvar som dignar av stora och väldoftande blommor.

Anette
svennis
Visst är dom fina, Fruhling..
Har börjat skaffa dom. flirting.gif
Nybörjar-Linda
Jag som aldrig varit förtjust i gula rosor måste erkänna att den här var otroligt vacker! smile.gif
Anna NV Uppsala
Jag 'hittade' en stackars Frühlingsgold som stått och stampat på ett torrt och skuggigt ställe i flera år utan att bli något eller blomma. Så i våras flyttade jag den, och det verkade den glad över (och rådjuren med...). Hoppas den vill blomma till sommaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon