Full version: ny vattenkokare
Eva i Skåne
Finns det nån praktisk skillnad mellan en vattenkokare i plast och en i rostfritt stål?
Prisskillnaden är ju rejäl blink.gif
Är det större risk för el-olyckor med nån av sorterna?

Jag har förbrukat ett antal i plast. Dom är inte särskilt långlivade här. Används 3-4ggr per dag.
I stugan har jag en i rostfritt. Den har hållt längre, men så används den ju heller inte lika ofta.
MariaS
Det har nog ingen betydelse vilket. Däremot bör man kanske titta på jämförelser av uppvärmningstiden. OBH-Nordicas kanna tar t.ex. väldigt lång tid på sig. Där går det faktiskt fortare att koka på spisen. (Energivinst med vattenkokare då?)
ängsvädd
Jag tror att rostfri har längre livslängd. Men jag undviker helst plast eftersom man använder olja (ett fossilt bränsle) vid tillverkningen - än så länge - ett svenskt företag har uppfunnit en plast som inte görs på olja.
Anma
el-olyckor vet jag inte...
Rostfri har fördelen att den är snyggare. Nackdelen är att den blir varm så man bränner sig om man tar på fel ställe och att den är tyngre. Dessutom fortsätter den att koka en liten stund efter att man lyft av den.

Plast väger mindre och blir varm men inte lika varm. Men de är fula...

Har en i plast i stugan som fick komma dit när vi fick den rostfria i present som fick stanna hemma.

Jag föredrar plast fast den är ful.

Hållbarheten tror jag är bättre på de dyrare oavsett plast eller rostfri. Köpte i många år vattenkokare under hundralappen som höll max två år. Den i plast i stugan kostade 350:-
och har hållt tre år hemma med användning flera gånger om dagen + ett halvt år i stugan. Den rostfria vet jag inte vad den kostade. Hållt hittils, drygt ett år men den läcker lite.
Betty
CITAT (Eva i Skåne @ 07-01-2008, 14:18) *
Finns det nån praktisk skillnad mellan en vattenkokare i plast och en i rostfritt stål?
Prisskillnaden är ju rejäl blink.gif
Är det större risk för el-olyckor med nån av sorterna?

Jag har förbrukat ett antal i plast. Dom är inte särskilt långlivade här. Används 3-4ggr per dag.
I stugan har jag en i rostfritt. Den har hållt längre, men så används den ju heller inte lika ofta.

Nej det är ingen praktisk skillnad på plast och rostfri vattenkokare, rostfritt är dyrare för att det är "på mode" med rostfritt just nu. Finns ingen anledning att tro att elolycksrisken skulle vara högre med nån av dem heller, det är ju lag på ce-märkning.
Det finns flera test om du kollar på nätet, här är ett rätt färskt: test
RibesRubusVitis
Det är väl fullt tänkbart att det går åt MER fossilt bränsle vid tillverkning av rostfritt stål än när man gör plast. För att inte tala om energikrävande aluminium...
Pirum
Plast har fördelen att de ofta inte är lika fula som de rostfria. Dock, dyra rostfria har säkert oftast bättre innehåll rent kvalitetsmässigt än billiga plastvärmare från billigländer. Tror Anma har helt rätt när det gäller hållbarheten - det är inte alltid dyrare är bättre, men ofta är det allra billigaste sällan ekonomiskt.

Jag har haft en Tefal, vit plast, i 6 år. Använt mycket, och inte varit så rädd om den. Kostade ett par hundra, och är gjord i Frankrike. Rätt snygg också.

Vad gäller miljövänlighet är nog rostfritt 'värre' än plast om det används till konsumentprodukter av den här typen. Åtminstone inbillar jag mig det. För rostfritt och aluminium kräver stora mängder energi för att framställas. Gruvdriften är inte heller trevlig. Däremot är rostfritt bra i varor som räcker länge. Kastruller för hemmabruk räcker ju utan vidare i 50 år om de är gjorda i bra kvalitet, där ser jag inget fel i att köpa rostfritt smile.gif Likaså decilitermått etc. (Vad gäller kastruller är ju inte heller plast ett vanligt alternativ, givetvis)

Tillägg : CE-märkning säger inte mycket om varans kvalitet. Det är tillverkarens sätt att säga "vi påstår att vi följer lagen", men inte mycket mer får man veta.

Tillägg2 : Jag menar inte att rostfritt alltid är fulare än plast, plast kan vara gräsligt fult i många fall. Själv hyser jag dock en liten motvilja till hushållsapparater i rostfri design - kylskåp, spis, kaffekokare etc. (Annars brukar jag tycka att metall och trä är rätt fina material rent utseendemässigt)
Netha
OBH Nordica köpte jag för ett par år sedan, kostade 299kr... det köpet ångrar jag.
Inte för att kannan är seg el sånt ... men hällpipen är sååå dålig..
det rinner vatten efter kannan när du ska hälla.
Jag har sett flera andra i samma prisklass och billigare, som har riktig pip som skickar vattnet dit det ska.

Sedan tror jag inte att det har någon betydelse om den är av plast el rostfritt...
mest ett estetiskt ställningstagande.
Plain
Själva har vi Brauns vattenkokare (den något cylinderformade i plast) och är nöjda med den. Den värmer upp vatten fort - den blir inte skållhet (barnen når längre än man tror). Att kunna värma upp vatten fort var en prio för oss, då vi nästan alltid förvärmer vatten i den när vi ska laga mat (vem f-n orka vänta på att vatten ska koka upp på spisen när man har tre barn?).

Mvh

David
Anma
CITAT (Plain @ 07-01-2008, 22:29) *
/..../ (vem f-n orka vänta på att vatten ska koka upp på spisen när man har tre barn?).

Mvh

David

Det orkar man inte fast man inte har några barn, jag lovar! rolleyes.gif
gammelnalle
Tyvärr så måste jag hålla med Pirum:Citat
"Tillägg : CE-märkning säger inte mycket om varans kvalitet. Det är tillverkarens sätt att säga "vi påstår att vi följer lagen", men inte mycket mer får man veta. "

Själv har jag bara haft ”plastkokare” och tycker det har fungerat bra. Och spontant , som elektriker, tycker jag att vatten, ström och metall inte hör ihop. Har man jordfelsbrytare ÖVERALLT i huset är det väl Ok (men inte alla jordfelsbrytare är säkra heller… nyligen skickade en STOR elföretag ut en varning om att deras ”godkända” JFB inte höll måttet…)
Köp ett känt märke i en ”riktig” butik (Storvaruhus är helt OK) så får du möjlighet att få en hyfsad garanti.

Lite kvällsläsning:

Brandrisk vid användning av vattenkokare Palazzo modell NS60
Ett flertal brandtillbud har inträffat med vattenkokaren Palazzo, modell NS60, som har delats ut som snabbhetspremie av Ellos Postorder. Elsäkerhetsverket varnar nu konsumenter för att använda vattenkokaren.
http://www.elsakerhetsverket.se/informatio...6180003424.html

Heta vattenkokare kan bränna fingrarna
En bra vattenkokare sparar både energi och pengar. Men det är lätt att bränna sig på flera av de vanligaste kokarna som säljs i Sverige. Flera kokare når en temperatur på över 90 grader på utsidan, visar ett test av vattenkokare.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=303280

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon