Plast har fördelen att de ofta inte är lika fula som de rostfria. Dock, dyra rostfria har säkert oftast bättre innehåll rent kvalitetsmässigt än billiga plastvärmare från billigländer. Tror Anma har helt rätt när det gäller hållbarheten - det är inte alltid dyrare är bättre, men ofta är det allra billigaste sällan ekonomiskt.
Jag har haft en Tefal, vit plast, i 6 år. Använt mycket, och inte varit så rädd om den. Kostade ett par hundra, och är gjord i Frankrike. Rätt snygg också.
Vad gäller miljövänlighet är nog rostfritt 'värre' än plast om det används till konsumentprodukter av den här typen. Åtminstone inbillar jag mig det. För rostfritt och aluminium kräver stora mängder energi för att framställas. Gruvdriften är inte heller trevlig. Däremot är rostfritt bra i varor som räcker länge. Kastruller för hemmabruk räcker ju utan vidare i 50 år om de är gjorda i bra kvalitet, där ser jag inget fel i att köpa rostfritt

Likaså decilitermått etc. (Vad gäller kastruller är ju inte heller plast ett vanligt alternativ, givetvis)
Tillägg : CE-märkning säger inte mycket om varans kvalitet. Det är tillverkarens sätt att säga "vi påstår att vi följer lagen", men inte mycket mer får man veta.
Tillägg2 : Jag menar inte att rostfritt alltid är fulare än plast, plast kan vara gräsligt fult i många fall. Själv hyser jag dock en liten motvilja till hushållsapparater i rostfri design - kylskåp, spis, kaffekokare etc. (Annars brukar jag tycka att metall och trä är rätt fina material rent utseendemässigt)