Full version: Lagerhylla
ohlson
Har satt ljusrör under hyllorna och har tänkt ha mina sådder där.
Men var ska hyllan stå?
Vid ett fönster i rumstemperatur för att även få naturligt ljus eller i en källare där det är lite svalare?
*Humlan*
Sätt den nere i källaren där det är lite svalare. Små fröplantor vill ha mycket ljus men inte för varmt.
kerstin z5-6
och fönsterljus denna årstid är ändå lika med noll -de kommer att må mkt bättre svalare till
Nybörjar-Linda
Ohlson, vad har du för lysrör under hyllorna?? Har tänkt sätta konsollhyllor i tvättstugan med lysrör under men vet inte vilken sort confused.gif
grynet
CITAT (ohlson @ 07-01-2008, 14:19) *
Har satt ljusrör under hyllorna och har tänkt ha mina sådder där.
Men var ska hyllan stå?
Vid ett fönster i rumstemperatur för att även få naturligt ljus eller i en källare där det är lite svalare?

Jag har 3st hyllor med lysrör,och jag har dom i ett rum på övervåningen,inte källaren..så hade jag förra året oxå,när jag sådde och det gick hur bra som helst..sen i April började jag skola ut dom..så gör jag,men alla gör ju olika..
kerstin z5-6
vanliga kallvita lysrör är bäst -TLD 850 tex .. de som heter "växt" är dyrare , men inte bättre ...
Nybörjar-Linda
Var hittar man de lysrören, Kerstin? Specialaffärer? Jag ska ut till Ikea i helgen och tänker köpa konsollhyllor eller dyl och sedan vanliga lysrörsarmaturer från Jula under. Kan man sätta de lysrör du rekommenderar i en sådan armatur?
kerstin z5-6
Vilken anständig elaffär som helst bör ha dem -säg inget när du är där om växtuppdragning angel_not.gif då kommer du hem med svarta lumalights som är dyra men inte bättre .. crazy.gif
När jag ändå är inne på ämnet :
Lysrör har olika längd- Ju högre watt, desto längre rör -58 w rör är alltså längre än 36 w .Dessa är de vanligast förekommande storlekarna -kan vara bra att veta om man ska köpa armaturer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon