Full version: Fossilt bränsle
Anma
Kom på att i Postkodmiljonären fanns en fråga Vad är fossilt bränsle?
Svaret var kärnkraft. Bland alternativen minns jag bara olja, men det är ju också fossilt bränsle, eller??
Har för mig att det var fler alternativ jag räknar som fossilt...

Ni allvetare bör veta så jag slipper undra! smile.gif
MariaS
Jag har för mig att till fossilt bränsle, hör allt som man bryter från marken. T.ex. uran, olja, stenkol, naturgas o.s.v.
Förnyelsebara bränslen bör då vara vatten, trä, vind osv
Anma
Precis vad jag också har för mig...
men har de rätt eller fel i Postkodmiljonären?
MariaS
Om olja fanns med bland alternativen, så är ju det alternativet också rätt!
KURT
CITAT (Anma @ 07-01-2008, 15:29) *
Kom på att i Postkodmiljonären fanns en fråga Vad är fossilt bränsle?
Svaret var kärnkraft. Bland alternativen minns jag bara olja, men det är ju också fossilt bränsle, eller??
Har för mig att det var fler alternativ jag räknar som fossilt...

Ni allvetare bör veta så jag slipper undra! smile.gif

Kärnkraft är inget bränsle och uran är inget fossilt bränsle, däremot är varken uran eller olja förnyelsebara. Fossila bränslen är bara kolväten som skapats på jorden under geologisk tid, man är inte överrens om torv är ett fossilt bränsle, men det bör det nog vara.
RibesRubusVitis
Kärnkraft är INTE fossilt bränsle. De fossila bränslena består av sådant organiskt material som inte kan omsättas under ”historisk” tid, utan fossiliseras genom årmiljoner. Dvs växter och smådjur som på mycket lång sikt blir till stenkol och olja. Även torv brukar räknas som fossilt bränsle, då det kan ta tusentals år att bryta ner vitmossa. (Det går alltså inte att hålla balans mellan syre och koldioxid genom att plantera nya torvmossar, i motsats till energiskog.)
Anma
Jahapp, hade programmet fel, alltså?

Eller jag, kanske? Frågan kanske var "vad är inte fossilt bränsle" gick förbi TV:n och såg frågan bara lite snabbt...

Någon som såg Postkodlotteriet i lördags och minns hur det var? Det var tittarfrågan.
Kathy
CITAT (Anma @ 07-01-2008, 14:56) *
Jahapp, hade programmet fel, alltså?

Frågeställningen var; vilka av dessa fyra alternativ är inte ett fossilt bränsle?
Det rätta svaret blev då: "kärnkraft".
Anma
CITAT (Kathy @ 07-01-2008, 15:00) *
Frågeställningen var; vilka av dessa fyra alternativ är inte ett fossilt bränsle?

Haha! Redigerade under tiden du svarade. Då var det jag som var slarvig! smile.gif
Nu slipper jag fundera... Tackar!
KURT
CITAT (Kathy @ 07-01-2008, 16:00) *

Det stämmer ju, eftersom kärnkraft inte är något bränsle alls. Men det är ändå en mycket dåligt formaterad fråga.
Kathy
CITAT (KURT @ 07-01-2008, 16:02) *
Det stämmer ju, eftersom kärnkraft inte är något bränsle alls. Men det är ändå en mycket dåligt formaterad fråga.

Jo, alltså, det fanns fyra svarsalternativ att välja mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon