MariaS
Sitter här och läser i trådarna. Vädret gör det ju inte möjligt att göra något bättre. Har sen kikat in på diverse sidor där man kan köpa växter. Särskilt sidor med lite udda tropiska växter coh kaktusar.
Plötsligt dök det upp en bild i huvudet på ett kinesiskt tehus som övergår i ett isolerat orangeri. Där ska jag i så fall anlägga en stenvägg med vattenfall på bägge sidor om ytterväggen (vattenbåde inne och ute) vinterhärdiga växter i tehuset på utsidan och citrusar, orkideér och vad som faller in, på insidan. Ska nog lägga in en öppningsbar vägg också i orangeriet, så man kan få in sommarvärmen, istället för att bära växterna in och ut.
Tyvärr är jag ingen mästare på att rita mina illusioner, men jag hoppas att även ni kan bilda er en bild om vad det kan bli. Dyrt vet jag redan att det blir....
Kanske någon med egna drömmar av liknande art?
anx
Jag och min sambo var på växthuset på göteborgs botaniska trädgård igår...vi fick också en massa drömmar och längtan efter ett riktigt tropikhus eller åtminstone orangeri:) sedan behöver man inget vardagsrum....
Iden om vattenfall på båda sidorna av väggen låter underbar!!!

Anki
MariaS
Har funderat lite till. idea.gif
Vi har en konstgjord kulle, där vi har lagt en massa fyllnadsmaterial och stubbar, som blivit över på diverse grävarbeten. Om man skulle bygga in hela härligheten i den kullen kanske och anlägga sedumtak på det som sticker ut g.gif
Sen får det nog bli en luftvärmeväxlare som värmekälla.
Smart att flytta ut vardagsrummet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon